Tafelzaag

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ziet er inderdaad goed uit. Maar past dit ook zonder speling in een DeWalt zaag?
Zoals ik het zie op internet, kun je de speling opheffen met schroeven en ringen. de maten van de geelider staan er ook bij, ik weet de maten van de geleidesleuven van de Metabo niet, maar daar moet achter te komen zijn.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Zoals ik het zie op internet, kun je de speling opheffen met schroeven en ringen. de maten van de geelider staan er ook bij, ik weet de maten van de geleidesleuven van de Metabo niet, maar daar moet achter te komen zijn.
Mooi ding. Ik denk er nog even over. Ik heb ook een goede afkortzaag dus zie nog niet direct het voordeel om af te korten op de tafelzaag. maar om een wat langere balk/plank schuin te zagen zou het toch wel weer makkelijk kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
En heb je ook iets meer info of een linkje naar deze new miter gauge?
En heb je ook iets meer info of een linkje naar deze new miter gauge?
De door @janvandenbroek getoonde link is m. Alleen heb ik de pauper versie, met een 'gewone' metalen handvat ipv messing (of zoiets dergelijks). Degelijk gemaakt, zoals het meeste van drillpro. Ik heb inmiddels 4 producten van dat merk.
Deze is inderdaad te stellen met plastic ringen. Geen idee hoe lang dat houdt (er zijn 4 reserveringen meegeleverd). Voor een hobbyist zoals ik zal het prima zijn. Voor professioneel gebruikt lijkt het me niet heel geschikt..
Als je het geval in een zaagtafel gebruikt met 'ingebouwde' geleiderail, dan ben je erg afhankelijk van de kwaliteit van die rail. In mijn dwe7485 is die rail niet overal even breed, te merken aan het feit dat de miter gauge niet perfect soepel loopt. Wel soepel genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Ervido

Nieuw lid
29 jan 2019
7
4
Dag houtbewerkers!

Ik wil binnenkort als ik verhuis naar mijn nieuwe werkplaats investeren in een tafelzaag. Na veel onderzoek op het internet heb ik toch nog twijfels en hoop ik dat jullie meer ervaren houtbewerkers wat advies voor me hebben.

Ik ben 17 jaar oud en zit nog op de middelbare school, dus mijn budget is niet mega groot zoals je zou verwachten. De zaag mag daarom niet veel meer koster dan €500 euro (wat al super veel is). verder hoeft hij geen onderstel te hebben aangezien ik plannen heb om hem in te bouwen in mijn nieuwe werkbank. Dit scheelt bij sommige zagen ook in de kosten. Ik heb vooral gebruiken voor de bouw van meubels en kleinere leuke projectjes met hout. Voor die €500 euro vind ik het belangrijk dat ik zo'n accuraat mogelijke zaag met zo veel mogelijk capaciteit krijg.

Ik weet dat velen zweren bij de DeWalt tafelzagen. Ik zie alleen niet waarom. De goedkoopste die in mijn budget valt is de Dewalt DWE7485. Maar deze is erg klein en zaagt niet zo diep. Daarnaast vind ik de features op de zaag ook verre van uitzonderlijk. Alleen de 622mm zaagcapaciteit is goed.

Zelf kom ik uit op 3 modellen.
- De metabo ts 254 m: deze zaag heeft voor zijn prijs een grote tafel, zaagt diep, blad kantelt met een draaiwiel, het zaagblad stopt binnen 3 seconden en krijgt zover ik kon vinden goede reviews. Het nadeel aan deze zaag is dat hij maar 520mm zaagcapaciteit heeft.

- Bosch GTS 635-216: deze zaag heeft nogsteeds best een grote tafel, zaagt 70mm diep, hij heeft een betere zaagcapaciteit van 635 mm. Ik kan me alleen niet zo goed verdiepen in de zaag als ik had gewild aangezien alle content rondom deze zaag in Duits blijkt te zijn.

- EVOLUTION RAGE5-S: dan heb ik nog deze zaag. Ik heb nog nooit van het merk gehoord, maar het ziet er wel goed uit in mijn ogen. Hij heeft 83mm zaagdiepte en 650mm zaagcapaciteit. de lansgeleider klemt aan 2 kanten. De nadelen zijn: ik weet niet of hij met een metrisch as komt (voor het zaagblad) en misschien is hij te groot voor in mijn werkbank. Op een site stond minimaal 750mm, maar ik denk dat dat is als je de rechter uitschuifbare steunstuk ding eraf haalt (wat op zich geen probleem is). Verder ken ik het merk helemaal niet en weet ik dus ook niet hoe de klantenservice enzo in is in Nederland. Een andere functie van deze tafel is de het schuivende tafeldeel. Deze lijkt me heel handig, maar is wel weer moeilijker te combineren met een werkbank.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies over deze 3 zagen, of misschien wel een hele andere optie hebben. alle tips, ervaringen en aanbevelingen zijn welkom!

Groeten uit Brabant,

Niels
Niels kijk. Eens bij toolnation naar hikoki is een geweldige zaag voor een goede prijs beetje hetzelfde als de Dewalt maar een stuk goedkoper en ook nog met softstart.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.