tafel met een blad uit een stuk bubinga

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Stond al langer op het verlanglijstje om een keer te maken, een tafel met een blad uit een stuk bubinga. Had al eens een heel mooi tafelblad gespot van "waterfall" bubinga (http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=293&p=1844&hilit=bubinga#p1844) en bij Haijo van de Houtzagerij in Akkrum lagen een aantal platen bubinga, waar wel een aantal tafels van te maken zouden zijn. In designbook 8 staat ook een hele mooie koffietafel van John Marckworth met een blad uit een stuk bubinga, met het spint er nog aan, kijk hier http://www.marckworthdesign.com/portfolio/projects.html.
In de weken voor ons vertrek een mooi stuk uitgezocht en hout voor de poten en de rails gezaagd. Poten verlijmd en Haijo schuurde het blad op zijn langeband schuurmachine. Haijo heeft overigens ook het meeste zaagwerk gedaan, zonder zijn fantastische hulp was ik zonder hout naar Bangkok vertrokken.
Nu we hier wat ingericht zijn, ben ik met de tafel begonnen, de randen van de plaat bubinga gezaagd, gewoon met de decoupeerzaag en beide kanten opgeschuurd met de rotex tot 120. Toen een keuze gemaakt wat de onder en bovenzijde zou moeten worden en de onderzijde alvast in de Osmo gezet. Het blad heeft een week of 3 hier buiten gelegen, met een vochtigheid van af en to 95%. Nadat de plaat aan 1 onderkant behandeld was, naar binnen gebracht in mijn woonkamerwerkplaats en de bovenkant verder behandeld. Eerst hier en daar wat geschraapt (ziet foto's) daarna geschuurd met de excenterschuurmachine tot 240 en daarna toch weer het midden van de plaat licht geschraapt om wat meer glans te krijgen. Daarna Osmo er op, en dat moest ook wel want binnen is de relatieven vochtigheid zo'n 70 a 75% en de plaat begon al lichtjes krom te trekken. Voor de bovenkant heb ik Osmo kleurloos zijdemat gebruikt, dat na droging en stevig opwrijven een mooie glans geeft. De foto is van 2 lagen, inmiddels zit er een derde laag op. Het blad is is nu 305 cm bij 86 tot 89 cm breed en 36 mm dik. De eerste foto is van de koffietafel van John Marckworth.

jaap



Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jaap.
Wat een prachtig blad en wat een oogverblindende structuur. Bovendien een mooi strak onderstel, die alle aandacht overlaat aan het blad.
Maar de (lucht)vochtigheid is bij jullie op dit moment wel 100%. Hou je het droog? Ook ben ik benieuwd of de plaat nog verder gaat werken. Toch maar weer eens naar Akkrum voor een mooi stukje draaihout voor schalen.
Groeten, Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Jan, voor de zekerheid, de tafel op de eerste foto is John Marckworth. Mijn stuk bubinga is iets rustiger van tekening, maar ook zeker niet verkeerd. Heb je de tafel op link ook bekeken, dat is echt een fenomenaal stuk hout!!
Hier nog een paar extra foto's, het uploaden wilde vanmorgen niet meer, de hele verbinding viel weg, ook uitgaande email. Het werkt nu weer; wij hebben hier geen last van de overstromingen, het heeft heel veel geregend, en regelmatig staan de straten blank, maar dat is de andere dag weer verdwenen. Al dat water moet natuurlijk wel ergens naar toe.


jaap




Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Prachtig stukje hout Jaap!!!

Was het lastig te bewerken?
Persoonlijk vind ik bubinga een van de mooiere houtsoorten, soms wel wat moeilijk te schaven.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@arthur, het blokschaafje is voor het breken van de scherpe kanten, een no8 zou ik wel willen hebben!
@jpandriesse, het is nog prachtige vlak, ondanks alle gereis en variatie in temperatuur en vocht. Kwalititeitsspul daar in Akkrum :lol: :lol: .
@houthasses, het blad staat nu 3 keer in de osmo zijdeglans. De glans is mooi, maar nog iets te veel strepen. De laatste laag zit er nu een week op, misschien dat goed poetsen de oplossing is.

De poten van de tafel had ik al in Akkrum verlijmd en Haijo had ze ook al taps gezaagd. Hij kan bijna 20 cm zagen en ik was erg in tijdsnood. Nogmaals dank voor de super service Haijo!
Omdat de poten al taps gezaagd waren moest er een steuntje aan geschroefd worden om de juiste afstand tot de geleiderail te houden op de freestafel. De pennen allemaal met de hand gezaagd en met de beitel en sponningsschaaf op maat gemaakt. Erg leuk werk en ook voor de handvaardigheid een mooie oefening. Heb me voorgenomen om veel meer gebruik te maken van mijn handgereedschap, daar waar ik thuis altijd aan het nadenken was hoe ik het met de machine zou kunnen maken.
Het geheel gemonteerd, met een houten deuvel als extraatje in de pen gat verbinding en vandaag het hele eiken onderstel mooi zwart gemaakt met azijn/staalwol oplossing. Blijft een fascinerend gezicht. In de Home Pro heb ik hier blanke polyurethaanlak gevonden van Beger, op basis van een oplosmiddel. Nu twijfel ik nog om het onderstel met de lak af te werken of ook hier de osmo op te smeren.

jaap






Attached files
 
A

Athanor

Guest
Prachtig werk Jaap! Bijzonder hoe mooi zwart het onderstel er uitkomt. Wel interessant dat je veel handwerk gaat doen nu de machines wat achter de westerse horizon zijn verdwenen.... Maar je uurprijs ligt daar natuurlijk zo laag dat je nog concurrerend kunt werken ;)

Veel plezier met je mooie klus!

Groet van Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat gaat een mooie tafel worden Jaap!!!
De combinatie van dat prachtige bubinga met dat "ebonized" eiken onderstel vind ik helemaal geweldig.
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het helamaal afgewerkt is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: tafel met een blad uit een stuk bubinga bijna klaar!

Als het azijnmengsel opdroogt krijgt het hout een grijzige doffe kleur en hier en daar wat bruinig grijs. Maar een veeg met een vochtige doek (of een beetje flieber op de vingers) laat direct weer een mooie zwarte kleur zien. Waar ik eigenlijk in huis nooit blanke lak gebruik, maar bijna altijd olie, osmo of deense olie (waar wel veel lak inzit) vond ik voor het onderstel een afwerking met blanke lak wel het mooiste. Als het te veel gaat glimmen kun je het eenvoudig mat maken met fijn staalwol en dan in de was zetten. 2 lagen thaise polyurethaan van Beger er op gekwast en ik blijf verbaasd hoe mooi dat geebonizeerde eiken blijft tekenen. Ik kan het iedereen aanraden daar eens wat mee te experimenteren, door de glans valt het niet mee er fatsoenlijke foto's van te maken. In werkelijkheid is het effect wat minder dramatisch als op de foto, maar de spiegels in het eiken tekenen echt prachtig! Vanochtend na de 2e laag kon ik natuurlijk niet meer wachten hoe het geheel er uit zou zien, dus na een uurtje drogen de oude tafel aan de kant, het onderstel op de goede plek en het blad er los op. Ik zit nog vol goede voornemens om er nog keurige blokjes onder te schroeven die het blad aan het onderstel bevestigen en die ook beweging in het bovenblad toelaat, maaaar mijzelf kennende kan dat ook nog wel eens een heel tijdje duren :oops: :oops: . Ik zit nu aan de tafel dit verhaaltje te schrijven en ben redelijk tevreden met het resultaat. Het blad kan nog wat strakker in de afwerking en de lak van het onderstel moet eerst maar even helemaal uitharden. Zal nog wat experimenteren met de verlichting om wat betere foto's te maken. Las laatst een artikel van iemand die 2 bouwlampen op statief met witte parapluutjes gebruikte om je werkstukken mooi uit te lichten bij het fotograferen.

jaap






Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals reeds gezegd Jaap: een mooi strak model met een passende kleurcombinatie. De naar beneden dikker wordende poten geven een spannend effect. Heet dit nu "verouderen" i.p.v. "verjongen". Heeft de eikenhouten tafel, die je zelf ook gemaakt hebt nog een functie??
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik vind hem echt heeeeeel mooi. Die eerste foto van die Amerikaan vond ik een beetje kitsch. Maar dit is echt prachtig geworden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe ga je precies te werk op eikenhout zo zwart te krijgen? Staalwol en azijn als kleurmiddel zijn me onbekend.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je problemen heb met de schittering moet je (als je een spiegelreflexcamera hebt) eens een polarisatiefilter halen bij de fotozaak. Ze zijn niet goedkoop, maar je kan er die reflecties mee verminderen. Als ze je vragen of je een circulair of een lineair polarisatiefilter wilt hebben: circulair.

Arthur
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dat is echt een hele mooie tafel geworden Jaap.
Een mooie combinatie van het blad met de poten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.