Tafelzaag met 3PK moter, kan dat op normaal stop contact worden aangesloten?

BaieBayou

Nieuw lid
17 mrt 2019
10
0
Ik ben hard aan het sparen voor een Sawstop tafelzaag die in de herfst uitkomt.

Deze komt uit met een 3PK moter (dat is volgens mij ongeveer 2250 watt

kan ik deze normaliter normaal aansluiten op het Nederlandse stopcontact of moet ik ergens speciaal rekening mee houden? (ik ben stroom technisch slecht onderlegd)

Nu zag ik bij de Laguna Fusion3 cirkelzaagtafel 2200 Watt (ook 3PK)

Laguna Fusion3 cirkelzaagtafel 2200 Watt - Baptist

het volgende staan:

Let op! Bij deze 2.200 Watt machine adviseren we om minimaal een 16A traag (16A type C) of een 20A (20A type C) zekering op de groep te hebben waar de machine op aangesloten wordt.

Ik zal dit dan in mijn garage willen aansluiten direct op de WCD zonder verder iets noemenswaardig te laten draaien in de garage. zou dan nog alleen een een festool 1200 watt maxx stofzuiger er nog bij kunnen doen of maak ik het dan te bont.

Wie kan mij aub wat wijzer maken, alvast dank

Laatst bewerkt:

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.598
1.184
Omgeving Leiden
Op een groep die is afgezekerd met 16 A kan maximaal 16 A x 230 V = 3680 W vermogen worden afgenomen.
Bij 2200 W en 230 V loopt er 2200W/ 230V = 9,6 A, ruim minder dan de max.16A

Alleen bij inschakelen van een apparaat is de inschakelstroom een veelvoud. Daarom wordt er een automaat met C karakteristiek geadviseerd omdat zulke automaten 'traag' reageren op teveel stroom, zodat die niet meteen afschakelt.

Wanneer de zaagtafel onbelast loopt, dan verbruikt die veel minder dan 2200 W. Alleen als je hem zwaar laat werken is er meer vermogen nodig en neemt het verbruik dus toe.

Overigens neem ik aan dat de garage op een aparte groep is aangesloten.

Uit wikipedia:
Wat is het verschil tussen b en c karakteristiek?

Voor verlichting en verwarmingstoestellen, die een lage inschakelstroom hebben, gebruikt men een B-karakteristiek. Dit is de meest toegepaste automaat bij huisinstallaties. Automaten met een C-karakteristiek worden gebruikt bij wat grotere (in)schakelstromen zoals motoren

• Leuk
Waarderingen: jorisvh, elzenmaa en Hed

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.076
902
Oss
Het grootste probleem is meestal de aanloopstroom. Dus als dat een probleem op zou leveren kun je er altijd een aanloopstroombegrenzer tussen zetten.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.046
273
Nu zag ik bij de Laguna Fusion3 cirkelzaagtafel 2200 Watt (ook 3PK)
In Amerika hebben ze 110 Volt met 60 Herz. Voor een bepaald vermogen hebben ze dus een grotere stroomsterkte nodig.
Je ziet bij die waarschuwingen cq opgave van amperes en benodigde zekeringen nogal eens dat die vanuit dat Amerikaanse systeem worden overgenomen terwijl dat hier geen enkel probleem is.

jorisvh

Post veel
Uit wikipedia:
Wat is het verschil tussen b en c karakteristiek?

Voor verlichting en verwarmingstoestellen, die een lage inschakelstroom hebben, gebruikt men een B-karakteristiek. Dit is de meest toegepaste automaat bij huisinstallaties. Automaten met een C-karakteristiek worden gebruikt bij wat grotere (in)schakelstromen zoals motoren
Die Wikipedia geldt voor Nederland.
In België worden automaten met C-karakteristiek toegepast in alle huisinstallaties.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en thomasz

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.838
1.227
Riemst
Welke zekering zit er nu op die kring? In BE zijn stopcontacten normaal gezien afgezekerd met 20 A. Voldoende voor die zaag met afzuiger. Als je de zaag op maximale capaciteit belast (schulpen op maximale hoogte) kan het wel eens gebeuren dat de zekering er na een tijdje uitgaat. Inschakelautomaat zou ik toch eerst overleggen met leverancier. In die machine zit behoorlijk wat electronica voor de beveiliging en die zou ik niet zomaar aan een aanloopstroombegrenzer leggen. Eventueel een lange (afgerolde) verlengkabel kan ook soelaas bieden om aanloopstroom binnen de perken te houden.

twdi

Post veel
15 jul 2019
773
124
Sterksel
Het grootste probleem is meestal de aanloopstroom. Dus als dat een probleem op zou leveren kun je er altijd een aanloopstroombegrenzer tussen zetten.

Toevallig heb ik vorige week ook naar de Laguna 3 bij Baptist bekeken en zit met dezelfde vraag.
Morgen gaan we nog naar een Harvey HW110 kijken. Ik heb ook krachtstroom in de garage maar het prijs verschil is groot.

Is een 'aanloopstroombegrenzer' een extern appraat en gaat dat altijd goed? Is dat ook 'gezond' voor de zaagtafel?
Heb je een voorbeeld online die ik eens kan bekijken?

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
268
138
In principe kan je 2500W prima aansluiten op een stopcontact. Daarbij wel de voorwaarde dat het inderdaad een één-fase machine betreft, zoals bij de Laguna van baptist wel beschreven staat.
De aanloopstroom kan inderdaad een probleem zijn wat opgevangen kan worden door een andere automaat in de groepenkast te gebruiken.

3600Watt is het maximum wat je op één 16A groep kan aansluiten, maar het is niet aan te raden om dat langdurig te gebruiken vanwege warmteontwikkeling. Een losse stofafzuiging zou je dus beter op een andere groep aansluiten.

Je kan ook overwegen om 3-fase stopcontacten aan te (laten) leggen in je garage als je met meerdere grote machines wil werken. Je kan per 3-fase groep zo'n 11.000 Watt tegelijk gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: twdi

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
268
138
in die richting gaat het inderdaad
maximaal totaal vermogen hangt af van wat er vanuit de straat binnenkomt + het A van de zekering in de eigen 'stoppen ;-)'-kast
bij 25 A van de straat + in de kast, geeft dat 25 Ampère x 240 Volt x 1,7 = 10.200 W
Ik snap niet zo goed wat je hier berekend, tenzij je graag wil dat je hoofdzekering er uit klapt?

In ieder geval is één tafelzaag op een eigen groep (normaliter 16A) geen probleem.
Bij meerdere grote machines en tegelijk aanzetten kan je overwegen om een drie-fase groep aan te laten leggen.

Vanaf de 3864-4700 watt constante belasting op een éénfase 16A groep gaat hij er gegarandeerd uit (na ergens tussen de 1 en 60 minuten)
Maar vanwege warmte ontwikkeling in je kabels en meterkast kan je het beste niet constant maximaal belasten.

als het een 3x400+N aansluiting is, reken je ofwel met de fasespanning en dan is het x3 ofwel met de lijnspanning en dan is het maal vierkantswortel(3), dus:
25A x 230V x 3 = 25A x 400V x sqrt(3) =17,25kW
Correct! en dus 11.04kW bij een 16A krachtgroep.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Wim Kluck

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.419
301
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wel even een kleine kanttekening bij al deze waarden enzo, als je een 3PK motor met een gewoon Schuko WCD en Stekker gaat aansluiten bestaat de kans bij veel gebruik dat deze op een gegeven ogenblik uitbranden. Het is voor hogere stromen beter om te investeren in een goed CEE-form WCD en stekker.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.420
3.508
Gaanderen
Wel even een kleine kanttekening bij al deze waarden enzo, als je een 3PK motor met een gewoon Schuko WCD en Stekker gaat aansluiten bestaat de kans bij veel gebruik dat deze op een gegeven ogenblik uitbranden. Het is voor hogere stromen beter om te investeren in een goed CEE-form WCD en stekker.
Klopt, en als je goed kijkt op je wcd staat ergens gedrukt 16A/10 16 Ampère piek en 10 Ampère continue

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.