tekening hangoortafel

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Ik zou graag een hangoortafel willen maken
waar kan ik hiervoor een tekening vinden
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

je hebt al een foto van de gewenste tafel en dus een voorbeeld om naar te werken, de volgende stap is nu om de buitenafmetingen te bepalen die voor jou geschikt zijn, hoogte, breedte, en lengte.
De volgende stap, maak een tekening op ware grootte, je kan dan alle relevante maten die je nodig hebt rechtstreeks van de tekening overnemen.

Wanneer je met de tekening bezig bent kan je zo al eventuele pijnpunten onderkennen en oplossen alvorens je één stuk hout vastneemt. ( je bouwt je tafel al virtueel)
Een stap voor stap handleiding ga je niet vinden, je moet via de ontwerptekening je eigen technische kennis inbrengen om een geslaagd geheel te bekomen, zowel constructief als qua design.

Maar de belangrijkste regel is nog steeds " ken je eigen grenzen" in dit geval zijn de eerste twee vragen: heb ik de kennis ,en heb ik het gepaste gereedschap.

Indien het antwoord op deze vragen positief is dan veel plezier gewenst tijdens de bouw.


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
erg mooi, zo'n tafeltje. een paar jaar geleden een poging gedaan. persoonlijk was ik er niet erg tevreden mee maar diegene voor wie het tafeltje was bleek dat niet te vinden. ik ben zelf een poos aan het "klooien"geweest van het profiel voor het bovenblad. ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
demooiste zei:
Ik zou graag een hangoortafel willen maken
waar kan ik hiervoor een tekening vinden
Mooie vraag. Ik heb wel wat werkbeschrijvingen liggen van antieke meubels (gekopieerd uit boeken). Een heel fraai boek is: Construction of American Furniture Treasures door Lester Margon, Dover Publications New York.
Prachtig boekje en niet duur (als het nog te koop is). Per beschreven meubel vind je iets van de herkomst, mooie tekeningen met maten (in inches, daar heb je de zakjapanner voor) en een beschrijving hoe te maken + tips voor de afwerking tot zelfs soms de grofte van het schuurpapapier. Bijgevoegd een schommelstoel schaal 1: 2,54 (de inchmaten gewoon als cm gelezen) met een biezen zitting met de diameter van de stengels ook op schaal uitgezocht. Uitdaging voor draaier denk ik. Verder, want daar gaat het om een beschrijving van een hangoortafel (oordeel zelf maar over het boek).

Succes, en heeeel veeeel plezier ermee. Houd ons op de hoogte.

Attached files hangoortafel0001.pdf (1.6 MB)
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Bedankt voor de tekening ,dit model had ik nog niet gezien ,maar is erg zierlijk
Ik had van die gedraaide poten in gedachte ,maar weet niet zo ngoed hoe ik die moet maken
Deze poten kan je gewoon op de draaibank maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.