Tafelblad maken van steigerhout

Kawouter

Nieuw lid
9 jun 2014
3
0
Hallo allemaal.

ik zal mij eerst kort voorstellen.

ik ben wouter uit Lelystad. Ik wil graag gaan proberen om zelf een eet tafel te gaan maken voor binnen.

Ik wil een blad gaan maken van steigerhouten planken (dubbbele laag) en het onderstel van steigerpalen.

Wat ik nu wil weten is hoe ik het beste het blad kan maken. Ik wil er geen kieren tussen en hij wordt daarna whitewash geverfd.

Hoe kan ik de planken het beste aan elkaar maken zodat er geen naden zichtbbaar zijn, hoe met ik het voorrberijden en hoe moet ik het blad bewerken zodra alles in elkaara zit? Ik neem aan schurren, maar hoe?

Ik krijg graag tips van jullie!

mvvg Wouter
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Wat je tafelproject betreft krijg ik het idee dat je wat tegenstrijdige wensen of gedachten hebt over je tafel. Bij gebruik van steigerhout moet je er vanuit gaan dat het een wat ruwe (hergebruik) look krijgt. Daarbij horen naden en kromtrekkende planken. Als je een mooier resultaat wilt, oftewel een naadloos blad zul je goed geconditioneerd hout moeten kopen met een vochtigheidsgraad onder de 12%, liefst minder. Ook zul je dan qua werkwijze meer als meubelmaker te werk moeten gaan. Dat betekend goed vlak en haaks schaven, goede lijmen gebruiken en met lijmklemmen vastzetten. Rekening houdende met de jaarringen die in het hout lopen. Waarschijnlijk heb je een voorbeeld gezien dat je inspireert, kun je daar een foto van plaatsen? Hopelijk helpt dit je gedachten over de tafel wat verder uit te werken.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Je ziet dat het hout alsnog krom trekt en dat is onderdeel van de sfeer die je zoekt. Blijft belangrijk om relatief droog hout te kopen. Verdikken kan, maar dan moet je de planken aan één kant over de vlakbank halen, op elkaar plakken en dan beide kanten haaks te "strijken" behalve een kant van de buitenste planken. Als het echt steigerhout is zul je niet snel een werkplaats vinden die daar zin in heeft, vanwege de cement en zandresten in het ruwe hout waardoor de beitels van de schaafmachine bot worden. Hoe heb je het zelf in gedachte om het aan te pakken?


Fons

Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Steigerhout is vaak niet meer dan die 3,2 cm dik, dus dan zit je al gauw bij "gewoon" vuren. Of idd 2 op elkaar lijmen... Het heeft geen zin om steigers te bouwen met zulke dikke balken.. :) Om dat idd goed geconditioneerd te krijgen zal je flink moeten zoeken.

Mijn eettafel is van 4,5cm noten gemaakt en ook dat werkt nog wat na, een naad hou je bijna niet tegen en dat vind ik ook niet erg, hout leeft en so be it. Zeker na wat tijd, als er wat butsen inzitten, krijgt hij er alleen maar meer karakter van!

6 cm is erg dik. Mijn werkbank is 6cm dik eiken en die is opgebouwd uit allemaal korte stukjes, in dezelfde richting aan elkaar gelijmd. Lood- en loodzwaar, moet deze echt met drie man vertilllen om 'm te verplaatsen.

Wel een erg leuk project! Ik hoop dat je hier het proces wil laten zien!
 

Kawouter

Nieuw lid
9 jun 2014
3
0
dank Fons en Rizz,

ik wilde het volgende doen:

een stapel nieuwe planken kopen (dus geen gebruikte).
Deze allemaal aan beide kanten een halve cm er af zagen op een zaagtafel. als het goed is zijn ze dan strak. dan de planken op elkaar lijmen en met lijmklemmen goed vast klemmen.

Eventueel is het voor de 2e laag ook mogelijk omalleen aan de randen en op de kopse kanten kleine stukjes te doen. Iets minder massief maar zelfde robuste uitstraling.


Als alles goed op elkaar zit goed schuren met de band schuurmachine om het vlak te krijgen. Daarna buitsen met whitewash lak.

Dat leek mij dde goede volgorde??

oja, het is voor een binnen tafel.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Als je geen meubelmakerskwaliteit verwacht, zou ik de planken eerst op elkaar lijmen en dan de kanten recht zien te krijgen. Heb echter geen hoge verwachtingen van het resultaat. Als je twee planken op elkaar legt in de winkel zul je waarschijnlijk al naden van millimeters zien, dan ben je heel veel lijmklemmen nodig en kracht om die vlak op elkaar te lijmen en gaat het werken mogelijk nog door.....

Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Toen ik aan mijn project begon had ik ook die verwachting. Je kan het zoveel mogelijk voorzien, maar zeker met vuren zal je wel een hoop werking gaan krijgen.

Wb het vlak krijgen: Ik heb op een gegeven moment een plaatselijke meubelmaker gebeld en gevraagd of ik gebruik mocht maken van zijn vlakbank. Als added bonus wilde hij ook nog alles op maat zagen voor me. Dat had ik zelf ook kunnen doen, maar zo strak had ik het nooit gekregen, omdat ik simpelweg daar de middelen niet voor heb. Met vlakken krijg je iig strakkere lijmnaden, maar dat zal je dan wel heel snel na het vlakken moeten doen.. Dat heeft me een paar tientjes gekost, maar het eindresultaat is er wel naar!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.