Tamper station

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Nou, eigenlijk is de kleine uitsparing voor een 41mm tamper. Deze gebruik ik voor het La Marzocco singel dose filterbakje voor als ik 1 shot zet.
Alleen heb ik nog steeds geen deftige 41mm tamper. Deze is lastiger te krijgen....

Zijn er hier mensen met een metaal draaibankje en die dit leuk vinden om voor mij te maken?

Nu gebruik ik nog een goedkope plastic tamper van 41mm en dan ziet het er zo uit:

20230312_094700.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en JonasLa

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Nou, eigenlijk is de kleine uitsparing voor een 41mm tamper. Deze gebruik ik voor het La Marzocco singel dose filterbakje voor als ik 1 shot zet.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat je met de single-dose basket een mindere kwaliteit espresso krijgt. Zelf maak ik er altijd twee tegelijk, maar dat is ook handig omdat ik enkel flat whites of dubbele espresso’s drink… :D
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Je kunt ook prima een tamper van (zwaar) hout maken hoor
Zeker, maar ik heb geen draaibank. Dus dan wordt het allemaal wat lastiger.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat je met de single-dose basket een mindere kwaliteit espresso krijgt. Zelf maak ik er altijd twee tegelijk, maar dat is ook handig omdat ik enkel flat whites of dubbele espresso’s drink… :D
Tja, in Italië zetten ze idd een single shot met de dubbele portafilter en gooien ze de andere weg. Maar ik vind dat je met die rechte wanden van oa La Marzocco echt een prima shot krijgt. Veel beter dan de standaard basket met schuine wanden.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Tja, in Italië zetten ze idd een single shot met de dubbele portafilter en gooien ze de andere weg. Maar ik vind dat je met die rechte wanden van oa La Marzocco echt een prima shot krijgt. Veel beter dan de standaard basket met schuine wanden.
Klinkt goed. Ik zit nu vaak te rommelen met de schuine kanten inderdaad.
Heb je toevallig een linkje naar een filterbakje?
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
De enkel filter bakjes heb ik al lang opgegeven, en drink standaard dubble espresso’s om wakker te worden. Mooi gemaakt, lijkt me zeer handig!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Klinkt goed. Ik zit nu vaak te rommelen met de schuine kanten inderdaad.
Heb je toevallig een linkje naar een filterbakje?
Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij had ik deze ooit gekocht via Espresso Service West. Die hebben nu deze shop opgezet, maar de single dosis is uitverkocht....

Van Pommeren heeft ze wellicht wel?

Je kan ook zoeken naar de bakjes van VST. Die hebben ook een rechte wand.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Een Marzocco voor de hobby, dan ben je wel een echte koffie liefhebber
Zelf ben ik niet echt een fanatieke barista, maar wel in het bezit van een inmiddels 25 jaar oude machine die ik ooit nieuw van een Italiaanse kennis kocht, een La Spaziale Professionale. Simpel qua techniek, maar doet wat het moet doen. Blijkbaar wel afwijkend van de standaard omdat de maat van de portafilter afwijkt - onderdelen zijn dus minder makkelijk te krijgen. (De gedachte achter de kleinere doorsnede en grotere diepte is dat je een egalere extractie krijgt, las ik onlangs.)
Simpel molentje erbij en (inmiddels erg dure) bio bonen uit Ethiopië…
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Een Marzocco voor de hobby, dan ben je wel een echte koffie liefhebber
Hoho, het filterbakje is van La Marzocco, niet de hele machine. Wat ik hier heb staan is een Rocket Cellini. E61 zetgroep, Sirai pressostaat en verder geen elektronische poespas. Deze machines gaan een leven lang mee wanneer je ze een beetje liefde geeft op z'n tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.