Tafelblad op maat zagen

jtimmermans

Actieve deelnemer
3 feb 2024
35
72
Molenhoek Lb
Afgelopen week heb ik enkele eiken planken verlijmd tot één plaat. Uiteindelijk moet dat een tafelblad worden.

1000099269.jpg

Ik ben best blij met het resultaat. Geen grote oneffenheden die er niet uit te schuren zijn. Blijft toch iedere keer weer stressen om alles op tijd en netjes in de klemmen te krijgen.

1000099480.jpg

Ik wil graag de zijkanten eraf zagen en die er 'omgevouwen' onder terug lijmen, zodat het blad ogenschijnlijk 44 mm is ipv 22mm. Afzagen, verlijmen en dan nog een keer met de zaag erlangs om het precies netjes te krijgen. Daarover heb ik een paar vragen die ik aan jullie wilde voorleggen om eens over mee te denken.

1. Voor mijn handcirkelzaag (diameter 165mm) heb ik de beschikking over een blad met 12 tanden en een blad met 48 tanden. Welke zouden jullie gebruiken? 12tands blad met de nerf en 48 tanden dwars op de nerf?

2. Hoeveel zal ik afnemen met de laatste zaagsnede om alles netjes te maken? Daar moet ik nu al over nadenken, want ik wil uiteindelijk op 210 x 83 cm uitkomen. Die maat past mooi in onze woonkamer. Liefst zou ik ongeveer een mm marge willen houden, maar ik twijfel of ik het mezelf dan niet te moeilijk maak. Voordelen van zo min mogelijk afnemen: zaag hoeft niet zo hard te werken, dus minder kans op verbranden en des te minder materiaal ik eraf haal, des te meer de planken goed op elkaar passen qua kleuren.

Het hout is redelijk maar niet helemaal foutloos. Ik zou de noestjes en scheurtjes graag opvullen, zodat ik daarna alles kan lakken. Wel zo handig voor een eettafel toch? Wat zouden jullie daarvoor gebruiken? Zwarte giethars? Of zouden jullie dat andes oplossen?

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

rinus

Post veel
13 nov 2011
931
239
Heerde
marinusvannorel.nl
Afgelopen week heb ik enkele eiken planken verlijmd tot één plaat. Uiteindelijk moet dat een tafelblad worden.

Bekijk bijlage 169708

Ik ben best blij met het resultaat. Geen grote oneffenheden die er niet uit te schuren zijn. Blijft toch iedere keer weer stressen om alles op tijd en netjes in de klemmen te krijgen.

Bekijk bijlage 169709

Ik wil graag de zijkanten eraf zagen en die er 'omgevouwen' onder terug lijmen, zodat het blad ogenschijnlijk 44 mm is ipv 22mm. Afzagen, verlijmen en dan nog een keer met de zaag erlangs om het precies netjes te krijgen. Daarover heb ik een paar vragen die ik aan jullie wilde voorleggen om eens over mee te denken.

1. Voor mijn handcirkelzaag (diameter 165mm) heb ik de beschikking over een blad met 12 tanden en een blad met 48 tanden. Welke zouden jullie gebruiken? 12tands blad met de nerf en 48 tanden dwars op de nerf?

2. Hoeveel zal ik afnemen met de laatste zaagsnede om alles netjes te maken? Daar moet ik nu al over nadenken, want ik wil uiteindelijk op 210 x 83 cm uitkomen. Die maat past mooi in onze woonkamer. Liefst zou ik ongeveer een mm marge willen houden, maar ik twijfel of ik het mezelf dan niet te moeilijk maak. Voordelen van zo min mogelijk afnemen: zaag hoeft niet zo hard te werken, dus minder kans op verbranden en des te minder materiaal ik eraf haal, des te meer de planken goed op elkaar passen qua kleuren.

Het hout is redelijk maar niet helemaal foutloos. Ik zou de noestjes en scheurtjes graag opvullen, zodat ik daarna alles kan lakken. Wel zo handig voor een eettafel toch? Wat zouden jullie daarvoor gebruiken? Zwarte giethars? Of zouden jullie dat andes oplossen?

Ben benieuwd naar jullie ideeën!
1 Zou ik ook doen. Dus 12 en 48.
2 Ik denk dat 1 mm voldoende is. Als je zegt dat het blad mooi vlak is geworden, dan werk je netjes en nauwkeurig (nmm) en dan zou 1 mm voldoende moeten zijn.
3 Daarvoor gebruik ik altijd een astfuller o.i.d. Dat werkt voor mij prima, maar om een set aan te schaffen voor 1 project is ook een ding. Als je in de toekomst meer projecten gaat doen dan is zo'n set een welkome aanvulling in je werkplaats.

• Leuk
Waarderingen: jtimmermans

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.537
866
Noord-Veluwe / Skåne
Stubai heeft handige sticks voor in je hetelijmpistool (Stubai Woodrepair). Erg fijn spul om mee te werken en in verschillende kleuren verkrijgbaar. Het helpt om er even een stuk glad en vlak metaal op te drukken tijdens het afkoelen. Dan druk je de boel goed in de holte en tegelijkertijd is de bovenkant dan mooi vlak. Na afkoelen even met een schaafijzer of beitel er overheen en klaar is Kees.

• Leuk

jtimmermans

Actieve deelnemer
3 feb 2024
35
72
Molenhoek Lb
Stubai heeft handige sticks voor in je hetelijmpistool (Stubai Woodrepair). Erg fijn spul om mee te werken en in verschillende kleuren verkrijgbaar. Het helpt om er even een stuk glad en vlak metaal op te drukken tijdens het afkoelen. Dan druk je de boel goed in de holte en tegelijkertijd is de bovenkant dan mooi vlak. Na afkoelen even met een schaafijzer of beitel er overheen en klaar is Kees.
Dit is een mooie optie, zeker omdat het voor mij gaat om een (soort van) eenmalig project. Hoe hard droogt dit op?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.537
866
Noord-Veluwe / Skåne
Harder dan hot glue, maar ook weer niet heel hard. Kan ook niet, want het is de bedoeling dat het flexibel blijft, zodat het met het hout mee kan werken. En dat doet het best netjes. Ik zou het niet gebruiken voor heel grote gaten. Maar het is gemaakt voor het vullen van knoestgaten, dus je komt wel een heel eind. Krimpen doet het (vrijwel?) niet. Voor heel kleine beschadigingen is het minder geschikt, tenzij je een pistool hebt dat echt goed warm wordt (heb ik, dus voor mij is dit niet zo'n punt). Dat komt doordat het vrij stroperig blijft als je het "gewoon" verwarmt en daardoor is het lastig om het helemaal goed in kleine beschadigingen te persen.

In mijn ervaring is het voor reparaties in ieder geval een heel stuk prettiger dan gekleurde hot glue. En ook dan de wasstiften die ik vroeger gebruikte.

Wel een kleine tip, mocht je dit willen gaan gebruiken. Dit spul laat zich goed schuren en afwerken met bijvoorbeeld hardwax. Maar niet schuren met een machine, want dan maak je het te warm en wordt het weer plakkerig. Dan maak je er dus een zooitje van als je niet uitkijkt.

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.407
4.065
Terborg
hdv dat het plakkerig word daar ben ik tijdens het houtdraaien/schuren achter gekomen. Dit spul is er van meerdere fabrikanten. Nadeel is dat deze sticks vocht aantrekken. Ik heb ze luchtdicht verpakt gekregen. Na enkele maanden krijg je belletjes als je ze weer gebruikt.

• Leuk

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.537
866
Noord-Veluwe / Skåne
Hé, dat heb ik nog niet opgemerkt. Misschien omdat ik een geïsoleerde en verwarmde werkplaats heb?

Overigens heb ik gezien dat Steinel ook zoiets in het assortiment heeft. Hoe goed dat is weet ik nog niet, want ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

• Leuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
2.002
1.151
Omgeving Eindhoven
Ik heb dit soort noestvuller ook gebruikt voor mijn tafel. Van het merk Knottec / Beltraco. Maar Woodfix is ook een merk van hetzelfde spul.
Het is in allerlei kleuren te krijgen, dus je kunt er prima noesten mee vullen, of andere imperfecties laten lijken op noesten. Eventueel door 2 kleuren naast/door elkaar te gebruiken.
inderdaad aanbrengen met een hotglue-lijmpistool en meteen daarna koelen met een blokje massief aluminium.
En daarna met een (neus)schaafje het overtollige materiaal weghalen. Als je te weinig hebt aangebracht, gewoon nog een keer herhalen. Ik ben er heel tevreden mee hoe het werkt.
Hoe hard droogt dit op?
Het is binnen een paar seconden "uitgehard" (afgekoeld dus gestold) doordat het aluminium alle warmte opneemt.

Ik heb het gebruikt op een eiken tafel die ik daarna behandeld heb met blanke Slylt-lak, en dat gaat prima. Inderdaad uitkijken met teveel machinaal schuren van vooral grote vullingen, maar ik heb er in de praktijk geen last van gehad (vooral kleinere gaatjes gevuld op de tafel) Om smelten te voorkomen heb ik de tafel voor het vullen al helemaal geschuurd, waardoor ik na het vullen alleen nog maar met een fijne korrel licht hoefde te schuren. Wel uitkijken dat je met het verwijderen van het overtollige materiaal precies genoeg wegneemt met een heel fijn afgestelde schaaf: niet teveel dat je hout meeneemt (betekent weer lokaal van grof naar fijn moeten schuren) en ook geen bobbel overlaat.

Nadeel is dat deze sticks vocht aantrekken. Ik heb ze luchtdicht verpakt gekregen. Na enkele maanden krijg je belletjes als je ze weer gebruikt.
Je kunt na het vullen bijwerken. Ik heb ook een paar belletjes gehad toen ik het na een tijdje op de 2e tafel gebruikte, maar die heb ik een klein beetje opengekrabd met een beitel en opnieuw gevuld. Zolang je dat met dezelfde stick doet, zie je daar niets van (en met het aanbrengen smelt er ook een beetje van het eerder gevulde, dus het smelt naadloos aan elkaar).
Als dit hetzelfde werkt als met 3d-printen: dat materiaal (filament) neemt ook vocht op en geeft dan ook bubbels/luchtbellen bij het printen. De oplossing daarvoor is om het te drogen. Voor 3d-printen zijn er speciale filamentdrogers, maar je kunt het ook in een oven op lage temperatuur drogen. In zo'n filamentdroger wordt het materiaal (eigenlijk de lucht in de opslagbox) verwarmd tot, afhankelijk van het type materiaal, 50-70 graden en moet het een uur of 6 drogen op die temperatuur. Ik weet niet wat voor temperaturen voor een knoestvuller aanbevolen zijn, maar dit zal ook vast wel kunnen
Edit: dit is wel degelijk de aanbevolen methode.

Op de infopagina van de sticks van Knottec / Beltraco staat daar het volgende over:
Lange houdbaarheid: Knottec lijmsticks zijn schoon te hanteren en kunnen tot twee jaar bewaard worden, zodat ze altijd klaar zijn voor reparaties, zonder verspilling. Na 2 jaar zijn de sticks nog bruikbaar maar bewaar de lijm na opening in een luchtdichte verpakking om te voorkomen dat deze met vocht in aanraking komt. Vocht kan leiden tot nadruppelen van het lijmpistool, schuimvorming en problemen met de lijmtoevoer. U verwijdert het vocht door de lijm 24 of 72 uur in de oven te drogen bij 60°-70°C om vervorming en smelten te voorkomen. De temperatuur mag nooit hoger zijn dan 70°C. Niet blootstellen aan direct zonlicht of plaatselijke warmtebronnen zoals radiatoren of hete leidingen.

Verder heb ik eens een demo gezien van Alsibois 2K-houtvuller. Daarmee werd een afgebroken stuk van een houtsnijwerk gerepareerd waarna je goed moest kijken welk deel hout was en welk deel vuller.
Ik heb zelf nooit met dat spul gewerkt, dus geen idee of het in het echt ook zo makkelijk werkt, en hoe het af te werken is met allerlei soorten lak.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

jorisvh

Post veel
Ik gebruik altijd alsibois voor dit soort dingen.
Kleur wenge is zwart.
Product is niet goedkoop maar je hebt verder enkel een plamuurmes nodig.
Kan verder bewerkt en behandeld worden als massief hout.
Het neemt olie op net als hout zodat je geen glans verschillen krijgt tussen hout en vuller.
Best zo vroeg mogelijk aanbrengen en mee schuren met de rest.
Als je het op het einde doet en met een contrasterende kleur werkt, evt afplakken want het hecht super goed en je krijgt het dus niet uit de poriën van omliggend hout tenzij door schuren.

• Leuk

jorisvh

Post veel
En wat betreft het opdikken, zagen zoals je plant: grof voor langs, fijn voor dwars.
Probeer de zaaglijn te leggen waar geen noesten zijn.

Bij maar 1mm afnemen, loop je het risico dat het zaagblad de makkelijkste weg zoekt en je zaagsnede niet haaks is (vooral met accu machines met extra dunne = slappe zaagbladen).
Ik vermoed dat de maat van de tafel ook niet op 1mm aankomt (de maat van een massief houten blad is sowieso relatief, breedte kan gerust een paar mm variëren over de seizoenen heen).

Hoe ga je de langse en kopse opdikkingen combineren. In verstek? Dat lijkt me nog wel een uitdaging.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.