Tafelblad op maat zagen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.543
872
Noord-Veluwe / Skåne
Een hoek is net niet helemaal netjes dicht, ga daar ook maar iets smokkelen met Alsibois
Denk daar nog een keer goed over na, want dat ga je op den duur gegarandeerd zien. Maar...

ik ben een beetje de draad kwijt, dus het kan zijn dat de soep minder heet wordt gegeten. Als we op de foto's de onderkant van het opgedikte tafelblad zien, dan zou je dus alleen het verticale deel van het naadje op de dikte van het blad zien. In dat geval is de kans op zichtbaar scheuren van de vulling wat minder groot. Het ligt er een beetje aan hoe flexibel dat Alsibois blijft na droging. Bij de vuller van Stubai weet ik dat er nog enige flexibiliteit in zit na droging en zou ik het *misschien* wel aandurven. Maar van Alsibois weet ik dat niet. Misschien iets om te checken voordat je definitieve stappen neemt?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
2.004
1.151
Omgeving Eindhoven
Qua gelijk maken van de randen: ik zou er zelf de lineaal langs leggen en in 1x door beide delen een mm (liever 2mm) vanaf zagen. Dan heb je het gegarandeerd gelijk. Koos frezen geeft kans dat het niet mooi wordt + zeer grote kans op uitbreken bij het begin en/of het eind. En met lopen over kops hout kan het freesresultaat idd wat minder strak worden.

Als ik de foto’s zie kijken we denk ook ik tegen de onderkant aan (?), dan zie je uiteindelijk alleen de kopse naad. Zou dat ook met iets van alsibois doen.
Tip voor de volgende keer: de hoek net even iets scherper zagen, zodat juist de punten tegen elkaar liggen en je dus juist waar je op kijkt geen naad hebt.
Als je de lange lengtes nog niet hebt gelijmd kan je dat nu nog herstellen. En dan zaag je dus bij het gelijkzagen van het bovenblad met de gelijmde strip 1 mm meer af, maar in het geval van een tafel ga je dat niet merken. Terwijl je een openstaande naad op de hoek wel altijd blijft zien…

Zie ik nu wel dat je de kopse delen die je er onder lijmt breder hebt gehouden dan de lange delen? Die zou ik dan wel even netjes aansluitend en dus even breed hebben gezaagd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.