Tafel voor kamado bbq

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Zoals al eerder ergens vermeld ga ik een tafel maken voor mijn kamado.
Ik heb reeds een metalen frame gelast en geschilderd.
Nu is het tijd om aan het hout te beginnen.
Ik stoot echter al op een probleem.
Ik heb valse Christus doorn hout.
Boom zelf geveld 6 jaar geleden en direct laten zagen in diktes van ongeveer 6,5 cm dik.
Nu heb ik vorige week enkele stukken beginnen zagen.
Heb er aan 1 zijde het spint hout afgezaagd.
Dan heb ik panne gehad, riem moeten vervangen.
Dus alles is blijven liggen.
Nu is dus het gezaagde hout 1 tot 2 cm krom getrokken per meter.
Wat doe ik nu best?
Terug rechtzagen of eerst andere kant ook spint afzagen....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Bij het zagen van hout komt er spanning vrij, waardoor het hout vaak gaat vervormen. In welke richting staat het hout krom? Heb je foto's van de stukken in kwestie?

Het spint er volledig afzagen, weer even laten rusten.. En dan kan je bekijken op welke manier je het hout vlak kan krijgen met het minste verlies aan materiaal.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Het hout is aan de nieuwe zaagsnede gekrompen.
Dus hol als ik het op mijn schaaftafel leg.
Dus ruim genoeg zagen en dan schaven.
Best ook niet te lang wachten om te verlijmen dan zeker.
Enkele foto's van het projectje.
IMG_20200919_182756.jpgIMG_20200919_182808.jpgIMG_20200727_163330.jpgIMG_20200919_182903.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Ik heb het gevoel dat je hout nog niet volledig droog is vanbinnen in de schijven: de buitenste vezels zijn droog en gekrompen, waardoor deze het vocht binnen in je hout ingesloten hebben. met het spint eraf te snijden is pas dit stuk kunnen beginnen te drogen en zijn die vezels nu gekrompen. Ik heb iets gelijkaardigs tegengekomen met Amerikaanse eiken die ik ook door een mobiele zagerij heb laten zagen. Kan je de vochtigheid in je hout meten? meet dan eens op de zaagsnede vlak na het verzagen?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De kans is groter dat je gewoon geen rechte zaagsnede hebt gemaakt :).
Hout van 6cm dikte werkt echt niet zoveel in een week als je er slechts een stukje spint hebt afgezaagd....

Dus of spanning in het hout die gelijk na het zagen al gaat optreden en waar je helemaal niets aan kan doen behalve later opnieuw vlakken of gewoon niet recht gezaagd.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Vocht kan ik meten.
Zal ik doen volgende keer ik zaag.
Niet alle stukken hebben het.
Ik bedenk me nu ook dat het hout wat ik nu aant verzagen ben een dikke zijtak van de boom was.
Dus spanning is grote kans.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Ja die kamado weegt ongeveer 100 kg.
Dan nog wat gietijzeren potten en pannen die in de schuiven gaan komen.
Misschien ook nog een gasfles voor gasvuur.
Dus ja mag wel stevig zijn.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Heb net 1 plank opnieuw gezaagd.
Spint af gezaagd, langs potlood lijn, dus rechte zaagsnede nu.
Morgen eens kijken of dat alweer krom trekt?
Vocht heb ik ook gemeten . Was 15%, veel droger ga ik dat niet krijgen in buitenlucht denk ik.
 

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
15% is wel nog veel vind ik persoonlijk, ik zelf werk niet (meer) met hout dat boven de 10% zit, dit heb ik op meest pijnlijke manier mogen ondervinden. IMG-20200517-WA0002 (1).jpg
Ook heb ik al ondervonden dat als er puur spanning op het hout zit, dat dat tijdens het zagen al direct duidelijk wordt. tot dat zelf het zaagblad geklemd raakt (met spouwmes erop zelf). Dan verschiet je wel dat er wat kracht opzit, als je weet dat je met 5pk aan het werken bent. Sindsdien ben ik altijd blij als ik tijdens het zagen zie dat het hout zich open trekt in plaats van dicht zet.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Voor gebruik buitenshuis is 15% geen probleem, binnenshuis heb je inderdaad een 9 a 10% voor ogen.

Het zijn trouwens ook vrij brede stukken die je gebruikt hebt (Koenraad) Kan alleen maar goed gaan als je zuiver kwartiers hout gebruikt, en dan nog kan je soms wat last van werking hebben. Met dosse gezaagd hout kan je beter met smallere stroken werken bij het verlijmen, dan ga je er veel minder last van hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
@Petrolhead daar kan ik je alleen maar gelijk in geven! Door tegen de muur te lopen heb ik al doende ondervonden dat al wat je schrijft ook klopt. Maar was hier toch echt wel verschoten van hoe hard deze krom getrokken waren. Ik heb hier ook hard in geleerd hoe je eikenhout (in dit geval amerikaans eik uit eigen bos) moet drogen, en dat je dat eigenlijk niet zelf kan doen, tenzij je heel veel tijd hebt (jaren) en het binnen kan leggen na de eerste 3 jaar. Door een houthandelaar is mij nu aangeraden van de stammen die ik liggen heb, nog minstens 5 jaar binnen te laten drogen (is makkelijker gezegd dan gedaan :) ). Al doende leer je, vooral uit je fouten. Maar we zijn hier aan het afwijken, maar wou deze ervaring wel delen zodat @de_houtmaai er misschien iets mee is voor zijn probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Na alles hier gelezen te hebben denk ik er nu toch aan smallere stukken te zagen en dan te verlijmen tot tablet van ongeveer 90 cm breed.
Ik dacht eerst zo breed mogelijke stukken te behouden zodat er minder lijm voegen waren
 

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Vroeger wou ik ook steeds zo breed mogelijke stukken gebruiken (zie de kromgetrokken deurtjes) omdat dat het mooist is kwa tekening van hout, en jammerlijk genoeg geeft dosse gezaagd hout ook mooiere tekening dan kwartiers gezaagd hout. Maar wat je eventueel kunt doen is als je ruw hout genoeg dikte heeft, is gebruik maken van het spiegeleffect: je herzaagt je hout op de lintzaag en verlijmt deze twee stukken aan elkaar. zodat je eigenlijk een dubbel zo breed stuk hebt met een tekening die een spiegeling heeft in het midden. En ook kwa ligging van je jaarringen zit je dan goed. als je je verlijming mooi kan doen, geeft dit visueel een mooi effect van breedere stukken in je tablet dan dat de repen in werkelijkheid zijn. Hieronder kan je de nieuwe deurtjes zien waar ik dit in toegepast hebt, en zoals je kan zien heb je hierin geen storende lijmverbindingen (naar mijn mening). Deze nieuwe deurtjes zijn met kwartiers gezaagd hout gemaakt.
Maar het kost je wel wat tijd om je hout uit te zoeken en een tekening te maken die terug een mooi geheel van beeld geeft. Het helpt ook altijd als je meer hout hebt liggen dan dat je project nodig heeft, zodat je kieskeurig kunt zijn. IMG_20200727_121523.jpg
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Vandaag een eerste stuk tablet verlijmd.
Het spannen met de recent aangekochte lijmklemmen van 1.5 meter van HBM viel me wat tegen.
De lengte van de schroefdraad is ongeveer 6 cm.
De gaten in de rail staan 9 cm uit elkaar dus regelmatig nog een extra blokje moeten tussen steken.
Verder verschiet ik toch nog van hoogte verschil tussen de verschillende delen.
dat word dus nog schaven en schuren.
Ik heb nochtans een een 4 mm groef gefreesd en dan een stukje triplex van 4 in geschoven.
Zal bij de volgende tablet denk ik iets nauwkeuriger moeten werken:)
Die tablet zal ongeveer 90 cm breed worden en 210 cm lang.
Denk die eerst is stukken te verlijmen die ik nog kan schaven.
Dan de 3 delen samen lijmen, dan moet ik maar 3 naden goed krijgen ipv 15.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Alweer te lang geen tijd gehad om verder te werken aan de tablet eigenlijk.
Dus gelukkig vandaag terug aan begonnen. Volgende week verlof dus terug een beetje tijd.
Nu is mijn kort tablet niet er echt vlak.
Zit met hoogte verschillen tot 3 mm.
Ik ga ze morgen terug in 3 stukken zagen en vlakken en van dikte schaven.
Was met hand schaaf eraan begonnen, maar dat lukt mij niet.
Probleem word alleen maar groter.
 

de_houtmaai

Actieve deelnemer
6 sep 2020
57
21
Belgie Geel
Vandaag het tablet in 3 gezaagd.
Gevlakt en vandikte gedaan.
Dan een stuk gemaakt om de verloren ruimte op te vullen.
Dan opnieuw groeven gefreesd voor de veer.
Dan is mijn fout van de vorige keer bij me doorgedrongen.
Ik had toen de groef in het midden gemaakt.
Echter wat is het midden, ik heb wellicht stukken gewisseld.
Nu heb ik mijn groef bewust niet in het midden gezet zodat ik niet kan wisselen.
Ligt nu in de lijmklemmen en ziet er goed uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.