Tafel verhogen

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Hoi, ik heb een vraag van de overburen om een tafel met poten van 60 mm vierkant te verhogen van 47cm naar plm 60/65 cm. Hoe zouden jullie die verhoging uitvoeren? Vermoedelijk eiken en vermoedelijk deels antiek.7560672B-D479-481F-ADC4-FA08A014C23C.jpegD5E24EDD-2848-47AD-84F2-751379635FA9.jpeg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
alternatief is om een sokkel (evt met schuif of leggedeelte) te maken met look and feel van het meubel. Simpelweg verlengen van de poten ga je altijd zien en of dit nu zo mooi gaat zijn... of je moet al met epoxy gaan werken maar om dit bij een antieke meubel te doen...

volgens mij gaan de verhoudingen ook niet meer kloppen (je krijgt dan een redelijk robuust meubel op te hoge en te dunnen poten)
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Ik zou geneigd zijn om 60x60 mm gewoon in eiken te verlengen en lichtjes te verjongen aan de beide binnenzijden. Eventueel een groef rondom maken op de overgang.
Vanwaar die licht verjonging? Mij lijkt dat op het eerste oog vreemd omdat de bestaande poot gewoon vierkant is tot bovenaan toe. Maar ik kan het Wel met de overburen overleggen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Je kan dat ding toch gewoon uit elkaar halen en er 4 nieuw poten aan zetten?
Oeff.. maar ik heb daar wel aan gedacht. De nieuwe poten zouden wel erg recht en ongebutst nieuw afsteken bij de bestaande tafel/kast en ik weet niet hoe ik die antieke look eraan kan brengen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Vanwaar die licht verjonging? Mij lijkt dat op het eerste oog vreemd omdat de bestaande poot gewoon vierkant is tot bovenaan toe. Maar ik kan het Wel met de overburen overleggen.
Een kleine aanpassing zodat het duidelijk is dat het vanaf dit punt een vernieuwing is.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Je kan dat ding toch gewoon uit elkaar halen en er 4 nieuw poten aan zetten?
IMO de 'beste' optie.

Een alternatief dat ik nog niet heb gezien is, maak er een lage tafel bij (in de zelfde stijl). Zet de al bestaande er boven op. Het levert een extra plank op en het ouwe ding blijft in originele staat (voor wat het waard is).
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Voordat je jezelf een hoop werk op de hals haalt, zou ik eerst een foto recht van voren nemen van het tafeltje en daar in een fotobewrkingsprogramma de verlenging aan tekenen.
Als je overburen het dan nog willen, dan kan je inderdaad aan de slag.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983 en Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
565
Afgaand op de tweede foto is het interieur wel uitgekristalliseerd; bevliegingen zullen niet meer voorkomen.
Daarmee zal de positie van het meubeltje redelijk vastliggen. Ik zou in dit geval de poten inkorten tot de onderregels en het ding aan de muur hangen. Levert visueel meer rust en ruimte, zonder net-niet bijpassende verlengstukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
had vorig jaar iets analoogs, verhogen van een 'chinese daybed'.
Zolang je het aanzetstuk juist kunt inkleuren, valt de overgang best mee. Ik had wel het geluk dat er een profiel inzat, dat maakt de overgang minder opvallend.
IMG_3687.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.