Takkenbaar maken

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Mijn moeder komt een dezer dagen te overlijden aan de gevolgen van borstkanker. Eén van haar wensen was om te worden begraven in een lijkwade op een takkenbaar.
Graag wil ik deze zelf maken. Deze site heb ik gevonden:
Nu kan ik hier in de buurt wilgen vinden die ik kan snoeien. Daar ga ik vanmiddag kijken. Als ik het verslag van die website lees lijkt het me niet ingewikkeld. Behalve het flitsen (het dat zo?) van 1 jarige wilgentenen (in dit verslag wordt met kokostouw gewerkt).
Het wordt natuurijk en baar van vers hout, dat vind ik geen probleem. Ik wil aan de zijkant 2 dikkere takken van een hazelaar plaatsen, 3-4 centimeter.

Heeft iemand tips of ervaring met degelijk hout bewerken?
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ik ben net even wezen op het erf waar de wilgen staan. Daar zijn voldoende takken te vinden. Ook hazelaar. Ik had een jong wilgentakje van de boom afgehaald, om te kijken of deze om takken heb gebonden kan worden. Maar de wilg die hier staat breekt meteen. Welke wilg moet ik hebben?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik durf het je niet te zeggen. Een jaar of 50 geleden ben ik eens bij eens mandenvlechter geweest. En ik meen me te herinneren dat ze die bossen wilgentenen in het water hadden liggen om ze soepel te maken, zodat ze er mee konden vlechten. Wat ik zo op het web kon vinden, gaven ze aan dat het wateren minimaal 3 weken duurde. Dat vond ik op een site waar ze workshops wilgentenen vlechten gaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ik kan je helaas geen tips voor de constructie geven, maar wil je wel sterkte wensen met komende periode.
Veel succes met de bouw van dit persoonlijke cadeau en laatste wens. Brok in m'n keel...
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
ik heb er geen verstand van maar stomen zou misschien ook kunnen werken. Heb toevallig vorige week iemand gezien die de wilgen in een hoop plastic draaide en er een behangstomer aan knoopte. uurtje stomen en dan kun je een takje pakken en kijken of het breekt. Nee, dan is het goed
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ik durf het je niet te zeggen. Een jaar of 50 geleden ben ik eens bij eens mandenvlechter geweest. En ik meen me te herinneren dat ze die bossen wilgentenen in het water hadden liggen om ze soepel te maken, zodat ze er mee konden vlechten. Wat ik zo op het web kon vinden, gaven ze aan dat het wateren minimaal 3 weken duurde. Dat vond ik op een site waar ze workshops wilgentenen vlechten gaven.
Daar kwam ik net ook inderdaad achter, op die site werd gesproken over 2 weken. Zoveel tijd heb ik niet, denk ik. Misschien moet ik toch touw gebruiken dat verteert.
 
Laatst bewerkt:

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
ik heb er geen verstand van maar stomen zou misschien ook kunnen werken. Heb toevallig vorige week iemand gezien die de wilgen in een hoop plastic draaide en er een behangstomer aan knoopte. uurtje stomen en dan kun je een takje pakken en kijken of het breekt. Nee, dan is het goed
Dat heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Dat lijkt me wat complex in deze periode.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
weet iemand trouwens wat de engelse vertaling is van 'takkenbaar'? met google translate kom ik er niet uit. En als ik naar 'willow coffin' zoek, dan zie ik voornamelijk...coffins... En op die sites vervolgens geen baar. (zou natuurlijk kunnen dat wettelijk niet toegestaan is, in andere landen).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Op een mandenvlechtcursus lang geleden heb ik geleerd dat je bij de oren van een aardappelmand de tenen moet torderen, zodat ze scherpere bochten kunnen maken. Het lijkt dan net touw, de 'strengen' zitten dan verdeeld over de binnen en buitenbichten.
we vlochten met nat hout dat niet vers was.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Je kan willow stretcher proberen.
+1
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Het beste gebruik je de schietwilg, niet te verwarren met de kraakwilg die er erg op lijkt en zich ook kruisen. De laatste breekt makkelijk. Er bestaat van de schietwilg ook een gele variant die zeer goed voor dit soort van gebruik geschikt is. (Salix alba 'Chermesina'). Ik weet niet waar je woont, maar je zou hier zoveel takken mogen halen als nodig, zowel de gewone als de gele variant. Sterkte.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos en jegmond

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.