Tafelzaag stopt niet...

Pjoentje

Nieuw lid
8 jan 2023
2
4
47
Naussannes Frankrijk
Hallo.
Van een vriend van mij heb ik een oude tafelzaag gekregen. Het is de tgs 172 van het merk Elu. Allereerst heb ik hem helemaal schoongemaakt en gesmeerd. Toen ik hem vervolgens aansloot en aanzette draaide hij mooi en heb ik er een proef stukje mee gezaagd. Perfect tot nog toe. Hierna zette ik hem uit en wilde een andere stand proberen. Opeens sloeg hij weer aan en kon ik hem niet meer uitzetten met de stopknop. Wanneer ik de startknop indruk en daarna de stopknop lijkt het alsof er wel iets gebeurd maar draait hij toch door. Wat zou dit kunnen zijn? De condensator? Of toch de start/stop schakelaar zelf?
En dan nog een vraag. Stel dat ik de schakelaar wil vervangen, kan er dan een willekeurige nieuwe tafelzaag schakelaar op of moet ik nog op bepaalde dingen letten? Nu zit er namelijk de originele op zonder noodstop en dat voelt toch minder veilig..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Jeroen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Jouw probleem lijkt inderdaad in de schakelaar te zitten, de aan-knop blijkt hanen in ingedrukte toestand zo te lezen (waardoor die iedere keer opnieuw aanspringt). Je kan deze gewoon vervangen door iedere willekeurige machineschakelaar die geschikt is voor een stationaire machine, zolang het maar een nullastschakelaar is (die zorgt ervoor dat bij uitvallen van de stroom, de machine niet weer aangaat als de stroom er weer op komt). En erop letten of het aantal amperes dat de machine trekt niet meer is als de schakelaar aan kan.

Een mooie schakelaar is deze. Die moet je alleen wel inbouwen in een lasdoos.
Een mogelijk handiger schakelaar is deze, dan hoef je alleen een stekker aan de kabel naar de motor te zetten (op de plek van de huidige schakelaar) en ben je klaar.

• Leuk
Waarderingen: Pjoentje en ZotVanHout

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Amazon. 2 stuks in behuizing voor twaalf euro. Euhhh, geen KEMA keur maar als het werkt… met nullast

• Leuk
Waarderingen: Pjoentje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Waar heb je die nullast schakeling dan voor nodig? Iedereen met een iq groter of gelijk aan zijn schoen maat kan bij onregelmatigheden zelf zijn machine uit zetten. Vroeger leerde je dat soort dingen gewoon op school. Machines hadden gewoon een draaischakelaar.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Gewoon je schakelaar even open maken en na kijken. Gezien de leeftijd van je machine is er ergens een draadje wat verteerd en maakt contact op een plek wat niet de bedoeling is.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Waar heb je die nullast schakeling dan voor nodig? Iedereen met een iq groter of gelijk aan zijn schoen maat kan bij onregelmatigheden zelf zijn machine uit zetten. Vroeger leerde je dat soort dingen gewoon op school. Machines hadden gewoon een draaischakelaar.
Dat was in de tijd dat er 5 leerlingen per jaar werden ‘aangevreten’ door machines op school. Risico start vanaf je geboorte, zeker als je (denkt dat) je handig bent.
Maar nullastschakelaar is wel zinvol omdat je machine niet gelijk gaat draaien als je de stekker er in steekt. Kan vervelend zijn als je er niet op bedacht bent. Noodstop bij een zaagmachine is minder zinvol. Tenzij de noodstop actief de zaag sneller stopt.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Die dus niet, heeft volgens de beschrijving geen nullast schakeling
Verkeerde link gekopieerd zie ik, moest deze zijn

Voor het geval dat… ik heb het zien gebeuren namelijk, door een prof zelfs (met een haakse slijper)
Stroom valt uit, hij loopt naar de meterkast en de machine begint te draaien (en rondtollen/stuiteren).

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Welk deel van iq en schoenmaat begrijp je niet? Je kan machines niet beveiligen tegen stompzinnigheid.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.864
227
Rotterdam
Privé is zo'n nullast schakelaar niet verplicht. Maar het is wel een hele verstandige keuze om aan te schaffen.
Natuurlijk kan je van jezelf vinden dat je altijd zodanig gedisciplineerd bent dat je de zaag altijd uit zet. Of het nou na gebruik is, of na een stroom uitval. Of als je de stekker er uit trekt om hem te verplaatsen.
Maar het gaat nog wel eens mis.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
De slijptol uit het voorbeeld heeft geen nullast beveiliging. Het is gewoon een zaak van gezond verstand. Laatst was er ook iemand die meldde dat hij blij was met een softstarter op zijn slijptol. Zo kon hij makkelijker boven zijn hoofd in een trap gat slijpen. Als je geen controle over je slijptol hebt, moet je je werkpositie aanpassen. Als het mis gaat, heb je een spaarpot in je voorhoofd. De enige manier om dit soort dingen te voorkomen is opleiding.

• Leuk

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Welk deel van iq en schoenmaat begrijp je niet? Je kan machines niet beveiligen tegen stompzinnigheid.
Ik vind mijzelf slimmer dan mijn maat 47 schoenen.
Stompzinnigheid, overmoed en bewust handelen winnen het van elke beveiliging. Gelukkig zijn we wel mee geëvolueerd en lopen er geen open riemen en ongeisoleerde draden meer door de werkplaats. Persoonlijk vind ik dat wel een fijn idee en geeft al zoveel minder risico. Als de beveiliging je tegenwerkt kom je op een punt dat het gevaarlijk wordt. Een goed (betrouwbaar) werkende aan-uit schakelaar met nulspanningsbeveiliging en noodstop lijkt mij niet direct gevaarlijk of uitnodigend om onklaar te maken.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.864
227
Rotterdam
De slijptol uit het voorbeeld heeft geen nullast beveiliging. Het is gewoon een zaak van gezond verstand. Laatst was er ook iemand die meldde dat hij blij was met een softstarter op zijn slijptol. Zo kon hij makkelijker boven zijn hoofd in een trap gat slijpen. Als je geen controle over je slijptol hebt, moet je je werkpositie aanpassen. Als het mis gaat, heb je een spaarpot in je voorhoofd. De enige manier om dit soort dingen te voorkomen is opleiding.
Helemaal mee eens, maar toch gebeuren er nog ongelukken bij hele ervaren en goed opgeleide mensen. Afleiding en repetitief werk kan zelfs de best opgeleide funest zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Het blijft mensen werk. Ik denk niet dat ongelukken zijn uit te sluiten. Mensen maken soms een verkeerde inschatting. Maar k zie om mij heen veel jongere mensen, die gewoon geen idee hebben van de gevaren van de machines waar ze mee werken. Als je minder kennis hebt van de gevaren, is het gewoon moeilijker om een goede risico inschatting te maken. Als je in je leven wat grote ongelukken van dicht bij hebt meegemaakt, wordt je van zelf voorzichtiger. Maar voor de mensen die het betrof, had dat geen meerwaarde meer.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Het blijft mensen werk. Ik denk niet dat ongelukken zijn uit te sluiten. Mensen maken soms een verkeerde inschatting. Maar k zie om mij heen veel jongere mensen, die gewoon geen idee hebben van de gevaren van de machines waar ze mee werken. Als je minder kennis hebt van de gevaren, is het gewoon moeilijker om een goede risico inschatting te maken. Als je in je leven wat grote ongelukken van dicht bij hebt meegemaakt, wordt je van zelf voorzichtiger. Maar voor de mensen die het betrof, had dat geen meerwaarde meer.
Dus moet je zorgen voor zoveel mogelijk beveiliging op machines. Dat moet niet ten koste gaan van opleiding of begeleiding, maar ik ken genoeg ervaren en verantwoordelijke mensen die vingers missen door oude minder beveiligde machines. Niets is zaligmakend, maar alle beetjes helpen en ik vind het heel veel vakmensen tekort doen door ze als dom af te schilderen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.....

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Pjoentje

Nieuw lid
8 jan 2023
2
4
47
Naussannes Frankrijk
Dank je wel Klusrob! Hier heb ik wat aan. Ik ga er een bestellen. Mijn machine trekt 7,4 ampère dus als ik daar boven zit met de schakelaar, dan moet het goedkomen.
En dan nog dit. Is het ook verstandig om meteen een nieuwe condensator te plaatsen? Het is toch een machine uit 1982 en ik weet niet hoelang deze er al op zit en het dus nog volhoudt.
Ik heb er eerst nog over na zitten denken om de schakelaar uit elkaar te halen, maar aangezien hij er origineel uitziet en dus 40 jaar oud is lijkt vervangen geen overbodige luxe.

De overige discussies die ontstaan over stompzinnigheid en iq's gebaseerd op schoenmaten enzo sla ik even over. Altijd jammer dat er zulk soort discussies ontstaan na het stellen van een normale vraag. Ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die gewoon normaal antwoord kunnen geven.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.980
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
De overige discussies die ontstaan over stompzinnigheid en iq's gebaseerd op schoenmaten enzo sla ik even over.
op de keper(nagel) beschouwd zijn die niet slecht bedoeld
antwoorden + tips relativeren + in ieders situatie inpassen
een nullastbeveiliging is onontbeerlijk wanneer je met personeel werkt
de ene weet immers niet in welke schakeltoestand de andere een machine achtergelaten heeft
verder is het afwegen tot op welke hoogte je zekerheid in wil bouwen + hoeveel die kost & je daarvoor wil betalen
zonder antwoorden met een grappige kant wordt het op dit houtforum toch een beetje houterig

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.