Tafelblad van Iroko schotelt

floortje

Nieuw lid
19 okt 2011
3
0
Hallo Woodworkers,
Ik wil dit thema graag beginnen met "had ik maar".
Had ik me maar eerst aangemeld bij Woodworking en alle bijdragen over het maken van tafelbladen gelezen, en was pas daarna begonnen met het maken van een tafel. Helaas is het andersom gegaan. De tafel is nu (bijna) klaar, staat binnen en het blad trekt krom.
Gegeven: houtsoort Iroko; planken ca. 290x33 mm; gelijmd met koudlijm en gemonteerd met 10 mm deuvels; bovenzijde geschuurd en behandeld met Osmo Hartwachs Öl; de onderzijde is ongeschuurd en onbehandeld; diameter ca. 150 cm. Aan de onderzijde heb ik 2 steunlatten gelijmd/geschroefd.
Ik heb de tafel in de open lucht gemaakt bij goed weer, daarna binnen opgesteld en behandeld met de hartwachs olie, na ca. 1 week begon het kromtrekken.
Het kromtrekken wordt denk ik veroorzaakt door het afsluiten van de bovenzijde van het blad met de hartwachs, terwijl de onderzijde vrij vocht uit de omgeving kan opnemen of afstaan.
Héél graag hoor ik jullie mening hierover, maar...... natuurlijk wil ik veel liever horen wat ik kan doen om het blad weer in de goede richting te bewegen. Is langzaam terug spannen met bijv. 2 hoekijzers (durf het woord ijzer in dit houtforum nauwelijks op te schrijven) langs de steunlatten een oplossing?
Is het dan beter om de bovenzijde eerst weer "wachsvrij" te schuren, om later, wanneer het blad weer vlak is, de beide zijden te wachsen? In spanning wacht ik op jullie antwoorden, s.v.p. niet schelden!
groeten Floortje

Attached files
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Floortje,

Je eerste fout is dat je het blad maar aan een kant behandeld hebt.
Dit kan al een reden van kromtrekken zijn.
Zorg er altijd voor dat je je blad langs 2 kanten het zelfde behandeld.

Fout 2: je mag de regels aan de onderkant nooit verlijmen!
Het houten blad gaat werken in de breedte, doordat je latten gelijmd zitten kan dit niet.

Oplossing?, latten aan de onderkant verwijderen en blad 2 zijdig behandelen.
vervolgens kun je de latten (balken) aan de onderkant opnieuw aanbrengen maar dan alleen schroeven.
Zorg ervoor dat je onder de kop van de schroef een grote revet plaatst en in de lat sleufgaten maakt zodat het blad altijd kan blijven werken.

Je kunt ook metalen hoekijzers aanbrengen ipv. latten.
Ik zou dan onder in het blad een plaatselijk een groef zagen waar een deel van het hoekijzer invalt.
Ook hier uiteraard sleufgaten zodat het blad altijd kan blijven werken.


Suc6

Gr Bas
 

tuoh

Oud hout
De boosdoener hier zijn de gelijmde en geschroefde dwarslatten onder het blad.
Bij een massief blad NOOIT de dwarslatten lijmen, het hout kan dan niet meer vrij bewegen.

Remedie: hak die dwarslatten weg, draai je tafel onderste boven, en laat die zo enkele dagen staan. Leg wel enkele latten tussen vloer en blad. Nu de verwarming terug werkt zal het blad binnen de kortste keren terug vlak zijn.
Eens het blad vlak is breng je eventueel terug massieve dwarslatten aan( geen multiplex), maar deze enkel bevestigen met schroeven voorzien van onderlegringen, en ook belangrijk voorzie in de dwarslatten slipgaten, in plaats van gewoon ronde gaten. Zo kan het hout wel bewegen.
Daarna ook de onderkant van het blad met een gelijk aantal lagen afwerken als de bovenkant.

Een bijkomende complicatie is de gekozen houtsoort, Iroko is nu niet bepaald de stabielste houtsoort :cry: Het kan zijn dat je blad toch een rare vorm gaat aannemen, dat heeft dan niks met de constructie te maken, maar alles met de houtsoort.

Succes er mee,

Mvg,

André
 

floortje

Nieuw lid
19 okt 2011
3
0
@ Bas & André,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga gelijk aan het werk, was al bang dat ik hem zou moeten opstoken en iroko brandt niet werkelijk goed :lol:
Groeten
Johan
 

floortje

Nieuw lid
19 okt 2011
3
0
Ohhh dank je Joris, een mooier compliment kan een werktuigbouwer niet krijgen :D
en.... het mooiste van alles: nadat ik het blad ligt ondersteboven zonder dwarslatten in de kamer op de grond had gelegd, zoals Bas en André me geadviseerd hebben, was na enkele uren de kromming vrijwel weg, en is inmiddels volledig verdwenen.
Morgen wordt er weer opgebouwd. Ook Floortje (zie foto) was ingenomen met de gegeven adviezen.
Groeten
Johan

Attached files
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Fijn om te horen dat het blad weer terug recht getrokken is!

Suc6 verder met je tafel.

Gr Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.