Te grote schalenguts

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik kocht voor mezelf een kerstcadeau: een Crown 1” 25mm Pro-PM Bowl Gouge: deze
Met de geachte: hoe groter, hoe beter en sneller materiaal wegnemen, vooral bij grote stukken, maar het valt me eigenlijk tegen.
Het handvat is heerlijk lang, de beitel zwaar en stabiel, maar de afname van materiaal en scherpte lijkt minder dan mijn 16mm schalenguts, ook van Crown (de Cryo versie).
Hij werd geleverd met een standaard grind, ondanks fingernail grind stond op de website, dus even omgeslepen, maar desondanks niet zo tevreden.
Heeft iemand ook zo een grote beitel en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: munckf en wijk0983

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een 22 mm schalenguts die ik 95% van de tijd gebruik - als het past, pak ik die als eerste. Met een klassieke neus. Daarna komen 2 16 mm vingernagelgutsen, 1 stompe voor op de bodem en 1 gewone. Ik heb ook ergens een 25 mm vingernagelguts van Ashley Iles, maar die heb ik in jaren niet aangeraakt.
Het gewicht van een grote guts bevalt me prima. Maar ik als ik vaart wil maken, neem ik liever dikkere spanen dan bredere spanen af. En dat gaat met een klassieke beter, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: olivier_a

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb een 19mm die gebruik ik voor de bodem. Verder doe ik alles met de 16mm of een kleinere.
Mijn bank een twister 180 is niet krachtig genoeg voor een 25mm guts. Tenminste als je snel wil werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: olivier_a

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, mijn Midi Pro is waarschijnlijk niet krachtig genoeg.
Zie je het toerental dan teruglopen? Anders is het geen issue.

Voor spindelwerk heb ik een 25 mm afruwguts, voor schalen een 19 (bodem), een 16 en enkele 13 mm, tenslotte een 10 mm uitholguts. De 16 en 13 worden het meest gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.