Tafelblad van rest hout

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Goede dag,
Ik zou het forum graag gebruiken om wat advies in te winnen. Ik ben namelijk van plan om een tafelblad van rest hout te maken. Dit wil zeggen diverse soorten hout op breedte en dikte maken en vervolgens verlijmen tot een blad. het hout krijgt een dikt van ongeveer 3 centimeter. Nu vraag ik me af moet ik aan de onderzijde een plaat voor de stevigheid maken? Het blad krijgt een afmeting van 160x80 cm. Verder wil ik het afwerken met epoxy.
Dank al vast voor de info.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
3 cm dikte volstaat om op zich stevig te zijn
veel hangt hangt van het ontwerp van het onderstel af
zet je er een plaat onder, dan heb je 2 materialen die apart én op een andere manier gaan werken
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Dat verschil van werking zul je toch wel krijgen, omdat gebruik wordt gemaakt van verschillende houtsoorten.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dat verschil van werking zul je toch wel krijgen, omdat gebruik wordt gemaakt van verschillende houtsoorten.
Dat wel, maar als dat allemaal doorlopende lamellen zijn, maakt het niet zoveel uit of een stukje in het midden meer werkt dan een stuk aan de zijkant. Als je het gaat verlijmen op een stabielere plaat multiplex, dan kan het lastiger worden omdat je stukken resthout willen werken terwijl de plaat dat niet (of in ieder geval minder) wil.
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Aller eerst bedankt voor de reacties.
Ik heb even een plaatje gezocht van wat ik voor ogen heb om te maken.
Wat ik begrijp is dat het hout werkt, wat ik snap. Als ik deze ga verlijmen op een dragende plaat kan dit problemen geven. Het beste is dan goed verlijmen en een stevige dragend onderstel te maken.
Wat ik me nog afvraag is als ik het blad rondom in de epoxy zet gaat deze dan nog werken? Er kan dan toch geen vocht in of uit.
 

Bijlagen

  • 58340330-0CBA-4784-9B61-57BA708953F6.jpeg
    58340330-0CBA-4784-9B61-57BA708953F6.jpeg
    108,5 KB · Weergaven: 27

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Of het hout echt niet meer gaat werken als je het rondom volledig in de epoxy zet, durf ik niet te zeggen.

Verder raad ik je aan om op het forum te zoeken naar tafelconstructies. Hier is al veel over geschreven.

Voor het onderstel is het belangrijk dat je zorgt dat het blad kan blijven werken. Dit kan bijvoorbeeld door slobgaten / sleufgaten of ruime gaten in combinatie met een carosseriering toe te passen om het blad aan het onderstel te bevestigen.
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Of het hout echt niet meer gaat werken als je het rondom volledig in de epoxy zet, durf ik niet te zeggen.

Verder raad ik je aan om op het forum te zoeken naar tafelconstructies. Hier is al veel over geschreven.

Voor het onderstel is het belangrijk dat je zorgt dat het blad kan blijven werken. Dit kan bijvoorbeeld door slobgaten / sleufgaten of ruime gaten in combinatie met een carosseriering toe te passen om het blad aan het onderstel te bevestigen.
Dank je voor de info, ik ga even zoeken op het forum en zal rekening houden met het werken.👍
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Hout werkt doordat het vochtgehalte in de transportbuisjes van het hout varieert. Die buisjes zetten uit als er meer vocht in zit en krimpen als er minder vocht in zit. In de lengterichting is de variatie minimaal (niet nul, maar voor ons werk niet significant).

Als je jouw tafelblad helemaal afsluit van vochtinwerking, dan zal het na het volledig drogen van de epoxy niet meer werken. Eenvoudigweg omdat de vochtigheidsgraad niet meer varieert, want epoxy is dampdicht.

Maar het vocht van de epoxy zelf zal ook in het hout doordringen en in het begin enige niet-uniforme invloed hebben op je werkstuk. Op zich helemaal niet erg, maar ik heb door schade en schande geleerd dat het beter is om er vooraf zeker van te zijn dat je werkstuk (of beter gezegd de lijm) goed heeft kunnen drogen, voordat je de epoxy eroverheen smeert/giet. Doe je dat niet, dan kan het hout door het werken onder invloed van het vocht in de epoxy alsnog de niet goed uitgeharde lijm lostrekken. Vraag me niet hoe ik daar ooit achter ben gekomen... :rolleyes: Met andere woorden, dit is echt een gevalletje van haastige spoed is zelden goed. Wacht zeker niet korter dan de volledige uithardingstijd van de lijm (ofwel de "cure time").

Zorg er ook voor dat je werkstuk zich tijdens het voorbereiden van het hout (zagen, schaven, etc.), het lijmen van het hout, en het aanbrengen van de epoxy in een ruimte met stabiele omstandigheden bevindt. Hoe minder het hout gedurende dat hele proces werkt, hoe beter. Zeker als je houtsoorten kiest die nogal verschillende uitzettingscoefficienten hebben. Het kan nooit kwaad als die omstandigheden lijken op die van de ruimte waar de tafel later komt te staan, maar dat is in dit geval iets minder relevant, omdat het werken door vocht door de epoxy wordt belemmerd en het werken door temperatuur van veel minder grote invloed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Jaar of 15 gelden heb ik zo,n aanrechtblad gemaakt van rest hout.Werkelijk van alles zat er tussen van vuren tot angeliem vermelo red ceder merantie etc etc alles geschaaft op 20x30 en vol verlijmd op 18mm uniprime daarna door de vandiktebank en 2x in de 2K parketlak gezet en laatst nog eens geweest voor een klusje (Oosterijk) en zag er nog prima uit.Op gebruikssporen na dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.