Te koop aangeboden én gezocht: Lintzaag.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zeer geëerd publiek!

Ten tijde van de restauratie van mijn klont van een lintzaag had ik toch een lintzaag nodig die iets meer kon zagen dan de miniatuur ali-zaag die ik kort daarna heb weggeven aan een beginnende woodworker hier via het forum. Ik heb toen, ook via het forum hier (want prettig zakendoen met gelijkgestemden) deze Metabo aangeschaft in de volle wetenschap dat het een tussenoplossing zou zijn.

Welnu, ik gebruik de machine nog wel af en toe, maar hij staat me tegen. De voornaamste ergernis is dat het ding gewoon afschuwelijk lelijk is, en omdat dat 'tijdelijke' gevoel nog steeds heel prevalent is heb ik ook niet de wens er in te investeren (bijvoorbeeld in een nieuw lintje of een ander kleurtje). Liefst heb ik gewoon een klein klontje gietijzer voor het fijnere werk waar de grote lintzaag te lomp voor is. Bovendien voel ik me niet comfortabel om, met het geweld dat deze loslaat, er een 3 millimeter lintje voor fijn werk om te hangen.

Mijn ervaring met nu twee restauraties van oude machines heeft mij doen inzien dat het gebruik ervan een extra dimensie geeft aan houtbewerken die ik met nieuwe machines niet heb, simpelweg omdat ze naast het faciliteren van de hobby ook mijn interesse in, en waardering voor geschiedenis bevredigen. Bovendien is het kerndoel van deze hobby plezier, en je leeft maar één keertje enzo.

Daarom te ruil aangeboden:


20230711_134256.jpg

165 centimeter hoog, belangrijkste 'features' zijn een ontspanhandel (om het lint te ontspannen), twee verschillende geleiders met veel opties, twee verschillende fijngetande linten voor crosscut werk, een zeer solide basis en ongeveer 1.2pk aan vermogen. De afzuiging werkt naar mijn bescheiden beleving zeer goed en er is nog een nieuw inzetje voorzien. Uiteraard kantelt de tafel 45 graden en alles werkt soepel en storingsvrij. Voor meer info zie de gelinkte handleiding hierboven.

20230711_134300.jpg
20230711_134314.jpg
20230711_134321.jpg
20230711_134305.jpg

Ik kan je eerlijk gezegd niet meer vertellen wat ik er precies voor heb betaald, maar mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een ruil boven een koop. Voor een indicatie, de laatst bekende nieuwprijs die ik kan vinden voor deze machine zat rond de 900 euro (en volgens mij was dit inclusief de basis).

Wat zoek ik:

Een gietijzeren lintzaag van maximaal 2 meter hoog, bij voorkeur van voor 1930/35, maar ouder = beter. Bonuspunten als je er enige vorm van documentatie bij hebt (of kunt laten zien) over de geschiedenis van de machine. Hij mag herstelwerk nodig hebben, maar de voorkeur gaat wel uit naar een in de basis functionele machine. Extra linten en dergelijk regel ik zelf wel, maar wederom voorkeur naar een complete machine, dus met originele geleider, gewichten, en vooral niet met hedendaagse knutselwerkzaamheden zoals niet-origineel boutwerk, aftermarket geleiders of, erger nog, onherstelbare veranderingen aan de constructie.

Hij moet minimaal 15 centimeter hoog kunnen zagen.

Roest is geen enkel probleem en ook vervoer komen we wel aan uit, voor een mooie machine duik ik graag een paar uur in de auto (ik woon in de regio Emmen, Drenthe).

Bijbetalen van eender welke zijde als dit een eerlijke mooie deal oplevert is bespreekbaar.

Voor de critici: ja, ik kan hem ook gewoon te koop zetten en met de opbrengst gaan shoppen, maar dat shoppen doe ik ondertussen ook gewoon natuurlijk. Liefst steek ik gelijk over want dan ben ik gelijk ook van deze machine af. Normaal zou je hem inruilen bij een winkel maar ik kan gek genoeg geen uitbaters van gietijzeren machines meer vinden...

Tips naar leuke machines via andere platformen zijn welkom, doch werving naar aanleiding van deze advertentie word niet gewaardeerd :cool:.
 
Laatst bewerkt:

k_delaat

Nieuw lid
25 jun 2019
12
4
Hoi Trigger,
Ik heb wel interesse, echter niets in te ruilen.

(Ik heb wel een Parkside, maar daar dat zoek je volgens mij niet)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.