Geachte lezers, graag uw advies.
(ik vond een eerdere post over iets gelijkaardigs - zal daar ook rekening mee houden)
www.woodworking.nl
Zelf herstel ik nu voor een vriend een buitenmeubel - zitbank - in zware Indonesische teak ... op een etiket onderaan staat "banku ... Indonesia"
Ze wiebelde iets te veel, dus heb ik ze losgemaakt, de deuvels uitgeboord, en de lijmresten verwijderd.
(het was PU lijm, denk ik, "schuimachtige" resten met luchtbelletjes)
Bij de montage zie ik nu grote spleten tussen de zeer slordig uitgehakte "pen en gat" verbindingen.
Dit wil ik deftig opvullen, en ook de gaten van uitgeboorde deuvels.
Het betreft spleten van zo'n 5 à 7 mm breed en 50 mm lang, en 4 cm diep
En de deuvels zijn 8 (à 10 mm uitgeboord) diameter.
Hoe vul ik dit best op? Moet waterbestendig zijn (tuinmeubel)
Moet onwrikbaar vast zitten. Ik denk niet dat het "soepele houtlijm" of PU mag zijn.
De PU Houtlijm die er in zat is namelijk "verstorven"
Eventueel epoxyhars dan? Het moet m.i. iets zijn dat "vloeit" tot 4 cm diep in de spleten (die ik onderaan afdicht)
PS/ Ik heb ook nog "houtrot vuller" ALABASTINE staan (aangekocht in 2022, niet gebruikt), dat is een kit met twee-componenten tubes die gemengd moeten worden. Dient voor eerder grote "volumineuze" herstellingen, en niet handig voor diepe spleten, want ik denk dat het niet diep genoeg gaat "vloeien" in de spleten...en dat het moeilijk is om dit met een spatel diep aan te brengen.
mvg
Hugo
(ik vond een eerdere post over iets gelijkaardigs - zal daar ook rekening mee houden)
teak houten stoelen repareren
dag mensen, ben nieuw op dit forum; hout interesseert me al lang en af en toe ga ik er ook mee aan de slag, ik maak mijn eigen luidsprekers, maar verder dan mdf of berken multiplex geraak ik nog niet. Nu heb ik een probleempje, ik heb teak stoelen, maar twee daarvan zijn stuk. ik had graag...

Zelf herstel ik nu voor een vriend een buitenmeubel - zitbank - in zware Indonesische teak ... op een etiket onderaan staat "banku ... Indonesia"
Ze wiebelde iets te veel, dus heb ik ze losgemaakt, de deuvels uitgeboord, en de lijmresten verwijderd.
(het was PU lijm, denk ik, "schuimachtige" resten met luchtbelletjes)
Bij de montage zie ik nu grote spleten tussen de zeer slordig uitgehakte "pen en gat" verbindingen.
Dit wil ik deftig opvullen, en ook de gaten van uitgeboorde deuvels.
Het betreft spleten van zo'n 5 à 7 mm breed en 50 mm lang, en 4 cm diep
En de deuvels zijn 8 (à 10 mm uitgeboord) diameter.
Hoe vul ik dit best op? Moet waterbestendig zijn (tuinmeubel)
Moet onwrikbaar vast zitten. Ik denk niet dat het "soepele houtlijm" of PU mag zijn.
De PU Houtlijm die er in zat is namelijk "verstorven"
Eventueel epoxyhars dan? Het moet m.i. iets zijn dat "vloeit" tot 4 cm diep in de spleten (die ik onderaan afdicht)
PS/ Ik heb ook nog "houtrot vuller" ALABASTINE staan (aangekocht in 2022, niet gebruikt), dat is een kit met twee-componenten tubes die gemengd moeten worden. Dient voor eerder grote "volumineuze" herstellingen, en niet handig voor diepe spleten, want ik denk dat het niet diep genoeg gaat "vloeien" in de spleten...en dat het moeilijk is om dit met een spatel diep aan te brengen.
mvg
Hugo