Tafelblad u-profielen

machine_man

Nieuw lid
18 okt 2023
2
1
Brussel
Hallo iedereen,

Wie zou mij advies kunnen geven over u-profielen voor een eiken tafelblad van 2400x1100x40?
Om kromtrekken tegen te gaan, lijken mij een paar u-profielen niet overbodig:
  • Hoeveel profielen zijn aangeraden over deze lengte?
  • Mag een profiel (zonder directe tafelpoot-ondersteuning) ook in het midden geplaatst worden of gaat dit ten koste van de buigsterkte van het tafelblad?
  • Hoe hoog mag het profiel zijn ten opzichte van deze 4cm dikte van het tafelblad (opnieuw om de buigsterkte te vrijwaren)?

Thanks!!
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waarom eigenlijk profielen gebruiken? Als je normaal gedroogd eiken gebruikt in breedtes van niet meer dan 18 à 20 cm, dan is de kans dat het krom gaat trekken nihil. Wil je helemaal zeker zijn, dan gebruik je breedtes van 10cm.

Ik zie het vaak dat er bij tafels van deze dikte profielen worden gebruikt. Ik snap dat nooit zo goed. Het is gewoon niet nodig, en zonde van het geld en werk.

Ik heb inmiddels een tafel of 20 gemaakt zonder profielen, en nooit geen klachten gehad.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb twee jaar geleden onze tafel gemaakt van 190 cm lang en 90 breed, met de poten op 20 cm van het uiteinde. Dus 150 cm uit elkaar.
Het blad is 38mm dik eiken en veert totaal niet door. Mijn gevoel zegt dat ook een langer blad niet zal gaan doorzakken. En als het op de juiste manier is gelijmd, zal het ook niet tot nauwelijks kromtrekken in de breedte.
In een blad van 4 cm dik van 110 cm breed zie ik geen meerwaarde van het infrezen van profielen.

Belangrijker: Gebruik in ieder geval goed gedroogd hout **, bij voorkeur zo kwartiers mogelijk gezaagd.
Bij dosse gezaagd hout niet te brede delen gebruiken (+/-10 cm breed max).
En ook de planken zeker om en om verlijmen. Een plank/blad met de jaarringen dezelfde richting op, zal altijd willen kromtrekken.

Ik heb ooit in een ander topic deze plaatjes en de info onderstaand achter de ** over eiken gebruikt om dat uit te leggen:

Een plank met de jaarringen dezelfde kant op, wordt dus krom. De jaarringen willen zichzelf als het ware uitstrekken/platleggen (een rechte lijn vormen ipv in de krul blijven zitten).
Krom.jpg
Als je diezelfde plank in smalle stroken verzaagt en vervolgens jaarringen om en om legt, gebeurt dat veel minder. Je krijgt dan hooguit een hele lichte golving in je blad, mochten de afzonderlijke delen toch gaan kromtrekken.
Om-en-om.jpg


Belangrijk is wel bij de poten dat die vast komen te zitten met slobgaten zodat het blad in de breedte kan werken. Als daar geen beweging in zit, wordt het buigen of barsten (en dus toch een krom blad of scheuren).
En ook om het blad aan de boven- en onderzijde op dezelfde manier af te werken (dus evenveel lagen en dezelfde lak/olie), omdat anders de ene kant harder kan uitdrogen dan de andere (en uitdrogen = krimp = kromtrekken bij ongelijke droging).
Voor het afwerken nog een tip: maak het blad na het schuren (in stappen vanaf korrel 80/100 tot 150) even vochtig met een vochtige doek. Laat het dan helemaal drogen (een paar uur) en schuur het dan opnieuw met korrel 120+150. Door het vochtig maken gaan de buitenste vezels rechtop staan, en die schuur je dan nog weer glad. Doe je dat niet, dan gaan de vezels omhoogkomen bij het lakken en zijn ze niet meer glad te schuren en houd je dus een ruw blad.
Hoe ga je het blad trouwens behandelen? Olie, lak, ...?

In onderstaande reactie op een ander topic nog wat tips die ik een forumlid vorig jaar gaf, met ook foto's en een beschrijving hoe ik het blad van mijn tafel heb verlijmd.

** Let bij eiken op of het constructiehout voor buiten of meubelhout is. Dat eerste is winddroog (Ad = Air Dried), "aan de wind" gedroogd, dus onder een afdak opgeslagen, waardoor het 18-20% vocht bevat. Versgezaagd hout heeft een nog hoger vochtpercentage (25+ %). Goed voor constructiewerk buiten, maar als je het binnen gaat gebruiken gaat het snel drogen en dus krimpen (doordat het binnen veel droger is en door de hogere temperatuur te snel droogt naar zo'n 10% vocht), met veel scheuren en kromtrekken tot gevolg. En eiken wordt namelijk ook veel gebruikt voor grof timmerwerk buiten (o.a. frame voor overkappingen etc) en daarbij is het niet erg dat het nog niet helemaal droog is.
Verlies aan vocht betekent namelijk dat het hout krimpt; als het niet kan werken (omdat het al verwerkt is in een meubel) dan scheurt het, en het trekt sowieso krom doordat de jaarringen niet gelijkmatig krimpen (die willen zich als het ware uitstrekken, dus recht worden opv de hoepel waarin ze nu liggen).
Wil je hout binnen gebruiken en meteen kunnen verwerken, bijvoorbeeld voor meubels, moet je op zoek naar ovengedroogd hout (KD). Dan zit er 8-10% vocht in.
Let wel, de meeste houthandels die eiken verkopen (en zeker de zagerijen) verkopen enkel vers of windgedroogd hout. Hout wat ovengedroogd moet worden, is simpelweg te duur voor ze en daar hebben ze de klanten ook niet voor.


Misschien wat veel (ook ongevraagde) info, en waarschijnlijk schrik je hier nu van. (of niet, maar wij weten hier nog niet wat je ervaring etc is). Het is positief bedoeld, om te voorkomen dat je nu een mooi meubel maakt en volgend jaar een bericht hier moet zetten "Help mijn tafel is gescheurd en kromgetrokken" en je dan pas hoort wat je beter anders had kunnen doen...
(en ook als naslagwerk voor anderen die dit over een paar jaar nog eens lezen)

Tip/vraag: Als je je nog even voorstelt (hier in het voorsteltopic) weten wij iets over jou (jouw interesses en je ervaringen in het houtbewerken), dat is makkelijker om advies te geven. Want mogelijk wist jij 95% van mijn verhaal al lang...
Het kan ook handig zijn om de regio waar je woont (mag je woonplaats zijn, of globaal een regio) in je profiel te zetten. Als je iets specifieks zoekt sturen we je niet naar Heerenveen terwijl je in Antwerpen blijkt te wonen, of mogelijk kan een forumlid uit jouw omgeving je ooit fysiek ergens mee van dienst zijn of andersom.
 

machine_man

Nieuw lid
18 okt 2023
2
1
Brussel
Bedankt allen voor jullie reacties!
Ik zal binnenkort mijn profiel inderdaad verder updaten en me netjes voorstellen ;).

Dit wordt mijn eerste 'groot' project, dus alle advies is zeker welkom! Op zulke grote stukken is de werking van hout me nog niet volledig bekend (werking die je niet echt ziet op m'n vorige projecten zoals een werkbank, kleine schappen, ...)
De bedoeling is de tafel af te werken met een olie. Ik vind dit de meest natuurlijke afwerking waarbij het hout mooi tot z'n recht komt.

Voor het hout ben ik inderdaad op zoek naar meubelhout. Online vind ik bijvoorbeeld dit:
Maar ik wil het hout zien wanneer ik het koop, dus indien iemand een top leverancier kent rond Brussel tot Antwerpen, dan hoor ik het graag :)!

Nogmaals bedankt!!
 
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Op zulke grote stukken is de werking van hout me nog niet volledig bekend
Hout 'leeft', zal dus krimpen als het verder droogt en weer uitzetten in een vochtige omgeving. Dus ook in huis gedurende de seizoenen, en zeker als het in een ander klimaat komt dan waar het aan gewend was. Dus als je je meubel maakt in een koude vochtige schuur (en je hout/meubel ligt daar een paar weken), en je zet het vervolgens in een warme droge huiskamer, dan zal het snel gaan drogen. En drogen = krimp. Als dat dus ongelijkmatig gebeurt, of als er door de constructie geen kans meer is om te krimpen (doordat het hout zit opgesloten), ga je dus problemen krijgen.
Dat uitzetten/krimpen gebeurt relatief weinig in de lengte, maar vooral in de breedte.

De bedoeling is de tafel af te werken met een olie. Ik vind dit de meest natuurlijke afwerking waarbij het hout mooi tot z'n recht komt.
Een tip bij de afwerking, bewaar wat van de reststukjes/afzaagsels, en test daar de afwerking op uit. Okie maakt het hout vaak levendiger, maar daarmee ook donkerder/geliger. Dat vindt niet iedereen mooi.
Zelf ben ik voor eiken tafels een grote fan van de 2K-lak Skylt. Die is nagenoeg onzichtbaar, en het lijkt dan ook precies zoals de niet-behandelde tafel. Al vinden sommigen dat ook een iets saaier beeld geven. Maar voor een tafel wel een superhandige afwerking, deze lak is namelijk keihard dus ook zeer krasvast en bestand tegen een ongelukje met bijvoorbeeld water (als je het tenminste niet laat liggen).

Maar ik wil het hout zien wanneer ik het koop, dus indien iemand een top leverancier kent rond Brussel tot Antwerpen, dan hoor ik het graag
Ik zou het hout ook niet zomaar online kopen. Daar is 1 uitzondering op, Masave uit Zwolle (Rick hier van het forum), maar die is zelf ook houtbewerker in hart en nieren dus die weet wat belangrijk is, en verkoopt het hout ook vanuit die gedachte. Maar dat is voor jou wat ver rijden...
@ZotVanHout komt uit jouw regio, hij kan zeker wel leveranciers aanbevelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: machine_man

jorisvh

Post veel
of die profielen nodig zijn hangt zeker af van het hout en de manier van samenstellen van het blad, daarover is hierboven al veel gezegd.
maar ook het onderstel is van belang. bij een klassiek houten onderstel met 4 poten met daartussen stevige regels (bv 25x100mm) waaraan het blad met bladwervels is bevestigd, is dit volstrekt overbodig want dat blad kan gewoon nergens heen.
bij modernere ontwerpen hebben tafelbladen vaak grote uitkragende of niet ondersteunde delen. bvb als je op de uiteinden 2 metalen zgn U- onderstellen zet die met een flens van 2mm dik tegen het blad geschroefd worden, dan heeft het blad quasi vrij spel om krom te trekken. ook bij 1 “mikado” onderstel in het midden hebben de uiteinden vrij spel.
in die gevallen zou ik ze toepassen maar enkel zodat ze de buigstijfheid niet om zeep helpen.
ofwel schroef je de U-profielen tegen het blad, zonder infrezen (maar dan zie je ze mogelijk zitten als ze relatief breed zijn), ofwel zet je ze op plekken waar het buigmoment zeer klein is.
met 2 U-onderstellen kan infrezen ter hoogte van de poten maar zeker niet in het midden. met de centrale poot die met een grote metalen plaat tegen het blad komt evt wel in het midden.
lees zeker dit draadje door: U-ijzer tafelblad
ik heb er ook een amazon link waar ik ze onlangs gehaald heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: machine_man

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.