Tekenprogramma

GilVE

Nieuw lid
29 mrt 2015
17
0
Hallo

iemand een simpel program op pc of zelfs eventueel iPad om werktekening te maken?

grtz Gil
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
ik teken zelf vaak met sketch up van Trimble/google, echte werktekeningen kun je er niet mee maken maar bematen en tekst kun je wel bij zetten. Het is gratis en er zijn talloze tutorials te vinden op youtube:) Weet niet of een iPad ook wordt ondersteund.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Sketch up. ik denk dat veel leden op het forum dit programma gebruiken. Ik gebruik het ook en ben tevreden. ""Echte"" werktuigbouwkundige werktekeningen levert het misschien niet maar voor de meeste doeleinden een praktisch, makkelijk te leren ontwerp- en tekenprogramma. Nog steeds gratis meen ik en er is een duidelijke tutorial. En onderwijsfilmpjes op Utube.

mvg
klaas0639
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Sketchup is zeer fijn, overzichtelijk makkelijk in te stappen en er zijn vele tutorials over het programma te vinden.
 

stephan30

Nieuw lid
15 nov 2014
3
0
Ik gebruik draftsight om duidelijke werk/bouwtekening te maken, werkt perfect vergelijkbaar met autocad, maar iets simpeler en gratis, voor 3d presentatie gebruik ik sketchup.
 
P

Pel

Guest
Vroeger had ik Corel Draw, nu teken ik in Microsoft Visio,

Groet Pel.
 

GilVE

Nieuw lid
29 mrt 2015
17
0
Hallo

bedankt voor de info ik ga eens kijken welk het simpelste is om wegwijs in te geraken hehe
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb recentelijk sketch up gedownload, maar daarvan kost een full licentie rond de 600€ en de trial periode stopt over 5 dagen. Jullie hebben het over een gratis programma, kan iemand mij een link sturen? Of eventueel programmabestand(en) per wetransfer / dvd etc.
 

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
SketchUp Make lijkt mij volledig gratis te zijn, voor niet commercieel gebruik. Ik neem aan dat die 600euro voor de Pro versie is. Dit staat er in de gebruikersovereenkomst:
[h=3]2.6. Trial Software[/h] Subject to the terms and conditions of this Agreement, you may choose to download SketchUp Make or SketchUp Pro for a trial period for 30 days from the date the Software is first run (unless otherwise agreed by Trimble in writing) (the "Trial Period"). SketchUp Pro consists of functionality available in SketchUp Make as well as functionality available only in SketchUp Pro.
[h=4]2.6.1 SketchUp Make[/h] If you choose to download SketchUp Make for a Trial Period, you will also be given access to SketchUp Pro functionality for the Trial Period for your evaluation purposes. Upon expiration of the Trial Period, the Software will automatically revert to SketchUp Make functionality only and the additional SketchUp Pro functionality will become inoperable.
[h=4]2.6.2 SketchUp Pro[/h] If you choose to download SketchUp Pro for a Trial Period, SketchUp Pro may be made available to you without charge for the Trial Period for your evaluation purposes of its functionality. The time remaining during the trial will be displayed within the Software. Upon the expiration of the Trial Period, the Software will automatically cease to operate.

Ik neem aan dat als je SketchUp Make gedownload hebt, je straks gewoon minder functionaliteit hebt maar je de rest alsnog gratis kan gebruiken.
 

rdr

Nieuw lid
29 okt 2014
8
0
Ik heb vroeger Autocad gebruikt om 3D tekeningen te maken. Maar dat is erg duur... Sketch up geprobeerd maar dat beviel me niet echt.

Nu is er Fusion 360. Van de makers van Autocad en gratis te gebruiken voor particulieren, studenten en docenten.
(Na installatie en aanmelden krijg je deze keuze als je op de button klikt waar vermeld staat dat de trail periode stopt over ... dagen.)
Als particulier kan je de gratis gebruik periode verlengen per jaar, als docent en student om de 3 jaar.

Geweldig programma. Zoveel wat je ermee kan. Veel video's te vinden op internet

Dit heb ik ermee gemaakt ter voorbereiding van het maken van een bed. je kan de onderdelen laten bewegen, etc etc... teveel om op te noemen.
Leercurve? jazeker. maar als je dit onder de knie hebt kan je alles...

2016-06-05_10-28-35.jpg
 

ArjanW82

Nieuw lid
2 jul 2012
7
0
Enschede
www.westveld.net
Sketch up geprobeerd maar dat beviel me niet echt.

Nu is er Fusion 360. Van de makers van Autocad en gratis te gebruiken voor particulieren, studenten en docenten.

Als ik mij goed herinner is dat inclusief 'iedereen die minder dan 100.000 dollar per jaar omzet'. Dus daar past ook de semi-prof en zzp'er ook nog wel in.

Grote voordeel van Fusion 360 is dat het parametrisch is. Als je wil dat iets exact 600 mm wordt (en ook blijft) dan is dat gewoon een kwestie van aanklikken en invoeren. Wou je achteraf toch liever dat het 650 mm was, kwestie van getalletjes veranderen en rest van model wordt her-berekend.

Als je heel ver gaat met het parametriseren, kun je alles ophangen aan 1 of enkele moedervariabelen. Bijvoorbeeld in bovenstaande tekening, 3 lade's breed. Die 3 kan een variabele zijn, wil je hem toch liever 5 of 10 lade's breed kwestie van variabele overschrijven en het programma dupliceerd de lade's en maakt de kast breder voor je. (Let wel, dat zul je zelf zo moeten 'programmeren')


Wel mis ik dingen die de profi tools wel kunnen of nog duidelijk niet af zijn. Schroeven/schroefgaten is echt heerlijk in solidworks. Hier moet je toch echt zelf de gaatjes maken, schroefjes maken/importeren, en die dan in de gaatjes 'jointen'. Bill of materials (exporteren) is een ramp als je model netjes gestructureerd hebt (met componenten in componenten). Ook is de community nog niet echt je van het, ik heb het idee dat die voor sketchup veel groter is.

Hoe dan ook is Fusion 360 ook voor mij HET stukje software. Juist omdat het gratis is, OOK voor commercieel gebruik. Kun je een tekening nog eens een keer delen danwel verkopen.. Dat kan met een studentenlicentie van de andere pro-pakketen (iig solidworks) niet. De tekortkomingen moet danmaar omheen gewerkt worden
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Wel mis ik dingen die de profi tools wel kunnen of nog duidelijk niet af zijn. Schroeven/schroefgaten is echt heerlijk in solidworks. Hier moet je toch echt zelf de gaatjes maken, schroefjes maken/importeren, en die dan in de gaatjes 'jointen'. Bill of materials (exporteren) is een ramp als je model netjes gestructureerd hebt (met componenten in componenten). Ook is de community nog niet echt je van het, ik heb het idee dat die voor sketchup veel groter is.

Nu niet appels met peren gaan vergelijken. Autodesk heeft meerdere programma's op het menu. Autocad is gericht op Architectuur en 2 dimensionaal tekenen. Solidworks is een werktuigbouwkundig programma, Autodesk levert hier Inventor voor en kan vrijwel hetzelfde (sommige functionaliteiten verschillen en zijn al dan niet beter of slechter uitgevoerd...)

OT: Voor iedereen die niet met CAD software overweg kan is SketchUP een prima oplossing. Voor de nauwkeurige zaken kun je altijd iemand met CAD software tot zijn beschikking benaderen voor een "helpende hand".
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Ik gebruik prive SolidWorks2016 voor m'n werktekeningen/zaaglijsten en 3D ontwerpen. Dit komt mede doordat ik dit ook dagelijks gebruik op het werk en ik hier mee kan lezen en schrijven. Ik heb ooit geprobeerd om SketchUp te gebruiken maar ik vond dit ten opzichte van SolidWorks totaal niet gebruiksvriendelijk.

Het mag officieel niet, maar als je de mogelijkheid hebt om prive SolidWorks te 'verkrijgen' doe dat dan. Er zitten tutorials ingebouwd waarmee je de software zo onder de knie hebt. Een hele verademing als je SketchUp gewend bent.

Solidworks/Inventor/SolidEdge zijn imo allemaal gelijkwaardig.

Een stapje hoger is Abaqus, maar dat is echt overkill voor hobbymatige houtbewerking. Zelfs hier op de zaak zou Abaqus overkill zijn voor mijn werktuigbouwkundige gerelateerde werkzaamheden. Tevens zijn pakketten zoals Abaqus weer een stuk minder gebruiksvriendelijk dan SolidWorks.
 

nijsluc

Actieve deelnemer
30 apr 2015
27
0
Ik krijg fusion 360 niet geinstalleerd op windows 10. Is blijkbaar een gekend probleem.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Er lopen meerdere installers tegelijkertijd, download de installatiebestanden , rebooten en niet te vaak klikken, dan start je meerdere versies op, geeft t de tijd te reageren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.