[Te koop]Opgeknapte Lurem T30N Freesmachine/toupie (380V/240V)

Status
Niet open voor verdere reacties.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Te koop: volledig opgeknapte Lurem T30N frees / toupie

Deze freesmachine is van het kwaliteitsmerk Lurem, deze is opgeknapt en weer jaren mee. Alle onderdelen zijn ontroest, schoongemaakt en gesmeerd, waardoor deze machine weer als een zonnetje loopt. De riem is in orde en stroomkabel is voorzien van nieuwe stekkers. Alle instellingen lopen soepel en alle veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig. De dwarsgeleider loopt soepel, net als de fijninstelling. Het onderstel is opnieuw gespoten. De fence heeft een fijnafstelling en is vernieuwd. Deze machine komt met wisselkop met 7 sets messen (een set rechte messen zit op de wisselkop). Je kunt dus direct met deze machine aan de slag. De asmaat is 30 mm, dus geschikt voor standaard messenkoppen. De motor is 1.1 kW 380V, maar kan ook omgezet worden naar 240V (al weet ik niet hoe).

De machine staat in Maastricht en de vraagprijs is 375 Euro. De machine komt met factuur en 1 maand garantie.

IMG_1484.jpeg

IMG_1485.jpeg

IMG_1487.jpeg

IMG_1488.jpeg

IMG_1489.jpeg

IMG_1491.jpeg

IMG_1492.jpeg

IMG_1493.jpeg

IMG_1494.jpeg

IMG_1484.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Complimenten voor je altijd duidelijke en volledige advertenties. Je hebt nette en goed verzorgde machines te koop. Succes met de verkoop van dit pareltje.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@ZotVanHout Jammer, want 3 x 230V komt in Nederland niet voor en in Vlaanderen ook bijna niet meer. De motor kan er overigens af en is dus gemakkelijk te vervangen. Enkel de asmaat moet kloppen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Of je zet er een frequentieregelaar tussen die van 1 fase een regelbare 3 fasen spanning levert. Kun je hem ook nog in toerental regelen...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout Jammer, want 3 x 230V komt in Nederland niet voor en in Vlaanderen ook bijna niet meer.
@L.N.
'bijna' is relatief
3x230 is een historische spanning, maar ik stuit daar nog meer op dan je zou vermoeden
anderzijds staat op het plaatje een ster - die meer van een Y weg heeft - met 380 er bij
dat betekent dat je de motor op 3x380+N - tegenwoordig 400 - aan kan sluiten, wat de spanning is die men nu in vl installeert, en die ook in nl de norm is
in ieder geval heb je 3 fasen (3x) nodig, waartoe veel leden zich bekeren van zodra ze iets zwaardere machines nemen
ik heb jouw mededeling dat je dacht dat de machine ook op 230 zou draaien, gedetailleerd, zodat een koper weet wat al dan niet kan
De motor kan er overigens af en is dus gemakkelijk te vervangen.
ben ik met je eens
Of je zet er een frequentieregelaar tussen die van 1 fase een regelbare 3 fasen spanning levert.
is ook een mogelijkheid
maar daarvan heb ik geen kaas gegeten
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
even een weetje ten aanzien van elektriciteit, 3 fasen 400v betekend dat er tussen twee fasen 400volt staat, tussen een fase en de nul staat 230 volt. Ster- driehoek is een schakeling met drie fasen waarbij in de aanloop van de motor de sterstand gebruikt wordt en bij de doorloop is de driehoekstand. moderne machines hebben vaak een automatische schakeling. Advies, als je niet zoveel weet van elektriciteit ga dan niet zelf prutsen maar schakel een elektricien in ;)

groet
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
even een weetje ten aanzien van elektriciteit, 3 fasen 400v betekend dat er tussen twee fasen 400volt staat, tussen een fase en de nul staat 230 volt. Ster- driehoek is een schakeling met drie fasen waarbij in de aanloop van de motor de sterstand gebruikt wordt en bij de doorloop is de driehoekstand. moderne machines hebben vaak een automatische schakeling. Advies, als je niet zoveel weet van elektriciteit ga dan niet zelf prutsen maar schakel een elektricien in ;)
groet
heb ik correcte info gegeven ?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een frequentieregelaar zou inderdaad ook een optie zijn. Maar verder heb ik er te weinig verstand van en volg de opmerking van @graats: schakel een elektricien in als je het niet weet.

Voor nu zie ik 3 opties:
- Sluit de Lurem aan op 400v. Dat is de eenvoudigste optie en geen extra kosten
- Koop een frequentieregelaar, waardoor je ook het toerental kunt regelen en de Lurem kunt gebruiken met 230V. Nadeel: een frequentieregelaar is niet heel goedkoop.
- Vervang de motor door een 230V-exemplaar. Dat kan ook een sterker exemplaar zin . Nadeel: je moet een andere motor kopen.

Maar goed, de Lurem werkt heel goed op 400 Volt en aanpassen is dus niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
heb ik correcte info gegeven ?
nee, je zegt dat 3 x 230v een historische spanning is, dat is dus onzin. Elke 3 fasen 400volt bestaat ook uit 3 x 230 volt. tussen de fasen R S T staat 400 volt, tussen elke fase R,S of T en de nuldraad staat 230 volt.
werken met elektriciteit is een vak net als bijvoorbeeld meubels maken. Niet deskundig omgaan met elektriciteit is best (brand) gevaarlijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
nee, je zegt dat 3 x 230v een historische spanning is, dat is dus onzin
met 3x220/(230)/240 bedoel ik dat dit de spanning is op de draden die vanuit het net in de meterkast toekomen

ik ga ff uit de praktijk klappen, waarna je mij mag vertellen of ik onzin uitkraam

mijn ervaring is tot vl beperkt, waarnaar @L.N. ook verwijst

met 'historisch' bedoel ik dat we in vl lang geleden op binnenkomende 130v draaiden
nadien werd dat 220v
op zijn beurt door 380 opgevolgd
nadien 400 geworden

7 jaar geleden heb ik rond aalst iemand begeleid die 3x220 binnenkreeg, dus zonder N
het is daar nog altijd 3x220
2 jaar geleden werd op kosten van de elektriciteitsverdeler in ninove een deel van de geraardbergse steenweg van 240 naar 400 omgezet
verleden week heb ik nog een positieve keuring laten uitvoeren in een pand in jabbeke, waar 2x240 binnenkomt, weer zonder N
om het nog gekker te maken, stootte ik een paar maanden geleden in aspelare op een installatie waar 2x400+N binnenkomt

Elke 3 fasen 400volt bestaat ook uit 3 x 230 volt.
op voorwaarde dat je een nul binnenkrijgt
anders moet je daar bij 3x400 zelf voor zorgen om eender wat op 240 te laten draaien
werken met elektriciteit is een vak net als bijvoorbeeld meubels maken.
moet ik nu denken dat ik onterecht mijn officieel diploma elektricien behaald heb ?

Niet deskundig omgaan met elektriciteit is best (brand) gevaarlijk!
ben het met jou eens
 
  • Wow
Waarderingen: graats

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
beste zot van hout, tja, mijn elektrakennis (Sinds 1974) heeft vooral met de Nederlandse situatie te maken. Duidelijk anders dan in Vlaanderen dus. Gelukkig is het hier al tijden overzichtelijk zoals ik beschreef.

Overigens als ik de keuze tussen 3X 400volt voor een machine heb tegenover 230 volt zal ik altijd kiezen voor de 400 volt variant, veel meer kracht
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Je weet dan wat van elektra, maar je mechanica moet je weer even ophalen. En in de 80 er jaren had je in en rond amsterdam ook nog een 3 x 220 net.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij heb je de nul niet nodig om de motor te laten draaien.
Bij 400 volt moet je de motor in ster schakelen, zodat de spoelspanning 230 volt is.
Bij 3xfase 230v moet de motor in driehoek worden geschakeld.
 

Bijlagen

  • C9CD9CD3-13E8-4A8C-BF9A-6BC91AC32FF0.png
    C9CD9CD3-13E8-4A8C-BF9A-6BC91AC32FF0.png
    2,6 KB · Weergaven: 4
  • EF2D8B14-47A1-4C0F-9CDF-393FE08E4731.png
    EF2D8B14-47A1-4C0F-9CDF-393FE08E4731.png
    2,5 KB · Weergaven: 2
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.