tafelblad verlijmen met butterfly verbiniding

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
76
0
Ik ga binnenkort een nieuwe keukentafel maken (eiken). Ik twijfel nog enigzins over de dikte van het blad. Is 25-30 mm dik genoeg voor een vierkante tafel van 1,20 x 1,20 of moet je dan naar 40 mm?
Nadeel van 40 mm is dat de tafel meteen erg zwaar wordt. De poten komen onder het blad, nagenoeg op de hoeken. Tussen de poten nog een balk van ca 80x30mm.
Blad wordt gemaakt van eiken delen ca 25 cm breed, er komt nog een domino in om horizontaal vlak te houden bij het lijmen.

Nu heb ik gezien dat ze aan in de VS de te lijmen delen versterken met een soort vlinder, die ze infrezen, om zodoende het loskrimpen van de lijmnaad of het hout tegen te gaan. Mij lijkt dit een prima systeem. Zie onderstaande links voor uitleg en plaatje:
https://www.finewoodworking.com/how-to/qa/a-lesson-in-butterfly-keys.aspx
Rockler en Rutlands verkopen hier templates voor, maar mijn vraag is weet iemand of deze ook in Nederland te koop zijn.
Er zijn voor de kopieerbussen een soort verloopbus beschikbaar waardoor je met 1 sjaboon en 1 freesje zowel de vlinder als de inleg in de tafel kunt frezen. Met verschillende diameters kopieerbussen (verschil in diameter moet freesdiamter zijn) is het ook op te lossen.

Is het verder een goed en sterk idee om de dwarsbalken onder de tafel met een schuivende zwaluwstaart in de poten te laten vallen, ik vind die montagehoeken soms wat wiebelig.

Graag jullie advies voor de dikte van de tafel en of het nuttig is deze anti-krimpverbinding aan te brengen (en zoja kun je zo's setje ook in Nederland kopen).
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
0
Die Butterflykeys zijn volgens mij meer om een al áánwezige scheur, niet verder te laten inscheuren bij eventuele verdere werking van het hout.
Verlijmen met eventueel een domino moet op zich genoeg zijn om een mooi paneel te maken.
Of je moet het natuurlijk mooi vinden om zon zwaluw in je blad te verwerken dat is dan een heel ander verhaal


 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.700
0
Boirs, België
Ik heb dit al enkele malen gedaan om losse werkbladen te verbinden. Ik teken gewoon in sketchup een mal uit en meerdere vlinders, die plak ik dan op hout en zaag het uit met de lintzaag. Raar genoeg is het relatief makkelijk om ze te doen passen. Als het gaat om een enkelvoudige vlinder dan zaag ik een vlinder uit en teken die af op het hout en steek dat uit met bijtels.

Zoals Robert het zegt is dit eerder om delen te verbinden die al uit elkaar aan het gaan zijn, in jouw geval is het eerder esthetisch.
Planken van 25cm breed zou ik persoonlijk vermijden, zeker bij die dikte. Tenzij het kwartiershout is, is er kans op kromtrekken.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
76
0
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb ook gezien dat ze het vaak toepassen bij scheuren in het hout. Maar onze huidige tafel is ook op de lijmnaad gescheurd. Ik vind het een oplossing die mooi is om te zien en daarbij ook nuttig is. Een lintzaag heb ik niet maar ik ben er inmiddels achter dat ik door te variëren van freesdiameter en kopieerhuls het gewenste resultaat kan krijgen. Mal maken zal wel een precies klusje worden.
ik wist niet dat zulke brede delen zoveel meer kans op kromtrekken geven. Wat adviseer je? Smallere delen kopen of ze door midden zagen en om en om verlijmen⬆⬇ Om kromtrekken tegen te gaan.
Wat is een veilige breedte om kromtrekken tegen te gaan. Is het misschien ook een optie aan de onderkant een latje dwars op de delen in te frezen en in te lijmen. Zelf zat ik te denken aan een stalen t strip van 30x30 x 4 mm of zoiets onder tegen het blad te schroeven voor meer stijfheid.
Zegt jullie dat zeker en vast systeem van fairwood.nl iets om de tafelpoten te bevestigen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.700
0
Boirs, België
Als je het hout kant en klaar geschaafd koopt dan is de kans heel groot dat het na een dag of zo bij jouw niet meer plat is. En hoe breder de plank, hoe opvallender de kromming zal zijn.
Als je het veilig wil spelen dan moet je proberen niet veel breder te gaan dan 10cm en natuurlijk de richting van de jaarringen steeds alterneren in de planken, dus één stuk onder, volgend stuk boven enz...

Als je onderaan een lat infreesd en lijmt in de breedte dan kan het hout niet meer "werken" en zal het volledig blad hol of bol gaan staan naargelang het uitzet of krimpt. Je moet eerder in het onderstel bevestigingspunten maken die zijdelings kunnen schuiven. Een soort L vormig blokje dat zich in een groef haakt.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
289
1
Den Haag
Een dikte van zeg 15 mm is prima te doen voor deze afmetingen in eiken, delen kunnen koud tegen elkaar dwz zonder domino of ander zins . Iets smallere delen is makkelijker maar niet noodzakelijk zolang hout droog is. Lijm 2x2 delen, lijm daar weer een derde tegen aan en verlijmen dat de 2 helften. Zorg voor een juiste verbinding met klosjes aan het regelwerk zodat het blad kan werken tov onderstel. Vlinders zijn totaal overbodig alsook (stalen) strips, belangrijker is droog hout, recht en geacclimatiseerd na het schaven (beter is in 2 x te schaven). Regels met pen en gat verbinding aan poten. Gat meer aan de buitenkant is een betere verbinding dan gat in het midden. Een overhang van ca 10 cm is prima. Indien er 8 personen aan deze tafel zitten is het net niet comfortabel, beter is 130 x 120.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.