Tafelzaag plaatmateriaal

Weswester

Nieuw lid
14 mei 2015
9
0
Hoi Allemaal,

Opzoek naar wat input van jullie kant :). Ik ben beginnend houtwerker en struim het forum regelmatig af naar tips/trick. Nu heb ik enige tijd een mobiele tafelzaag (Dewalt DWE7485 ) waar ik zeer tevreden over ben.

Nu wil ik plaatmateriaal gaan zagen en vroeg mij af of jullie nog tips hebben op de setup (zie foto).

Matriaal: MDF
Afmetingen plaatmateriaal: 40cm * 244cm

tafelzaagplaat.jpg

Voice-over op mijn handschrift :)
1. tafelzaag
2. featherboard
3. Rolbok
4. Rail

Bedankt!
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Beste Weswester,
De vraag die je stelt over tips is vrij algemeen en het kan alle kanten uit. Daarnaast heeft iedereen op deze forum zijn/haar eigen voorkeur of visie op jou ontwerp op basis van ervaring, ruimte, gemak en niet onbelangrijk geld.

Ik wil niet vervelend doen, maar begin gewoon.

Werk je ontwerp verder uit en probeer details uit te lichten zoals verbindingen, op hoogte krijgen, doorvoer, stabiliteit etc. Kijk ook meteen wat jou eisen en wensen zijn. Wees reëel, want je moet het ook kunnen maken met je handen en gereedschap. Op Youtube zijn ook een en het ander filmpjes over te vinden. De tip die ik je wil mee geven, houdt momenteel als beginner vast aan 1 ontwerp.

Door te doen, zeker als beginner, kom je een hoop leermomenten tegen, 'De leering ter ende vermaeck' en van mij mag je vloeken als je een ontwerp fout gemaakt hebt. Op deze manier krijg je ook inzicht, wat je later mee kunt nemen naar je volgende project of verbetering op je huidige ontwerp.
Uiteraard kun je bij ons terecht als je iets niet helemaal uit komt of twijfelt aan je oplossing.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
@Joop van M.: er is ook nog zo iets als veiligheid. Hij vraagt niet naar een constructie, maar hoe hij een lang stuk plaat materiaal het best kan zagen.

Laat je spouwmes er op zitten. En positioneer je rolbok zo dat die niet in weg staat, als je het laatste stuk moet zagen. Anders moet je over je rolbok naar je tafel hangen. Dat is geen stabiele positie. Ik zou die op een halve plaatlengte van de tafel zetten en zo veel mogelijk opzij.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
In dit soort situaties maak ik alle bewegingen volledig van te voren, met het zaagblad veilig naar beneden gedraaid.
Dan kun je je opstelling nog wijzigen.
Ik heb twee rolbokken, dus eentje komt er aan de uitvoerzijde te staan. Mijn akties zijn vooral omdat ik weinig ruimte heb om grote stukken te zagen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kan allemaal mits voldoende ruimte en goed ondersteund (zoals gezegd, bij de uitvoer meer ondersteuning om kantelen te vermijden) maar waarom zou je het risico lopen?

Invalzaag werkt geweldig als je het perse zelf wilt doen maar nog makkelijker:

Laat de houthandel/DHZ-zaak het doen.

Expliciet je maten doorgeven en nameten en dan zou het goed moeten komen. Mocht het toch iets overmaats zijn, dan kun je makkelijker een 41cm breed paneel doorvoeren dan een hele plaat.

Of, als ze het verkeerd zagen, pak je een nieuwe plaat uit het schap.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
rolbok voor de zaag heb je niet nodig (daar sta jij om de plaat vast te houden)

een voldoende grote zaagtafel werkt 10* beter dan een invalzaag
mensen die beweren van niet hebben waarschijnlijk nog nooit een echte professionele zaagtafel gebruikt

zorg vooral dat je zaagtafel stevig staat en niet kan kantelen als je een plaat op het randje legt e hem nog even goed positioneerd voor het zagen.

zorg aan de zijkanten en de achterkant voor een voldoende brede en lange tafel zodat je plaat gewoon blijft leggen en je hem los kunt laten als je de snede gemaakt heb.

twee extra handen is heel prettig bij dit soort zaag werk platen zijn relatief zwaar en onhandig groot
ik ben het niet met de bovenstaande post eens
1 man zagen met een goede opvangtafel is veel veiliger dan iemand achter de zaag
de achterste man heeft vaak de neiging te gaan helpen door te trekken en dan loopt de zaag vast als dit niet helemaal recht gaat
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Een rolbok vind ik maar een onding en in deze situatie helemaal. Als de rolbok niet precies haaks op de rol/zaag richting staat, wordt de plaat altijd iets naar links of rechts geduwd. Vlakke tafel/plaat achter de zaag werkt veel beter.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Afmetingen plaatmateriaal: 40cm * 244cm
het bovenstaande is, veronderstel ik , wat je na het zagen wil behouden
de oorspronkelijke plaat is dan 122 x 244 cm
met respect voor een iets andersluidende mening/ervaring van andere collega's
mijn inzicht ligt het dichtst bij dat van collega Hiertebreeddaartelang
laat de platen direct op de netto-maat bij de houthandel zagen
of laat ze iets groter dan nodig zagen, en zaag ze nadien op jouw materiaal op de netto-maat
of pak de volledige plaat & zaag die met een geleider
dat lukt met een gewone cirkelzaag tegen een houten lat
uiteraard is een geleider > 244 cm + een invalzaag die daarop past het ideale alternatief
alles hangt af van de noden, de frekwentie van gebruik, het budget, de toekomstperspectieven, . . .
een mooi resultaat bereik je enkel door een continue, stabiele en vloeiende beweging van zaag tov plaat of omgekeerd
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bij deze maten zou ik het ook door de houthandel is de gewenste maat laten zagen. Kost waarschijnlijk niets extra. Ook het hanteren van de hele plaats is niet eenvoudig gezien de maten en het gewicht.
Het kan allemaal, maar je moet wel een beetje ruimte hebben en handigheid (ontwikkelen)

Ik vraag te trouwens wel af hoe je een 2,5m lange strook MDF goed houdt zonder dat deze breekt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bij deze maten zou ik het ook door de houthandel is de gewenste maat laten zagen. Kost waarschijnlijk niets extra. Ook het hanteren van de hele plaats is niet eenvoudig gezien de maten en het gewicht.
Het kan allemaal, maar je moet wel een beetje ruimte hebben en handigheid (ontwikkelen)

Ik vraag te trouwens wel af hoe je een 2,5m lange strook MDF goed houdt zonder dat deze breekt.

Het breekt niet zomaar, daarvoor moet je best “ruw” doen. Denk bijvoorbeeld aan plinten die tegenwoordig vaak van MDF zijn. 2.4m lang, 70mm hoog en 15mm dik..... buigt wel maar breekt niet zomaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk een formaatzaag werkt zeer snel en makkelijk. Maar lang niet iedereen heeft die ruimte. Ding kost best wel wat. Mft tafel met invalzaag werkt prima. Toch laat ik ze het liefst zagen bij de houthandel. Vervoerd makkelijker.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
1 man zagen met een goede opvangtafel is veel veiliger dan iemand achter de zaag
de achterste man heeft vaak de neiging te gaan helpen door te trekken en dan loopt de zaag vast als dit niet helemaal recht gaat

Boertje, akkoord ALS je veel ervaring mee hebt. Maar toen ik begon met grote platen zagen gingen die regelmatig kanten uit die ik niet op voorhand verwachtte. Op een tafelzaag is dat allemaal gevaarlijk.
En dan is een helpende hand welkom. Maar je moet dan inderdaad goeie afspraken maken zodat je vermijdt wat jij beschrijft.

Het idee van Jan om met ingeklapt blad al te testen vind ik een goed idee.

@Westwister: concreet, ik denk dat je setup zeker okee is, maar hou er rekening mee dat je achter de zaag niet 1 maar 2 panelen hebt, en dat beide panelen ondersteund moeten worden, dus misschien je tafel iets meer richting de rail opschuiven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
persoonlijk vind ik het zagen van een plaat niet zo spannend als hij goed ondersteund is.
(en anders begin ik er niet aan)

met een plaat gebeurd eigenlijk nooit iets onverwachts
dat is met massief hout wel anders dat kan flink kromtrekken als je het schulpt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.