Teakhouten tafel renovatie

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Forumgenoten,
Kunnen jullie eens meedenken over het volgende onderwerp?
Ik wil deze teakhouten tafel gaan renoveren. Het blad wordt één geheel en er komt een ijzeren frame onder. Maar ik zit nog met wat vragen.

Zoals op de eerste foto te zien is is de middelste plank doorgezakt. Dat zit in de constructie zoals op de volgende foto's te zien is. In principe zijn het 3 planken van verschillende breedte die verbonden zijn door 2 of 3 dwarsbalken. De buitenste 2 planken rusten op het onderstel. Dat doet de middelste niet. Er zijn geen verbindingen tussen de 3 delen anders dan de dwarsbalken.
Het teakhout schijnt al ooit gebruikt te zijn bij het bouwen van hutten of huizen (zie zwartgeblakerde onderkant). De tafel is 12 jaar oud. De tafel is 3100 bij 1100.

Wat wil ik gaan doen: De tafel uit elkaar halen, het onderstel wordt vervangen door een stalen onderstel.
De middelste plank moet weer recht gemaakt worden. Ik had gedacht om dat te doen door de plank op de grond te leggen en aan de holle kant met water te bewerken, zodat hij recht trekt. (Vraag 1: Is dit de manier of zijn er nog andere manieren? Kan dit überhaupt of gaat het na verloop van tijd net zo hard weer terug buigen? En zo ja, Hoe krijg ik die plank dan recht? Ik wil hem niet over de vlakbank halen omdat er dan zo weinig overblijft). Als die plank recht is dan wil ik er één blad van maken door de kanten te strijken en te verlijmen of ze met domino's te verbinden en dan te verlijmen. (vraag 2: als ik dit ga doen buigt de middelste plank na verloop van tijd dan weer terug en breekt de zaak los? Heeft iemand hier ervaring mee? Vraag 3: wat heeft de voorkeur: kanten lijmen of met domino's lijmen?).
Het bevestigen aan het frame zal gebeuren met de mogelijkheid voor het hout om uit te zetten of te krimpen.
Dit zijn de zaken waar ik op dit moment over na aan het denken ben. Zie ik nog zaken over het hoofd? Alle info is welkom.

grtn Bart

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Krom hout krijg je niet weer recht. Punt.

Volgens mij hoeft dat ook niet in dit geval. Zo in de lengte zit er niet zoveel veerspanning in, dat krijg je wel recht door een beetje te duwen en hem aan de andere twee vast te lijmen. Evt. met een paar dwarsbalkjes eronder. Die dwarsbalkjes dan niet lijmen maar schroeven en zorgen dat de schroeven voldoende ruimte hebben om het in de breedte werken van het tafelblad op te vangen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.120
93
Terkaple
www.woodworking.nl
Seek geeft een goede oplossing. Als je een helemaal strak blad wilt, dan kun je het ook uitelkaar halen, de kanten mooi recht schaven, met de hand of op een vlakvandikte machine, en dan met domino's of lamello's het blad verlijmen. Het teak wel goed ontvetten met aceton voor het lijmen en er voor zorgen dat het blad kan "werken" op het onderstel.

jaap
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Heeren,
Dank voor het meedenken! Ik dacht zelf ook al zoiets. Vraag blijft wel een beetje, maar dat moet ik proefondervindelijk maar gaan meemaken, wat het middelste blad gaat doen met het hele blad als ik dat weer "rechtbuig" en verlijm met de andere 2 planken. Zijn de nevenliggende planken in staat om de buiging van de middelste te corrigeren. Maar goed, ik ga het wel zien. Alhoewel, zo luchtig kan ik er niet over zijn want het is toch een soort van opdrachtje.....
Ik kan weer verder.
Dank!!
grtn Bart
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Daarvoor heb je die dwarsbalkjes. Ik lees nu pas :oops: dat je een stalen onderstel wilt maken. Als je daarin 1 of twee extra dwarsbalken maakt, kan je het blad goed stevig en vlak vastschroeven. Natuurlijk wel rekening houdend dat het blad in de breedte flink kan werken, dus de schroefgaten in het staal ovaal uitvijlen. Als je dan schroeven gebruikt met een onderlegring, kunnen ze mooi langs het staal heen en weer schuiven. Mooi hout trouwens.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi Jaap en Seek,
Wat bedoel je met "onderlegring"?
Enne hoe zouden jullie dit blad schoonmaken? Volgens mij zit er een dikke laklaag op. Ik dacht er aan om die met een schraapstaal weg te krabben. Ben bang dat als ik met een grove korrel ga schuren ik uren bezig ben. Hebben jullie daar nog een idee over?
Door de van diktebank halen is geen optie omdat er dan te veel afgaat. En ik weet niet hoe recht die andere planken zijn. Met die kromme lukt dat zeker niet.
Met lakverwijderaar werken en dan afkrabben zou misschien ook nog kunnen, al ben ik niet zo'n fan van dat soort chemische rotzooi.
Grtn
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
343
0
Diepenveen
www.kekkek.nl
Vandiktebank geen optie??
Met de vandiktebank kun je er ook 0,1 mm afhalen (tenminste bij de mijne) + het voordeel dat alle delen exact gelijk zijn qua dikte.
Sneller en gemakkelijker kan niet.

gandel
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
en hoe doe ik dat dan met de doorgebogen middenplank? Als ik die zou vlakken en dan door de vandiktebank haal dan gaat er aan beide kanten zeker 5 mm af (om hem dus recht te krijgen). Dan wordt het blad wel erg dun.
Zou je de plank, ook al is hij krom, zo door de van diktebank kunnen halen? Volgens mij niet.
Maar ik sta open voor nieuwe inzichten!!
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Het tafelblad wordt zondag gemaakt. Maar de klus wordt groter. Het onderstel moet ook hersteld worden. Maar dat is een grotere klus dan ik in eerste instantie had ingeschat. De verbindingen met de poot zijn pen/gat met 2 houten spiesen er door. Oh ja, en ze zijn ook verlijmd. Dus de volgende vraag is: Hoe maak ik die lijmverbindingen los. Ik heb geen idee welke lijm het is maar hij is in uitgeharde toestand wittig van kleur. Niet knoerthard en broos.
De spiesen heb ik proberen uit te slaan met de hamer maar het werd uitboren. Geen beweging in te krijgen.
Het idee is om de leggers los te maken en opnieuw te monteren. Al merk ik dat er daar wat huiverig voor ben. Ik zie nu al dat de verbindingen niet meer mooi sluiten. Je kunt de pennen met extra hout gaan opdikken en dan weer pas maken maar volgens mij is dat een berg werk. Dus een paar proppen te boren en die geboorde gaten netjes opvullen.
Vragen:
Hoe los je de lijm op in de verbindingen zodat ik de delen los kan halen? Is dit spul bij Baptist te gebruiken? http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... d=53&pid=3 Dat is de starbond Lijmverwijderaar.
Hoe zouden jullie de verbindingen weer passend maken?

Iemand een suggestie?
Ik hoor het graag.
grtn Bart
 

Anonymous

Actieve deelnemer
3 jan 2008
358
0
Ik zou eerst eens stomen proberen.
Een goede stoombeurt doet wonderen bij lijm,en doet verder geen schade
of zo.
Chemicalien zou ik even mee wachten.

Succes. :arrow:
 

harmenhardeman

Nieuw lid
21 sep 2010
19
0
hardemanmeubelenambacht.nl.
Lijm kan ook vaak afhankelijk van de lijm soort ,met spiritus los worden geweekt.
Gebruik hier voor een spuitje met een injectienaald (drogist), spuit de verbinding met enige regelmaat in
als het om witte hout lijm gaat zal deze zacht worden en kan je de verbindingen uit elkaar tikken met rubber hamer.
deze methode werkt ook bij beender of huiden of vis lijm
de houten spies wel eerst los tikken uit de verbinding of uit boren
de spies heet trouwens een toognagel en de verbinding is zo als dat heet opgetoogd
Misschien zijn er per regio wel andere benamingen voor?

groeten Hardeman Meubel en Ambacht
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Zondag,
Het tafelblad bestaat uit 3 delen. Om snel klaar te zijn dacht ik dat ik die planken wel door de vandiktebank kon duwen. Zag het wel voor me, in gedachten, mooi geschaafde planken die samen een egaal blad vormen, blijde klant etcetcetc.
Gelukkig met de middelste, smalste plank begonnen. Die ging niet door de vandiktebank. En ja, dat had ik zelf kunnen weten. Plank heeft verschillende dikte en was ook nog scheluw. Nou ja, ik zal de details laten voor wat ze zijn. Eind van het liedje is geweest dat ik met de hand (lang leve de lowangle jointer plane van Veritas!!!) de plank heb bijgewerkt tot een enigszins toonbaar stuk hout.
Zonder de delen nog te vlakken of te strijken, laat staan door de vandiktebank te halen, heb ik ze aan elkaar gezet met domino's. En het resultaat is ok. Nu nog hopen dat hij een beetje vlak blijft maar dat kan ik nog wat opvangen door hem goed aan het frame te bevestigen.
Pffff, wat was dat zweten. Het leermomentje zat toch in het feit dat je aan zulk oud hout niet te veel moet willen veranderen. En dat je steeds weer moet blijven nadenken over wat het effect is op je hout als je het machinaal bewerkt.

Foto's van het eindresultaat komen tzt. Nu eerst het vlak mooi opschuren zodat de behandellaag er af is. Das ook nog een fikse klus. Maar lang leve de festool ETS 150/5 en schuurpapier korrel 50. Daar moet het mee lukken.
Tot zover.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
343
0
Diepenveen
www.kekkek.nl
?? Ik snap niks van je verhaal over de vandiktebank.
De essentie van het apparaat is dat je er hout in doet dat verschillende dikte heeft en dat er een plank uitkomt met egale dikte.
Hoe kan dat er bij jou niet doorheen willen? Zijn de messen wel scherp?
Dat een plank scheluw is is inderdaad lastig, maar ook dan hoort de machine hem er gewoon doorheen te trekken. Het zou mijn voorkeur wel hebben om de scheluw plank eenzijdig vlak te maken.
Je noemt dat je met oud hout dergelijke bewerkingen niet moet willen. Da's nieuw voor mij. Volgens mij is oud hout goed te bewerken. Het is in ieder geval lekker droog.

gandel
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Als mij vroeger wat werd uitgelegd werd er altijd bijgezegd:"Maar WAT snap je dan niet?". :lol: Op het gevaar af dat ik geen antwoord ga geven op wat jij niet weet toch even wat meer uitleg, om er van te leren.

De middenplank was krom en had verschillende diktes die zo'n beetje varieerde van 24 mm tot 31 mm. Hij was ook licht scheluw. (zoals ik het geleerd heb, vlak je eerst op de vlakbank, dan strijk je één kant, dan maak je hem van breedte en dan van dikte). Ik had verwacht dat hij er gewoon doorheen getrokken zou worden en goed zou worden aangeduwd op de tafel. Dat gebeurde wel maar niet voldoende. Ik denk dat de plank toch veel minder werd platgedrukt dan ik dacht (en hoopte). Ik kreeg hem er met geen mogelijkheid door. Op een gegeven moment heb ik de machine op 31 mm gezet, hout doorgevoerd en toen op 29 gezet. Zelf dat ging niet!

Met oud hout bedoel ik, dit hout dat al jaren dienst doet als tafel en misschien wel valt in de categorie "echt oude, keiharde teak" en dus moeilijker te bewerken is.

Eenzijdig vlakken was geen optie opdat ik dan te weinig dikte over zou houden.

Maar dank voor de reacties. Het werken met de spiritus wordt morgen geprobeerd.
 

beverstaart

Nieuw lid
25 aug 2010
17
1
ik heb het zelfde probleem gehad en de het opgelost door de bovenfrees door de naden te
halen met een groeffrees voordeel een schone naad en daar vervolgens dunne teak stroken in te lijmen met polyurethaan lijm daarna voorzichtig de ingelijmde en uitgeharde sroken teak voor
zichtig af te schaven de laatste mm schuren gelijk met het tafel oppvl..Er is niets meer van te zien en de naden zijn dicht de onderkant verstevigd met eiken latten gelijmd en geschroefd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.