Tafel van een zaag inwrijven

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
494
241
Wetteren, Belgie
Ik ben sinds enkele weken de gelukkige gebruiker van een Dewalt zaagtafel. Nu lees ik her en der op internet dat je de tafel best inwrijft met een harde (boen?) was. Dit zou het glijden van het hout bevorderen en de tafel beschermen. Nu heb ik het gevoel dat het hout al heel soepel glijdt over de tafel van mijn zaag. Maar misschien kan het nog beter en zou ik versteld staan van het effect van was?

Wie kan hier iets zinnigs over vertellen? Heeft inwrijven met was zin? En is dat zo voor elke zaagtafel of enkel voor die met een gietijzeren blad? De Dewalt heeft een gegoten aluminium tafel met een soort grijze coating.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
212
21
Neede
Die grijze coating zal niet veel van die boenwas accepteren gok ik, gietijzer wel, en daar zal je het ook merken. Dan beschermt het ook tegen roest.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
494
241
Wetteren, Belgie
Die grijze coating zal niet veel van die boenwas accepteren gok ik, gietijzer wel, en daar zal je het ook merken. Dan beschermt het ook tegen roest.
Bedankt. Dat had ik ook al gedacht. Internet staat vol van aanbevelingen om je zaagtafel in te wrijven maar nergens wordt gezegd of het al dan niet zin heeft op (gecoat) aluminium.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.391
526
coating kan je ook gladder maken
maar niet met was daar heb je een spray voor nodig maar zoek er wel 1 die geen resten achterlaat op het hout.
laat je niet verleiden om siliconen spray gebruiken hoewel dat perfect glad is is het een drama als je gaat schilderen.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Ik ben het eens met vanboomtotbeeld. Je geeft aan dat de tafel al goed glijd. Dus dan zou ik er ook niks extras op smeren.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.617
2.418
Terkaple
www.woodworking.nl
Beetje was en goed uitpoetsen kan natuurlijk geen kwaad. Ook autolak wordt er gladder van en het beschermt. Zoals boertje zegt, gebruik geen siliconen in je werkplaats.

jaap

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
494
241
Wetteren, Belgie
De meningen zijn dus duidelijk verdeeld... Denk dat ik het een tijdje aankijk. Ik kan het later nog altijd doen en hou in mijn achterhoofd dat er absoluut geen siliconen in mag zitten.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.922
909
Antwerpen
mijn Inca had ook een Alu bovenblad en het beste resultaat had ik met een goede sessie polijsten (tot grid 2000) en dan Silbergleit erover. Kon die er weer maanden tegen, je voelt het verschil

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Hiervoor gebruik je waxilit in spuitbus of uit blikje
Zelf gebruik ik holzgleit van wurth maar is particulier wat lastiger te verkrijgen

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik de Supergleit van felder (de sprayflacon). Heb eerder ook Bison gehad, maar dat stinkt verschrikkelijk.
Waar ik wel tegenaan loop, het laat iets residu achter op het hout, hoe gaan jullie daarmee om (zeker als het hout blank afgewerkt moet worden)? Of is dat bij o.a. de Silbergleit uit blik niet/minder?

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik gebruik ook al een tijd silbergleit uit blik voor mijn vlak van dikte bank. Mijn leerpunt waar je wellicht wat aan hebt: je smeert er snel veel te veel op. Daardoor bleef er bij mij ook altijd residu achter. Daarnaast is het aan te raden om je machine af te dekken tegen stof. Dat trek in de silbergleit en geeft ook een vuile laag op je werkstuk.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
494
241
Wetteren, Belgie
je smeert er snel veel te veel op
Best spaarzaam gebruiken dus.
Daarnaast is het aan te raden om je machine af te dekken tegen stof. Dat trek in de silbergleit en geeft ook een vuile laag op je werkstuk.
Ik ga ervan uit dat dit ook bij andere producten zo zal zijn. Dat is inderdaad een aandachtspuntje en moeilijk te realiseren als hobbyist. Stofafzuiging is meestal niet zo goed geregeld.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.