Te koop: Handgemaakte Robuuste Werkbank met klem

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bouwverslag: Project 'Red mijn Roubo'.

Enige tijd terug kocht ik van een mede-houtbewerker een stapel gestoomd beuken van een afgebroken project waarin hij een werkbank wilde bouwen. Omdat veel van de stukken al gezaagd, enigzins geschaafd en verlijmd waren, besloot ik het project door te zetten en af te maken. Hij twijfelde even of hij hem wilde kopen, maar besloot toch voor een nieuwe te gaan, dus bij deze zet ik de bank hier te koop. Het liefst zie ik dat de bank naar een liefhebber via dit forum gaat. Mocht er hier niemand geinteresseerd zijn, gaat hij over een tijdje op marktplaats of zet ik hem zelf ergens in de werkplaats neer.

De impressiefoto's:

1690466762795.png

Het blad is ~44mm dik en omsloten in een verstek gezaagde schort van ongeveer 11cm hoog en rondom verlijmd.

1690466772256.png

Het frame is demontabel (indien dit ooit nodig mocht zijn voor aanpassingen of onderhoud) door het uitnemen van enkele onder houten doppen verborgen bouten en schroeven.

1690466782712.png

De buitenmaten van de bank zijn 150cm lengte voor het blad exclusief de klem, die 4cm toevoegt wanneer dicht. De klem heeft een maximale opening van 75mm en kan enkele graden schuin gezet worden. De schroefdraad kan eruit, mocht je het blok willen aanpassen of vervangen. Het blok is ook 2 graden schuin geschaafd zodat de bovenzijde eerst sluit (voor het klemmen van kleinere voorwerpen) maar dat kun je dus aanpassen indien gewenst door het blok te bewerken. Het blad is ~58cm breed en de werkhoogte is 91 centimeter.

1690467194509.png

1690466996213.png

Er zijn 20mm gaten voorzien voor schaafstops en klemgereedschap. De gaten beginnen op een tussenafstand van 10 centimeter en links op de bank vergroot de afstand naar 20 centimeter tussenruimte. Ze zijn door en door zodat stof er doorheen valt, met uitzondering van het gat in de klem, welke je kunt gebruiken om lange delen in de lengte te klemmen.

1690467131216.png

Je kunt ook bankijzers gebruiken in deze gaten:

1690467167311.png

1690467213992.png


De standplaats is onder de rook van Emmen in de provincie Drenthe maar bezorgen is, tegen een vergoeding, bespreekbaar. Ik ben een particuliere houtbewerker dus ik kan je geen productgarantie bieden zoals je dat in een winkel gewend bent, maar ik ben zeker bereikbaar voor vragen en ondersteuning.

En dan de prijs.... ik heb niet heel veel voor het hout betaald, maar er zit wel bijna twee weken aan manuren in. Omdat ik conform de regels van het forum een prijs moet noemen zeg ik 500 euro, maar ik sta open voor een bod. Mochten er meerdere mensen bieden behoud ik me het recht voor te kiezen naar wie hij gaat.

Afgebeeld gereedschap is niet inbegrepen, maar ik heb wel alvast twee beukenhouten pinnen voor je gedraaid die je erbij krijgt, zichtbaar op foto's 4 (liggen op de bank) en 6 (gebruikt om een plank te klemmen).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hier wat nieuwe foto's bij zonlicht:

20230729_144853.jpg20230729_144821.jpg
20230729_144721.jpg
20230729_144654.jpg
20230729_144903.jpg

Zoals je ziet lekker strak vormgegeven en meer dan genoeg ruimte om wat grotere projecten aan te pakken, alsmede het aanbrengen van extra accessoires zoals een extra klem, gereedschapsrekken, lades etc.

Ideaal voor de beginnende houtbewerker die niet zo'n Daytona werkbank wil die 1) meer kost en 2) na een jaar begint te wiebelen.
 

Bijlagen

  • 20230729_144350.jpg
    20230729_144350.jpg
    170,8 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bank is zijn geld meer dan waard. Met een mooiere klem verkoopt ie waarschijnlijk beter. Niet dat een mooiere beter is.
Je bedoelt de manier van aandraaien of de hele klem? Ik heb het materiaal hergebruikt wat ik erbij kreeg, maar vervangen is niet moeilijk natuurlijk. De contrabouten zitten onder het blad gemonteerd, dus met twee nieuwe draadeindes en een andere handgreep ben je er wel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik bedoel dat deze klem veel mooier staat op deze bank. Ik begrijp dat dit prijstechnisch niet kan. Ik zie de door jou gebruikte klemmen meer in een moxonvise dan in een werk bank. Deze bank lijkt prima op een nooitgedagt bank een spindel klem kan de werkbank een andere look geven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, ik snap wat je bedoelt :). Een grotere spindel danwel hendel om de klem te bedienen zou mooier zijn, maar de hardware bood daar simpelweg geen opties voor en het was juist mijn 'uitdaging' om het te doen met de materialen die er waren.

Ik heb echter op basis van dit project het plan gevormd om ergens verderop in het jaar (of richting volgende lente) voor mijzelf de ultieme werkbank te bouwen waarin al het geleerde samenkomt, evenals alle nieuwe benodigdheden die ik heb gevonden in de laatste jaren.

Nu nog een koper voor deze.... het loopt minder storm dan ik stiekem had gehoopt.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
een zeer mooie bank. 500 euro is een leuke prijs, als je het hout alleen al zou moeten kopen zit je er zo aan.
Zelf heb ik niet de plek en als ik die wel zou hebben, zou ik zelf een bank maken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In overleg met de modjes halen we de term 'Roubo' uit de titel. Een Roubo, zo wist ik niet, heeft als definitie dat er links ook een lange staartklem (leg vise) aanwezig is, en een vlakke voorzijde om het klemmen van grote/lange objecten hierin, makkelijker te maken. Dat is hier niet aanwezig dus halen we de Roubo referentie weg om geen verwarring te veroorzaken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Het is volgens mij geen goede tijd om zaken te verkopen op het forum. Ik heb namelijk precies hetzelfde.
Waar een half jaar geleden veel spullen binnen het uur van eigenaar waren gewisseld is er nu erg weinig leven hier.

Volgens mij zit bijna iedereen met de caravan op de camping?
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Hm, ik mis juist de klem aan de voorkant eigenlijk. Je zou er een record klem in kunnen zetten (heb ik evt nog liggen). Ik zou kunnen leven met de huidige klem aan de zijkant, die gebruik je minder, maar een goede front-vice lijkt me wel onmisbaar.

Die 500 euro is op zich niet onredelijk - maar ja, op marktplaats vind je voor een paar honderd euro ook genoeg gebruikte in prima staat. Lastig, dus
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is juist waarom ik deze klem aan de zijkant heb gezet! Als het de koper niet zint, heb ik niet de 'prime spot' voor een favoriete klem ingepikt en heb je dus nog heel veel opties over. En ik sta open voor een tegenbod :).
 

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Ik heb zelf gemerkt dat de Duitse marktplaats Kleinanzeigen vaak een betere response geeft dan marktplaats.
Zelf heb ik al regelmatig spullen verkocht via kleinanzeigen.
Je moet eigenlijk een woonplaats in Duitsland opgeven. Daarvoor kiest ik dan een plaats die ongeveer ten hoogte van mijn eigen woonplaats ligt net over de grens.
In de tekst zet ik dan duidelijk dat mijn eigenlijke adres in NL is.
Daar heb ik nooit problemen mee gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.