Tekeningen maken voor omgevingsvergunning & shopping list/zaaglijst

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Ik wil een ruime schuur aanvragen bij de gemeente en heb hiervoor tekeningen nodig. Dus ik ben op zoek naar een programma met een redelijk makkelijke leercurve waar ik ook nette tekeningen met afmetingen voor de omgevingsvergunning kan produceren.

Bij voorkeur koppelbaar met een plugin die me een shopping list & of zaaglijst geeft. Dit is geen must, maar als het kan, gemak dient de mens.

Wie kan me op het spoor zetten van een programma waarmee dit kan en goede tutorials bijv op Youtube te vinden zijn? Liefst Nederlands en gericht op maken van de tekeningen, Engels is ook prima.

Ik ben geen professional en uit de hand tekenen is niet mijn sterkste kant. Dus ik hoop dat jullie een optie weten.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik heb een dergelijke vergunning al eens aangevraagd. Hoe meer detail je erin zet hoe meer vragen je kan verwachten. Beter is een schets met de maten die ongeveer kloppen, LxBxH, afstanden van erfafscheidingen/watergangen en aangezichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Ik heb een dergelijke vergunning al eens aangevraagd. Hoe meer detail je erin zet hoe meer vragen je kan verwachten. Beter is een schets met de maten die ongeveer kloppen, LxBxH, afstanden van erfafscheidingen/watergangen en aangezichten.
Het is een overweging, zeker, maar qua visualisatie voor mezelf en vanwege de shopping list/zaaglijst en omdat ik in de toekomst vaker wil tekenen, heb ik toch behoefte an een programmatje. Kan ik nog steeds de geschtset tekeningen zoals jij adviseert indienen bij de gemeente.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het detailniveau voor je zaaglijst is wezenlijk anders dan voor een vergunningsaanvraag. Daarbij zijn het feitelijk twee verschillende zaken, waarvan ik denk dat je ze niet verenigd krijgt. Je kan aan de slag met Fusion, maar dat is niet bedoeld om een gebouw te ontwerpen. Het kan wel, maar dan moet je eerst alles tot in detail uittekenen, voordat je aan je omgevingsvergunning toekomt. Ook wanneer je een geschikter pakket gaat vinden, loop je tegen dat probleem aan.
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Het detailniveau voor je zaaglijst is wezenlijk anders dan voor een vergunningsaanvraag. Daarbij zijn het feitelijk twee verschillende zaken, waarvan ik denk dat je ze niet verenigd krijgt. Je kan aan de slag met Fusion, maar dat is niet bedoeld om een gebouw te ontwerpen. Het kan wel, maar dan moet je eerst alles tot in detail uittekenen, voordat je aan je omgevingsvergunning toekomt. Ook wanneer je een geschikter pakket gaat vinden, loop je tegen dat probleem aan.
Wat zou jouw advies dan zijn? Hoe pak ik de vergunning tekeningen an en hoe de details?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Teken gewoon in Sketchup je aanvraag en gebruik dat ook om hoeveelheden uit te trekken. Er is geen enkele profesional die voor een aanbouw een BIM model gaat maken met gekoppelde records, dat loont simpelweg de moeite niet en je hebt duurbetaalde programmatuur met een heftige leercurve nodig.

Daarbij zijn er gewoon vaste indieningsvereisten voor een vergunning en zul eerst een check op het bestemmingsplan moeten doen en dan vervolgens een constructieve, bouwkundige en bouwfysische uitwerking.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Heb je al uitgezocht of je wensen binnen het bestemmingsplan passen of dat ze eventueel vergunningsvrij gerealiseerd kunnen worden?

Onderschat het aanvragen van een vergunning niet.
Een aanvraag kan afhankelijk van waar je woont best prijzig zijn ook als deze wordt afgewezen.
Als je eenmaal hebt ingediend en je krijgt wel te maken met een vinkjeszetter kan je als amateur rekenen op een hele waslijst aan opmerkingen die je waarschijnlijk niet zelf kunt oplossen.
Een profesioneel vinden die je op korte termijn kan helpen met een wat dan meestal een onjuist ingeschoten aanvraag blijkt is op het moment vrijwel geen doen
Meestal betekend dat dat de aanvraag uit het termijn loopt en automatische afkeur volg of moet worden ingetrokken en opnieuw moeten
(Voor beide worden kosten vrijwel altijd kosten gerekend)

Als je een eenvoudige schuur wilt bouwen
Kan dan beter vooraf op zoek gaan naar een bouwkundig bureautje dat jouw wensen op papier kan zetten
en eventueel ook voor een constructieve onderbouwing kan zorgen.
Er zijn tegenwoordig zelfs online bedrijfjes die dat doen voor een paar honderd euro

alle software heeft een leercurve.
meestal evenredig met de mogelijkheden.

mijn advies besteed de aanvraag uit
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en blokjes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.