Tafelfrees

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik heb vroeger dit soort modellen verkocht. Niet lang. Waren lastig in elkaar te zetten en niet vlak af te stellen.
Dat is inmiddels wel weer 10 jaar geleden. Als je ze kunt zien voor je ze koopt dan is het te overwegen.
Ik zou gewoon voor een triton TRA001 gaan en zelf de geleider maken dan zat je ongeveer op het zelfde bedrag. 319 bij gereedschap pro. Er zijn ook mooie freesliften maar dan kom je (als je de juist frees niet hebt) op een ander bedrag. Voor klein werk zou je ook een lichtere kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik weet het nooit zo met HBM. De prijzen zijn soms best aantrekkelijk, zo ook nu. Maar voor het geld kun je geen fatsoenlijke bovenfrees kopen Met hetzelfde vermogen. Mijn eerste bovenfrezen waren 2x kinzo en 1x B&D. Alle drie een kort leven gehad. En nu al zo’n 20 jaar een Metabo OFE 738.
.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb de scheppach gehad. Binnen 2 dagen weer retour gestuurd. Allemaal blik en plastic. Niets was echt goed vast te zetten en de frees diepte verliep. Ik kan niet anders zeggen dan dat het erg matige kwaliteit is en mogelijk zelfs gevaarlijk hoe slap alles was. Zou het zeker niet aanraden om te kopen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
NIET DOEN!!! Ik heb de Scheppach gehad. De geleiding is een kunststof gietstuk wat helemaal krom was.
Elektrisch was het ook niet koosjer, want als je zijn stekker in de stofzuiger wcd deed, ging de stofzuiger spontaan draaien. Gelukkig kunnen verkopen. Later een prachtige Triton met KREG tafel kunnen aanschaffen.
Freesdiepte was ook niet fatsoenlijk in te stellen omdat als je hem instelt en de borgschroef vast draait, de zaak hoger komt te zitten. Echt een ONDING!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mijn schoonvader heeft zon ding.
wat een verschrikking.
Al het plastic van de geleider was krom, niks paste.
Een frees onder een plank schroeven is al beter dan dit gedrocht.
Maak alsjeblieft zelf iets moois met multiplex en je hebt er jaren plezier van.

Schoonvader heeft er overigens nog nooit wat mee gemaakt.
Troep
 
  • Leuk
Waarderingen: peter vh

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
Oja...Waarom heb ik het ding verkocht? Toen ik deze of de HBM wilde kopen was hij niet leverbaar en ik heb hem toen in Duitsland gekocht. Het ding retour sturen was nogal omslachtig en daarom heb ik toen de zaag in de geleider gezet en en met behulp van een groot stuk alu hoekprofiel en mijn metaalfreesbank de geleider opnieuw geconstrueerd. Maar daarna kwamen dus de andere gebreken tevoorschijn. Ik kon toen via dit forum wat anders kopen en heb de Scheppach op MP verkocht voor 150 euro, waarbij ik de gebreken eerlijk heb verteld. De koper woonde in mijn buurt, maar heeft nooit gereclameerd. Dus kennelijk kon hij er wel mee overweg?
Het enige voordeel was, dat ik wel erg enthousiast ben geworden van een freestafel. De Triton i.c.m. KREG-tafel bevalt erg goed, alleen zit ik met een ruimteprobleem nu.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Je kunt misschien beter een ouder type, compacte stationaire freesmachine kopen. Heb zelf via MP een Kity 429 gekocht, bevalt prima. Alleen is de snelheid niet instelbaar. Scheppach HF33 valt in dezelfde prijscategorie. Misschien zijn deze nog iets te groot voor wat je zoekt, hebben een 30 mm as voor bijvoorbeeld een freeskop voor wisselmessen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.