Test spiraalfrees CMT.

tuoh

Oud hout
Dwars over de nerf frezen gaat meestal een stuk vlotter dan met de draad mee frezen. Wel opletten voor splinteren wanneer de frees het hout verlaat.

Het verschil tussen frezen voor de CNC en de bovenfrees zit hem oa. in de snede geometrie, Cnc frezen zijn meestal stomper aangeslepen= langere standtijd, maar vraagt meer power. De materiaalsamenstelling zal meestal ook verschillen, hardere en taaiere staallegeringen voor de CNC. De krachten die deze frezen de baas moeten kunnen zijn een stuk hoger dan bij een bovenfrees.

Kortom, tenzij anders vermeld door de fabrikant, kan je GEEN frees voor de CNC in een bovenfrees stoppen, dat werkt niet of nauwelijks. Sommige fabrikanten leveren frezen die voor beide toepassingen geschikt zijn, zoals CMT bijvoorbeeld. Hier is er qua snede geometrie een consensus gezocht en gevonden. In een bovenfrees presteren deze frezen fantastisch.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Andre, van cnc machines heb ik geen verstand. Maar snappen waarom wel in een cnc en niet in een bovenfrees doe ik niet. Tenzij je met meer dan 26000 toeren moet werken. Vermogen begrijp ik. Maar minder vermogen en een lage doorvoersnelheid zou toch ook moeten kunnen.
 

tuoh

Oud hout
Bij een cnc ligt de aanvoer een heel stuk hoger en verloopt veel gelijkmatiger dan bij de klassieke bovenfrees, dat is nu juist een pré bij cncwerk. Het motorvermogen, en de kracht van de aanvoer bij deze machines stelt heel hoge eisen aan het gebruikte materiaal. een diamant bestuckte frees is gewoon stomp als je er aan voelt, toch is het freesbeeld perfect (bij cnc gebruik) steek diezelfde frees in een bovenfrees en je krijgt die geen mm vooruit, dat snijd gewoon niet.

Beide, cnc en bovenfrees, doen in sé hetzelfde (frees)werk maar op een totaal andere manier. Een cnc machine is niet voor niks zo zwaar van bouw, en de lagering zo precies en overgedimensioneerd, daar komen enorme krachten op. De frezen worden hier met brute kracht door het materiaal gedreven, dat is letterlijk buigen of barsten.

Met een geschikte opspankop kan je misschien wel een klassiek bovenfreesje op een cnc monteren, maar dat breekt of plooit zo gauw de aanvoersnelheid wat hoger word.
Omgekeerd werkt een cnc frees niet in een bovenfrees, de gebruiker heeft gewoon te weinig kracht om de frees door het hout te duwen, om van de motor van de freesmachine nog te zwijgen.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Hoe zie je dat verschil? Ik heb twee van de onderste spiraalfrezen (7498, 7496), en heb niet de indruk dat ze goed frezen in de bovenfreesmachine (nog maar één kort getest).

Uiterlijk zijn voor cnc geschikte frezen te herkennen aan de snedehoeken, met meestal een grotere vrijloophoek voor een agressievere spaanafname. Het materiaal is altijd HM of dia. Door de mechanische aanvoer kan de vrijloophoek hier een stuk ruimer genomen worden, de frees kan niet uitbreken zoals bij handaanvoer wel kan gebeuren.

De frezen die je besteld hebt zijn HSS exemplaren, voor gebruik in een bovenfrees is dit materiaal voorbij gestreefd, te korte standtijd= snel bot. Een gelijkaardige frees qua geometrie maar in HM presteert 500% beter:D

Vroeger modificeerden we die HSS frezen zelf op de slijpsteen, een grotere vrijloophoek en een scherpere snijhoek, dit resulteerde in een agressieve frees om snel veel af te nemen. De keerzijde van de medaille was een moeilijker onder controle te houden machine, een vaste hand van werken was nodig of de machine ging met de man aan de wandel:cool: We starten altijd met een nieuwe frees van 18 à 20mm, na een paar weken herslijpen was dat ding gekrompen tot een diameter van 6 à 8mm, dan kon ze de prullenbak in.

Tijdens één dag frezen moest de frees soms twee à drie maal opnieuw geslepen worden, deze modificering ging ten koste van de standtijd. Het was altijd afwegen waar je het meeste profijt van had, snel verspanen of een lange standtijd. Gelukkig hebben HM frezen deze twee verzuchtingen gecombineerd in één frees.


Mvg,

André
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik koop ze hier gewoon in de winkel hier, die trouwens nagenoeg alle merken van electrisch gereedschap verkopen én in stock hebben, maar ik vermoed dat er hier niet veel mensen in geïnteresseerd zijn;). Anders vind je CMT frezen ook op deze site : http://www.cmtonline.eu/.
Groetjes,
Pascal
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
De CMT frees die getest is, is dat er 1 uit de Z2+2 serie? Bestelnummer 190.120.11 of 190.080.11 etc. (afhankelijk van schachtdikte en lengte)

Groeten,
Ron.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het materiaal waar de spiraalfrezen uit vervaardigd zijn heeft een zeer hoge breuksterkte, zeker diegene welke geschikt zijn voor de CNC. De krachten die bij deze machines op een relatief slanke frees inwerken zijn zeer hoog, zo een machine heeft geen feeling, die blijft gaan of de frees nu mee wil of niet, dat is letterlijk buigen of barsten.
Deze frezen zijn dan ook ontworpen om met zo min mogelijk weerstand materiaal te verspanen, en dan geniet een snijdende snede altijd de voorkeur.

En ja die spiraal schaafassen hé, het geeft een mooi oppervlak, vraagt minder kracht van de machine, en het eindresultaat is zonder meer zeer goed. Maar het vervangen van de messen dat is andere koek. Dat kost enorm veel tijd, een uur ben je zo kwijt. Dat is gewoon economische zelfmoord voor elke zelfstandige. Het is ook geen nieuwe techniek, net als de pest steekt het om de zoveel jaar zijn kop eens boven water:D


Mvg,

André


CMT heeft mij juist afgeraden de HW spiraalfrezen te gebruiken in een bovenfrees.
Door de niet constante doorvoer die je nu eenmaal hebt met het voortduwen van de bovenfrees kunnen de HW spiraalfrezen
in hardhout ineens breken, zo is mij door CMT medegedeeld.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dat vind ik straf. Ik heb zelf ook de 190.120.11 frees gekocht, vooral dan wegens Tuoh's review. Bij de weg, er zijn nog andere beoordelingen van gelijksoortige frezen te vinden op het web, bijvoorbeeld Whiteside is een gekend/gerenomeerd Amerikaans merk die dergelijke frezen ook maakt. (maar dan wel alleen in inches:mad:)
Als ik kijk op de site van CMT zelf (application tag), geven ze aan dat ze best ook in handbediende machines te gebruiken zijn. Idem dito op de Nederlandstalige site die ze online verkoopt.
Het is misschien een idee om diegene van CMT die dit advies gaf even de fotos te laten zien van het begin van deze draad...:cool:
Groetjes,
Pascal
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Op de foto's zie ik gleuven van ongeveer 2 cm diep in plaat materiaal en eiken, dat zal zeker goed gaan, maar
ik heb het dan ook over hardhout zoals merbau, teak, afzelia, met diepere groeven tot 5 cm.
De frees krijgt bij deze houtsoorten regelmatig een tik te verwerken omdat je met de bovenfrees toch af en toe een lichte zijdelingse beweging maakt en het gebruik van de spiraalfrezen is dan afgeraden omdat ze snel zouden breken bij een tik.
In het CMT boek staat het ook beschreven dat ze te gebruiken zijn in bovenfrezen, met een 2 cm diepe groef in een aantal bewerkingen
zal het zeker goed gaan en zal het frees resultaat een stuk mooier zijn.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Ik vond dit filmpje van Makita over de maximale freesdiepte per freesgang in hun bovenfrees:

http://www.youtube.com/watch?v=zaXDDohcI-0

Freesdiameter gedeeld door 2!

Met een 12mm frees zou je dus maar 6mm weg mogen frezen.Dus 4 freesgangen nodig om 20mm diep te komen.
Dat je met een dunne frees niet te diep moet gaan lijkt me logisch, maar ik frees regelmatig 10mm weg met een 10mm frees.
Nooit problemen mee gehad.

De maximale totale diepte van 20mm die CMT blijkbaar opgeeft vind ik aan krappe kant, zeker als dit ook voor eiken en beuken zou gelden.

Maar misschien kan Andre ons nog wat wijzer maken....



Ron.
 

tuoh

Oud hout
Het zou straf zijn dat je een (dure) frees koopt met een snijkant van 42mm en er maar de helft van mag gebruiken, dat is dus gewoon gelul. Er bestaat geen restrictie op de diepte die je mag frezen, bij CMT niet, en bij andere firma's ook niet;) De enige restrictie is de bruikbare lengte van de frees, dus dat gedeelte wat onder de freeszool uitsteekt.
Iedereen zal wel weten dat wanneer je een sponning van 50mm diep wil frezen je dit niet in één beweging moet doen maar stapsgewijs. Hoe groot die stappen zijn word bepaald door de beschikbare power van de machine, of door de vorm en afmeting van de gebruikte frees.

En dat advies om geen spiraalfrezen in een bovenfrees te gebruiken:confused: Kan mij moeilijk inbeelden dat CMT met een dergelijk advies zou komen. HWM spiraalfrezen zijn juist ontworpen om grote krachten de baas te kunnen. De krachten die inwerken op een (spiraal)frees zijn bij een CNC machine veel hoger dan bij een bovenfrees.
De automatische aanvoer op een CNC staat borg voor een mooi freesbeeld en een lange standtijd, maar de uitgeoefende kracht op een frees verminderd er niet door.

HET grote voordeel van een spiraalfrees is juist de snijdende werking, de frees loopt bijna zonder moeite door elk materiaal. Het is daarom ontegensprekelijk DE frees voor gebruik in bovenfrezen. Die spiraal (negatief of positief) zorgt er ook voor dat bij het uit de hand frezen er geen, of nauwelijks trillingen optreden, dit is bij een klassieke frees wel even anders.

Ik ga in elk geval niet wakker liggen van het (onwaarschijnlijke) verhaal.


Mvg,


André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.