Te koop Zelkova / Keyaki rondhout

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb pas 1 kavel Zelkova Serrata ofwel Keyaki kunnen kopen op de extra houtveiling in Arnhem! Deze bestaat uit 3 stukken van 1 boomstam. Aangezien ik ook heel blij ben met maar 1 stuk bied ik de 2 anderen te koop aan.
Het gaat hier om een bijzondere mooie en zeldzame houtsoort die in Japan zeer geliefd is en vrijwel niet geëxporteerd wordt en in dit geval van hout met een behoorlijke diameter, zeer geschikt als draaihout of om te laten zagen. Ziehier wat informatie:220708 zelkova 01.jpg
220708 zelkova 02.jpg
220708 zelkova 03.jpg
1 Stamnr 01531diameter ca 42cm, lengte 210cm: 0,30m3, voor €125,00 netto zonder bon(deze stam ligt verkeerd om, het kunststof nummer hoort op de onderkant, bij deze op de kop geplaatst)
2 Stamnr 01530 diameter ca 47cn, lengte 270cm: 0,47m3, voor €220,00 netto zonder bon

Inked220708 zelkova 04.jpgInked220708 zelkova 05.jpg220708 zelkova 06.jpg220708 zelkova 07.jpgInked220708 zelkova 09.jpgInked220708 zelkova 10.jpg
Stammen kunnen ter plaatse gezaagd worden door Renzo Hop, 06 25037536, zijn werf met Woodmizer zaagmachine ligt naast de rolbaan waar de stammen liggen.
Hij zaagt netjes en voor een redelijk uurtarief.
Groet,
Chris
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Ik ben misschien geïnteresseerd in het kleinere stam, maar kon het pas in augustus ergens ophalen.

Ik neem aan dat dit in Nederland gegroied is/was?

Weet u wanneer het werd gesneden, en of de uiteinden werden behandeld en hoe het werd opgeslagen sinds het werd omgehakt?

Heb je ook enig idee wat elke snede in de lengte zou kosten? Bijvoorbeeld het in planken snijden.

Bedankt, Grant.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Hallo Grant,
Deze boom stond in Gouda in is waarschijnlijk begin van dit jaar geveld. Hoe en waar deze stammen tussentijds zijn opgeslagen is niet bekend en uiteinden van de stammen zijn niet behandeld.
De stammen moeten eind van deze maand van het terrein af zijn en ik beschik niet over voldoende opslag en stam optil machines.
Maar Renzo Hop, de zager kan wel stammen verplaatsen en vervoeren. Je zou hem kunnen vragen of deze stam tijdelijk wil opslaan in afwachting van het zagen. Bel hem om te overleggen en voor informatie van de zaagkosten.
Indien gewenst kan ik alsnog de uiteinden van de stam insmeren met Anchorseal.
Groet,
Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: de Haan

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Zet 'm nog even omhoog. De grootste is nog te koop en ben nog bezig met Grant over de kleinste...
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb pas de zager aan de lijn gehad, hij gaat komende week 1 dag zagen en dan kunnen de 3 keyaki stammen gezaagd worden. Zijn tarief is nog altijd €65 per uur, het gezaagde hout mag wel een tijdje blijven liggen op zijn werf en hij wil het vast oplatten!
Als ik er toch ben om mijn hout te laten zagen, wil ik best ook toezien bij het zagen van de andere 2. Grant is nog in voor de kleinste, dus dit gaat over de grootste.
Ik wil een voorstel doen, de koper betaald mij vooraf €220 voor het hout en €80 voor het zagen. Dan handel ik het verder financieel af met Renzo, mocht het goedkoper uitvallen betaal ik je het teveel terug. Je kunt dan met Renzo een afspraak maken om het op te halen.
Ik ben allang blij als ik dit bijzondere hout op een goede plek terecht komt, ik hoef er niets aan te verdienen.
Verder heb ik al heel wat stammen laten zagen dus ik denk dat ik er wel een beetje kijk op heb, ik zal mijn best doen, maar kan geen garanties geven voor het resultaat.
Het kan bijvoorbeeld in platen van 25 mm, dus de stam dosse, (dus helemaal evenwijdig aan elkaar) gezaagd worden. Voor de bewerkbaarheid van het gezaagde hout, is het 't best om de stam vlak neer te leggen op de machine en zo te laten zagen, mocht er een kromming in zitten. Zo niet dan zou ik de stam zo leggen dat de harten van de koppen en zijtak in 1 vlak en dus in 1 plaat terecht komen, dan krijg je een optimale 'bloem' tekening in de andere.
Ik hoop snel op een reactie dan kan ik ermee aan de slag met Renzo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.