Tafel van multiplank parket

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik kon nergens een antwoord vinden of het mogelijk is om multiplank parket ( eiken 6 mm eiken 14 mm plank) te verlijmen op 40 mm berken triplex en zo een tafel te maken van 6 cm dikte. De kanten moet ik natuurlijk met eiken latten afwerken. Graag jullie advies.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Ik heb dat ook eens op die manier gedaan met 15 mm dik multiplex, afmeting was 160 bij 80. Dit blad is zonder ondersteuning al heel sterk en vlak, 40 mm wordt wat veel, maar kan natuurlijk wel. Het belangrijkste is echter om zowel de bovenkant als de onderkant te beplakken, anders gaat het gegarandeerd krom trekken.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zoals Daan aangeeft zou ik 15 of 18mm multiplex rondom beplakken. Op een klein oppervlakte is dit niet nodig, maar bij een tafel met zo'n afmeting wel wenselijk denk ik.

Op de onderstaande foto's twee meubels uit eiken duoplanken, hetzelfde als de vloer.

IMG_8169.jpg

IMG_8066.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Een klein vraagje ferdydesmet, heeft het badkamer meubel kops hout aan de kopse kanten? Kan het niet goed zien. En de hoeken onder 45 graden zagen en dan verlijmen?

Groeten
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Een klein vraagje ferdydesmet, heeft het badkamer meubel kops hout aan de kopse kanten? Kan het niet goed zien. En de hoeken onder 45 graden zagen en dan verlijmen?

Groeten

Hoi Janwillem,

Nee alles is in verstek gemaakt zonder kopse kanten van het hout te zien, dat gaat ook niet omdat het met multiplanken is gemaakt. Alle verbindingen zijn met domino's verlijmd.

Deze kasten zijn gebouwd door een meubelmaker, ik heb de vloer gelegd (180m2) en het was in tijd niet realistisch om ook de kasten te maken voor mij. Maar het resultaat is er niet minder om! Ik moet nog wel een kast maken met hetzelfde materiaal op LP's in te bewaren met een blad van ongeveer 2500x800. Hiervoor gebruik ik ook multiplex als basis en verlijm daarop de delen, alles in verstek en verbonden middels domino's. Ik zal t.z.t. nog wel wat foto's posten.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Daan, het kenmerk van het multiplank parket is toch dat het bijna niet meer werkt. Waarom dan beide kanten beplakken, je lijmt immers multiplex op multiplex met een kleine (6 mm) toplaag hout. Of zie ik iets over het hoofd?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Oké bedankt ferdydesmet! Ik wil op zo'n manier een hoofdbord en nachtkastjes bij het bed maken.
Ben ook benieuwd naar meer foto's, de meubels zien er echt massief uit.

Groeten
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Beste Daan, het kenmerk van het multiplank parket is toch dat het bijna niet meer werkt. Waarom dan beide kanten beplakken, je lijmt immers multiplex op multiplex met een kleine (6 mm) toplaag hout. Of zie ik iets over het hoofd?

Het is niet zozeer het hout dat je erop plakt dat nog werkt, maar in combinatie met het multiplex gaat het toch krom trekken. Door beide kanten te beplakken is het geheel in evenwicht.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Het is niet zozeer het hout dat je erop plakt dat nog werkt, maar in combinatie met het multiplex gaat het toch krom trekken. Door beide kanten te beplakken is het geheel in evenwicht.

Ik blijf zeuren Daan, maar als je twee lagen multiplex verlijmd lijm je toch ook niet 3 lagen op elkaar? Dit is toch hetzelfde, twee lagen multiplex, met aan één kant een laagje hout.

groeten,

Walter
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Ik blijf zeuren Daan, maar als je twee lagen multiplex verlijmd lijm je toch ook niet 3 lagen op elkaar? Dit is toch hetzelfde, twee lagen multiplex, met aan één kant een laagje hout.

Ah ok, ik begreep niet goed wat je met multihout bedoelde, ik ging uit van alleen dun parket, maar dát zit vervolgens op multiplex gelijmd. In dat geval is er echter nog steeds geen evenwicht in de krachten waardoor krom trekken mogelijk kan zijn. Ik durf niet te zeggen wat dat precies in de praktijk gaat betekenen, misschien is een stevig frame er onder afdoende, misschien dat het helemaal niet krom trekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.