Tekening - Houten draaibank.

tuoh

Oud hout
Hierbij een tekening van mijn hout(en)draaibank, enkele jaren geleden ontworpen en gebouwd, en tot op de huidige dag draait die bijna elke week tot volle tevredenheid.

Afwijkend van mijn oorspronkelijke tekening heb ik de motor nu gemonteerd tegen de muur, en niet aan de bank zelf. Dit alles heeft als resultaat een absoluut trillingsvrije machine :D

De draaibank heb ik gebouwd in Yellow Pine, en de bank is voorzien van een frequentieomvormer, in combinatie met een drietrapsschijf.

Mvg,

André

Attached files Draaibank1.pdf (7.7 KB) Draaibank2.pdf (4.5 KB) Draaibank3.pdf (4.5 KB)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey André,

Dat is de mooiste draaibank ooit :mrgreen:

Hoe ben je aan de onderdelen gekomen? Samengesteld uit 2ehands of nieuwe onderdelen?

En nog een vraag: het platformpje in het laatste zijaanzicht, was dat de originele motorsteun toevallig? EN heb je voor de geleidingsrail van de leunspaan en achterste center ook yellow pine gebruikt of is dat best een hardere houtsoort? Kwestie van uitslijten ofzo.

Attached files Draaibank1.pdf (421 KB)
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
André, ik had jouw houten draaibank al eens eerder gezien.
Als ik het goed heb was dit een ontwerp van Francis Jacobs, die ook de stalen spindels voor draaibanken maakt, is het niet.
Francis was en is misschien nog bij de houtdraaiclub ''het Hoeveke'', deze houtdraaiclub had in het begin van de jaren 2000, een soort msn forum op het internet waar ik ook lid van was. Blijkbaar was er toen niet de nodige belangstelling voor, en dit soort forum is toen verdwenen, eigenlijk echt jammer.
Als ik er de ruimte voor zou hebben zou ik deze draaibank graag willen bouwen, ik vind het een dijk van een draaibank.
Groetjes, Ad
 

tuoh

Oud hout
Klopt als een bus Ad, Francis Jacobs heeft een hele serie houten draaibanken gebouwd en laten bouwen door de leden, weliswaar een heel stuk kleiner, en simpeler van constructie ( zo kon een leek deze ook bouwen) maar ze voldeden of voldoen prima.
Alle metaalbeslag werd door francis vervaardigd, zo werd het een betaalbaar iets.

Zelf had ik nood aan een groot exemplaar, ( draaien van trappalen en balusters) daarom ook de schaalvergroting, zwaardere motor, zwaardere en langere as met dito lagering, en hogere eisen aan de constructie van het geheel. Maar samen met Francis Jacobs ben ik eruit gekomen, met bovenstaand geheel als gevolg.
Hier is ook alle metaalwerk door Francis vervaardigd, en dat werkt zoals een fabrieksdraaibank.
Heel belangrijk om deze bouw tot een goed einde te brengen is wel de houtsoort, Yellow Pine is dé houtsoort voor dit werk, Francis heeft in het begin met verschillende houtsoorten geëxperimenteerd, Beuk, eik, Oregon, Iep, zijn de revue gepasseerd, maar voor het wegdempen van optredende trillingen voldoet enkel Yellow Pine volledig. Die eerste banken hingen vol sensoren om één en ander te meten, en te testen, het was dus geen natte vingerwerk, maar gedegen onderzoekswerk ( een opleiding als burgerlijk ing. heeft zijn voordelen)
Voor Oregon vond ik de uitslag wel verrassend, ik had verwacht dat deze houtsoort ook zou voldoen, maar niks was minder waar, de cijfers logen niet, de draaibanken die vervaardigd werden uit bovenstaande houtsoorten eindigden hun carrière als brandhout :eek: trillingen a volonté, fijn draaiwerk was uitgesloten.

@Surfie, inderdaad was dat "platformpje" voorzien als motorsteun, maar hier heb ik het plan gewijzigd.
De keuze voor Wengé als slede voor de beitelsteun had gewoon met de kleur te maken, dat zorgde voor een kleuraccentje. De losse kop is ook uit Yellow Pine vervaardigd en van slijtage is er geen spoor, ondanks het redelijk intensieve gebruik van de bank.
Je mag niet uit het oog verliezen dat Yellow Pine een eerder ongewone opbouw heeft, harde jaarringen gecombineerd met zacht tussenhout, maar dat is juist de reden dat deze houtsoort zo goed voldoet voor deze toepassing. De harde jaarringen weerstaan aan uitslijten, terwijl de combinatie van hard en zacht eventuele trillingen in de kiem smoort.


Mvg,

André
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Vragen ivm hardware houtdraaibank

Beste André,

Ik ga een draaibank maken op basis van jouw tekeningen. Ik heb nog enkele vragen ivm de hardware van de draaibank.
Voor ik naar de metaalbewerker stap heb ik wat rondgesnuffeld op sites van draaibanken en
ik zou het volgende bestellen of laten maken, dus verbeter en/of vul maar aan waar nodig.

Voor de vaste kop:

- As diameter 40 mm, met schroefdraad M33 * 3,5, rechtsdraaiend voor de binnenzijde van de draaibank, linksdraaiend aan de buitenkant van de bank
,MK2 morse conus
Op de site van Willy Vanhoute vond ik ook dat de as een boring had van 9,5 mm , heb totaal geen idee wat hiermee bedoelt wordt.

- Poelies, grote nog te bepalen,hoe worden deze op de as vast gezet? moet er op de as een bed gefreesd worden of klemmen deze zichzelf vast?
- 2 flenslagers van 40 mm, houden deze de as ook op z'n plaats?

Voor de losse kop:

- As met diameter 25? , voorzien van MK 2 morse conus en schoefdraad aan de buitenzijde van de bank. Ik zou een moer inwerken in het hout waarin deze as kan draaien, maar misschien zijn er degelijkere oplossingen.


Mocht je tips of meer info over jouw hardware hebben, steeds welkom.

Mvg,

Geert
 

tuoh

Oud hout
Hallo Geert,

ik kijk al uit naar de foto's;)

Enkele antwoorden op je vragen,

hoofdas, lijkt me in orde qua afmetingen en schroefdraad. In veel gevallen word de hoofdas in de lengte doorboort, deze boring is nodig om een geplaatste morse cone uit de as te kunnen duwen. Hiervoor gebruikt men een lange stalen stang. Is er geen boring voorzien dan moet de morse cone voorzien zijn van buitenschroefdraad en moer om zo de geplaatste cone te kunnen verwijderen.

Bijkomende mogelijkheid van een doorboorde as, het plaatsen van een vacuum spaninrichting. Wil ik zelf ook nog eens plaatsen.

Poulies, je kan deze vastzetten met een klembout recht op de as, er hoeft geen vlak stukje gefreesd te worden, maar het is wel makkelijk om de poulies later te demonteren indien nodig. Rechtstreeks op de as klemmen levert altijd krassen op, eens geplaatst kan het dan lastig worden om de poulie over deze beschadigingen ter schuiven bij demontage.
Met een vlak gefreesd stukje heb je daar geen last van.
Er zijn ook poulies met klembus in de handel, zie laten zich heel makkelijk monteren en demonteren, zonder de minste beschadiging. Nadeel, ze zijn duurder.

Nog een belangrijke opmerking, kies indien mogelijk voor getande riemschijven, deze leveren een beduidend rustiger draaibeeld op dan de klassieke V poulies en dito riemen.
Dit onrustiger draaibeeld kan je volledig op het conto van de riemlassen schrijven bij V riemen, deze las is bij getande riemen veel beter.


Flenslagers houden inderdaad ook de as op zijn plaats en dit door middel van inbusboutjes die op de as klemmen. Deze boutjes verhinderen enkel dat de as niet kan ronddraaien in de lagering, om te beletten dat de as doorschuift moet deze voorzien worden van een schoudering achter de M33 schroefdraad, deze schoudering steunt dan op de binnenbus van het binnenste lager. Dit vereist wel een brute materiaalmaat van 50mm diameter om een afgewerkte as van 40mm over te houden. een schoudering van 5mm is ruim voldoende.
Kies voor lagers met een zeer geringe speling., deze zijn duurder maar absoluut noodzakelijk om een trillingsvrije draaibank te verkrijgen.
Deze lagers warmen zeer snel op, geringe tolerantie = meer wrijving = meer warmte. Dat is geen nadeel, dat lager is erop voorzien, maar de smering moet in orde zijn, dus regelmatig de vetpomp erop met een goede kwaliteit lagervet. Dit vereist dan wel de aanwezigheid van vetnippels, één per lager is voldoende. Meestal standaard voorzien.

Voor de losse kop, gebruik geen moer maar een bus voorzien van een deftige flens met daar schroefdraad ingesneden. De as van de losse kop voorzien van een doorgaande boring, eveneens om morse cones te kunnen uitstoten.
De bus met flens moet langs de binnenzijde van de losse kop geplaatst worden, bij het aanspannen van de as tegen het werkstuk word de bus dan tegen de losse kop geperst.
Plaats je deze bus met flens langs de buitenkant van de losse kop dan duw je die uit de kop bij het aanspannen. Voorzie de flens van enkele boringen, hier kunnen dan enkele schroeven ingeplaatst worden om de bus te fixeren.


Mvg,

André
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Bedankt voor de uitleg, hier kan ik wat mee.

Foto's volgen, maar eerst verzamelen en bouwen maar.

Mvg,

Geert
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Nog enkele vragen...

Ik zou de motor van de bank aansturen mbv een frequentieregelaar. Nu las ik dat de lekstroom die eigen is aan een frequentieregelaar ervoor zorgt dat de 30 mA differentieel/verliesstroomschakelaar eruit gaat.
Ik zou deze dus moeten vervangen door een zwaardere van 300 mA. Maar of dit veilig / wettig is?

Verder las ik dat grotere objecten, bv schalen die nadraaien nadat de draaibank is uitgeschakeld gaan werken als een generator (principe van de windmolen) en de regelaar hierdoor onder spanning komt te staan die hij niet kwijt kan, wat ook niet de bedoeling kan zijn.

Ik vermoed dat er meerdere houtdraaiers zijn die hun bank aansturen via een frequentieregelaar,wat zijn jullie oplossingen/bemerkingen hierbij?

Mvg,

Geert
 

tuoh

Oud hout
Geert,

deze draaibank is nu 9 jaar oud en word intensief gebruikt maar van bovenstaande verschijnselen heb ik nog nooit iets ondervonden:D
Mijn kopdraaibank is zelfs nog ouder, is van het begin uitgerust met een frequentieomvormer en ook hier nog nooit zoiets meegemaakt. Terwijl op deze machine regelmatig heel grote stukken worden gedraaid, die bij het stoppen van de machine een hele poos uitlopen, maar ook hier dus geen bijverschijnselen.

Ik sluit niet uit dat het misschien wel eens zou kunnen voorkomen, maar daar heb ik nog nooit iets of iemand over gehoord, zo een vaart zal het dan wel niet lopen met die problemen. Ik zou er niet van wakker liggen.

Eens je zo een FO gewoon bent wil je niks anders meer, het gebruiksgemak is enorm.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.