Tapse gaten maken in 10 cm dik hout, plus passende poten

19 jan 2026
2
4
Sneek
Ik maak een wipdraaibank en wil poten eronder zetten die ik weer kan verwijderen. Eiken poten van 8 cm dik die ik taps maak onder een hoek van 6 graden. De gaten komen in een bed van 10 cm dik. Ik boor ze schuin met een doorsnede van 25 mm en wil ik ook vervolgens ook taps maken. Ik heb voor een eerder werkstuk een ruimer gemaakt maar die is te rank. Hoe kan ik deze grotere gaten toch mooi taps maken?
Met guts en rasp? Of weet iemand een slimme methode?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.840
1.178
71
Veldhoven
Een conische klos draaien, met een stalen asje (Bijvoorbeeld een stokschroef) wat je in de handboormachine kunt zetten.? De klos bekleed je met grof schuurpapier. Zo zou ik het proberen. Of is je draaibank nog niet operationeel?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.159
2.932
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat is de toegevoegde waarde van een taps gat?
volgens mij werkt gewoon recht net zo goed.
los van de hier beoogde toepassing
een taps gat, indien netjes uitgevoerd, heeft geen lijmranden
je ramt de prop er in tot prop en gat perfekt aansluiten
ik heb een stel taps toelopende proppenboren
geven een mooi resultaat, wanneer de proppen na afzagen en opschuren zichtbaar blijven

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.926
1.385
Omgeving Leiden
Als ik het uitreken dan heeft een taps gat (6 graden) in 10 cm hout, aan één kant een gat van 25 mm en aan de andere kant dan een gat van 45 mm.
Ook naar wat voorbeelden van een wipdraaibank bekeken. De voorbeelden die ik zag lieten een ruwe constructie zien, zodat ik denk dat de conische gaten ook niet zo nauw komen.
Daarom: een gat boren met 25mm en dan op 10mm van de rand met potlood de vorm ( is immers ovaal want schuin geboord) kopieren. Om vervolgens met een rasp het gat conisch te maken, waarbij het gat van 25 mm en de afgetekende vorm als referentie dienen.

Idee 2:

Gat boren en aftekenen zoals hierboven. Dan met een schrobzaag aan de binnenkant zaagsneden maken, met een beitel het meeste hout weghalen en met een rasp afwerken.

Overdenking:
Misschien valt het conische eind van de poot gewoon in een rond gat en zit het zo vast genoeg.

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.465
1.301
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een conische klos draaien, met een stalen asje (Bijvoorbeeld een stokschroef) wat je in de handboormachine kunt zetten.? De klos bekleed je met grof schuurpapier. Zo zou ik het proberen. Of is je draaibank nog niet operationeel?
Dan zou je ook een tapse D-ruimer kunnen maken zoals traditionele houtblaasinstrumentenbouwers (blokfluiten bijvoorbeeld, die hebben een tamelijk ingewikkelde interne tapering) gebruiken. De klos is dan taps. Je haalt er een kwart segment uit over de lengte en zet daar een zaagblad in als 'snij-ijzer' dat heel licht uitsteekt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.