Tafel steigerhout

Rottinho

Nieuw lid
23 dec 2012
3
0
Hoi allen,

Ben nieuw hier en nog redelijk onervaren met de eigenschappen van bepaalde houtsoorten.

Heb afgelopen zomer bij wijze van experiment een vierkante tafel gemaakt uit steigerhout voor binnengebruik. Mooi, al zeg ik het zelf :)
Nu zijn we verschillende maanden verder en er verschijnen enorme spleten tussen de planken!

Hoe kan ik dit tegengaan? Is dit seizoensgebonden? Iets te maken met de luchtvochtigheid?
Of is dit te verhelpen door de planken een tijd te laten acclimatiseren binnen alvorens tafel te maken?

Graag jullie mening.

Alvast bedankt
20120923_223233.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pok

Nieuw lid
15 apr 2012
8
0
De werking van het hout kan ontstaan zijn doordat het steigerhout te vochtig is geweest voor toepassing binnen.
Als hout een tijd buiten heeft gelegen krijgt het gemiddeld een vochtigheidsgraad van ongeveer 20%. Voor hout wat binnen wordt toegepast is echter een vochtigheidsgraad gewenst van ongeveer 10%. Binnen in een verwarmde ruimte is het vooral tijdens het stookseizoen droger dan buiten waardoor het hout vocht gaat afgeven en gaat krimpen. Het hout eerst een tijd binnen opgelat opslaan voor verwerking had dit kunnen voorkomen.

Wat de naadvorming heeft kunnen versterken is de vormgeving van het blad. Planken, met daar in verstek een kader omheen is niet ideaal.
Hout werkt niet of nauwelijks in de lengte maar vooral in de breedte. Bij een dergelijk blad is er hout toegepast in de lengte tegen hout aan in de breedte. Als hout krimpt zal er maatverschil ontstaan tussen het hout wat in de lengte ligt vergeleken met het hout wat in de breedte ligt. Het hout middenin de het blad wordt smaller in de breedte maar het hout in de lengte in het kader niet.
Zelfs drogen van het hout kan bij een dergelijk vormgegeven blad naadvorming vaak niet voorkomen.

Complimenten voor de tafel. Voor steigerhout(vuren)ziet het er namelijk degelijk en netjes afgewerkt uit.
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
Er zijn constructies die technisch gezien bijna niet mogelijk zijn als je werkt met bijvoorbeeld massief vuren/grenen hout.
Bij een dergelijk tafelblad gemaakt van vuren of grenen waarbij het hout opgesloten ligt is de kans zeer groot dat het gaat werken, en bij steigerhout ligt die kans zelfs dicht bij de 100 %

Kun je eigenlijk alleen maar voorkomen door een 3 lagen plaat van vuren te gebruiken voor het middenvak, maar dat geeft een geheel andere look dan steigerhout.
Je moet de werking van het hout eigenlijk op de koop toenemen, is inherent aan de gebruikte massieve houtsoort en gekozen constructie.
Gewoon plezier hebben van de tafel, hout leeft altijd en dat laat het aan jouw zien :)
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Erg mooie tafel.
Ik ben ook een vierkante tafel aan het maken. Mag ik vragen hoe je het tafelblad hebt bevestigd aan de poot? Heb je hier foto's van?
Heb je de tafel ook behandeld?

Mvg
 

Rottinho

Nieuw lid
23 dec 2012
3
0
Eigenlijk gewoon met verbindingsbalkjes van 40x40 rondom de poot bovenaan. Zijdelings in de poot geschroefd en onderaan in het blad geschroefd. Dit soort tafel is uiteraard minder stevig dan een met poten op de hoeken, maar ze oogt wel mooier he! Als je met oudjaar er niet op gaat dansen, dan zou de constructie mooi moeten houden. Heb de tafel gewoon behandeld met een transparante vernis.

Mvg
 

Menzo

Nieuw lid
30 dec 2012
3
0
Hallo,
Mooie tafel en heel mooi afgewerkt wat voor vernis heb je gebruikt ( merk en kleur nr. ).

Hans
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Werking van massief hout als gevolg van temperatuur- en vochtigheidsverandering is onvermijdelijk.

Je kan er nu niets meer aan doen vrees ik.
Als je een nieuwe tafel wil maken kan je best het hout vooraf laten drogen tot het de juiste vochtigheid heeft.

Je kan ook materialen kiezen die niet werken.
Ik heb vorig jaar nog een vierkante tafel gemaakt met een blad in MDF. Ik heb er een tand op gefreesd en massieve latten met een gefreesde groef tegen gelijmd. Vervolgens heb ik het geheel gefineerd, en een een sierlijstje aan gefreesd. Nu zie je er niets meer van en het blad kan niet werken.
Alleen een 'kenner' ziet direct dat het blad geen kopse kanten heeft. Zo'n sierlijstje als camouflage past natuurlijk niet echt bij de eerder stoere stijl die je krijgt met steigerhout...

54.jpg56.jpg58.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb een korte tijd bij een hout en bouwmaterialen zaak gewerkt hier lagen twee soorten steigerhout. Een geband en niet gedroogd en een gedroogde versie. Het werd veel verkocht voor meubels. Ik vind het een mooie tafel en volgens mij is nu veel mooier dan die ruwe versies.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dat heb je heel mooi gedaan,

spijtig genoeg is dit het nadeel van dit soort hout, het slorpt gewoon te makkelijk vocht op, en geeft het even makkelijk terug af. Momenteel is de lucht heel droog en trekt alles krom.

Meubels uit steigerhout zijn veelal ruw, wat toelaat om planken van het blad niet tegen mekaar te leggen, maar met een opening, toch mooi gedaan en hopelijk nog veel plezier ermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.