te koop Marunaka Royal FX '78 : € 3900,-

The name is Rob

Nieuw lid
12 jul 2012
6
6
In Japan zie je in de meeste timmer werkplaatsen deze prachtige finishing schaafmachine. Het hout wordt door een doorvoer apparaat met hoge snelheid over een mes geleid dat verzonken ligt in de tafel en 0,1 mm afneemt . Het resultaat is een zijdezacht oppervlak zonder machineslag. Schuren is dan ook onnodig en zelfs not done. De hoek van het mes tov de doorvoerrichting is instelbaar naar houtsoort en vochtgehalte. De machine is in prima staat en komt zelfs met een nieuw reserve mes.
 

Bijlagen

  • IMG_9740.jpg
    IMG_9740.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 163

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Oh, had ik maar een echte werkplaats met ruimte voor deze fraaie machine.....

Hoe makkelijk is het om de schaafbeitel te slijpen, doe je dat op een steen of is daar specifiek gereedschap voor nodig?
 

The name is Rob

Nieuw lid
12 jul 2012
6
6
Het slijpen is wel een klusje is voor een slijperij want het moet natuurlijk wel over die 30 cm plus exact recht blijven....Het is trouwens een heel dik en zwaar mes . Het reserve mes is ook inclusief een erop voorgemonteerde keerbeitel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb het geld er niet voor over, maar ik heb ze gezien inderdaad. geweldig mooi, o.a. in de video's van Shoyan the Japanese Carpenter word zo'n apparaat vaak gebruikt. Nou wil ik wel zeggen dat sinds ik een helische schaafas gebruik ipv standaard rechte/vlakke schaafmessen in de vlakbank, het schaafresultaat ook echt wel zo zacht als een babybilletje is hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.