Tafel maken uit steigerhout

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor je reactie Willem. Helaas beschik ik nog niet over de juiste gereedschappen om een 45graden hoekverbinding te maken... Ik heb alleen een verstekbak....
Ik had gedacht om die delen uit 1 plank te zagen zodat het toch aansluit, ik weet dat het geen ideale werkomstandigheden zijn maar wil het toch proberen.

Mijn vrouw (de wijste hier thuis) wil geen geld uitgeven aan kostbaar gereedschap, dat zou pas mogen wanneer dit een succes wordt hahaha


Wat ik nu, met alle informatie die ik hier heb gekregen, heb bedacht is het volgende:

1. De zijkanten zijn goed, 2 deuvels per verbinding. Deze aan elkaar verlijmen.
2. Het blad vast lijmen aan de zijkanten, er zit per plank een deuvel in aansluitend op de zijkant (kopsekant op langekant) is niet ideaal zoals ik begreep maar de deuvels zitten er al in dus laat ik dat zo
3. Ik heb nog metalen hoekverbindingen (30x30mm) deze bevestig ik dan per plank (blad) aan iedere zijkant, dus 8 in totaal
4. De onderste ligger wil ik met deuvels in de zijkanten bevestigen, al dan niet ondersteund met dezelfde metalen hoekverbindingen.
5. De "sierrand" welke in de 45 graden staat ook middels deuvels aan de zijkanten en blad vastmaken (verlijmen)

Maar dan eerst natuurlijk die sier rand aan de zijkanten en blad maken want anders krijg ik het er niet meer ingezet? En ook de ligger eerst vastleggen.

Dus zeg maar van onder naar boven werken. Eerst de sier randen vastmaken, dan de liggers bevestigen aan de zijkanten en dan het blad erop.....

Ik denk dat ik niet ontkom aan schroeven, en gebruik ga maken van de metalen hoekverbindingen.


Als ik iets mis of onlogisch ben in mijn denken dan hoor ik dat graag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt voor je reactie Willem. Helaas beschik ik nog niet over de juiste gereedschappen om een 45graden hoekverbinding te maken... Ik heb alleen een verstekbak....
Ik had gedacht om die delen uit 1 plank te zagen zodat het toch aansluit, ik weet dat het geen ideale werkomstandigheden zijn maar wil het toch proberen.

Mijn vrouw (de wijste hier thuis) wil geen geld uitgeven aan kostbaar gereedschap, dat zou pas mogen wanneer dit een succes wordt hahaha


Wat ik nu, met alle informatie die ik hier heb gekregen, heb bedacht is het volgende:

1. De zijkanten zijn goed, 2 deuvels per verbinding. Deze aan elkaar verlijmen.
2. Het blad vast lijmen aan de zijkanten, er zit per plank een deuvel in aansluitend op de zijkant (kopsekant op langekant) is niet ideaal zoals ik begreep maar de deuvels zitten er al in dus laat ik dat zo
3. Ik heb nog metalen hoekverbindingen (30x30mm) deze bevestig ik dan per plank (blad) aan iedere zijkant, dus 8 in totaal
4. De onderste ligger wil ik met deuvels in de zijkanten bevestigen, al dan niet ondersteund met dezelfde metalen hoekverbindingen.
5. De "sierrand" welke in de 45 graden staat ook middels deuvels aan de zijkanten en blad vastmaken (verlijmen)

Maar dan eerst natuurlijk die sier rand aan de zijkanten en blad maken want anders krijg ik het er niet meer ingezet? En ook de ligger eerst vastleggen.

Dus zeg maar van onder naar boven werken. Eerst de sier randen vastmaken, dan de liggers bevestigen aan de zijkanten en dan het blad erop.....

Ik denk dat ik niet ontkom aan schroeven, en gebruik ga maken van de metalen hoekverbindingen.


Als ik iets mis of onlogisch ben in mijn denken dan hoor ik dat graag.

Hoi Korte,een verstekbak lijkt prima maar het is mij nog nooit gelukt om dan een mooie 45 graden verbinding te krijgen.
Zowiezo is het lastig om van die brede planken op 45 graden te krijgen.
Als je voorlopig geen geld kan/mag uitgeven dan zal je moeten roeien met de riemen die je hebt momenteel.
Als je nog 'ns iets op 45 graden wilt hebben dan kan je kijken naar een verstelbaar handschaafje.
Vaak zie je op marktplaats nog wel tweedehands, ook verstelbare voor 45 graden voor een heel klein bedrag (10 euro ofzo)
Als je nieuw bent met dit soort dingen raad ik je een ryoba aan of een andere japanse trekzaag, je hebt ze al vanaf een euro of 15 a 20, dat zaagt voortreffelijk.
Hier een filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=pd2SqftCo2k
Als je hoekverbindingen niet goed aansluiten en dus deels maar te verlijmen zijn dan kan je het ondersteunen met hoekgeleiders.
De delen die je later niet meer kan monteren omdat de boel verlijmd zit , die doe je eerst erin en gelijktijdig met de rest verlijmen.
De sierrand met de deuvels zie ik niet voor me (ik begrijp niet precies wat je bedoelt), dus ik weet niet wat ik daarover kan zeggen.
Walt ik wel kan zeggen is dat platte, haakse vlakken het beste in te klemmen zijn dus als die sierrand 45 graden is dan zou ik die het laatst doen anders kan het zijn dat de sierrand door de kracht van het klemmen afbreekt.
Dat laatste kan ik fout hebben maar ik zie de sierrand met deuvels niet voor me, volgens mij als je iets aan de rand van je tafel verlijmt kan je met naaldspijkertjes in de rand de sierrand met lijm erop klemmen.
Door die naaldspijkertjes (zonder kop of die knip je eraf) fixeer je heel makkelijk de rand zodat ie niet verschuift als je gaat inklemmen.
Wellicht dat een ander die sierrand beter voor zich ziet en je daar over een beter advies kan geven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik snap dat het niet fantastisch is om te werken met een verstekbak, maar heb het toch geprobeerd

DSC_0440_zpsxlpgogiz.jpg


DSC_0441_zpsvpoxnlia.jpg


DSC_0442_zpsd9cpiap1.jpg


Zoals je ziet sluit het allemaal niet strak op elkaar, wat je ook verwachtte. Alleen denk ik, dat doordat het sier randje in de tafel valt het ook niet erg zichtbaar zal zijn?

Wat ik bedoelde met deze vastmaken met deuvels is bovenin 3 gaten te boren en dit ook in het blad te doen (zo ook met de zijkanten) zodat het daar op zijn plaats blijft zitten met verlijmen en mogelijk iets aan stevigheid wint.... Ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten en te omslachtig denken?

Al met al ben ik tot nog toe niet geheel ontevreden met het resultaat. Ik zal de tafel eens opnieuw in elkaar zetten (zonder lijmen) en de sierrand erin zetten en er een foto van posten dan kunnen jullie er nog eens naar kijken en mogelijk nog enkele tips geven.
 

PBT

Actieve deelnemer
Met steigerhout wordt doorgaans gewoon een lat van 3x3 cm gebruikt om dit soort verbindingen te maken. Makkelijker, sneller. Als je dit soort verbindingen gaat maken met pen en gat of deuvels begint het al te duur te worden. En de planken niet verlijmen. Door het werken van het hout zal dit gegarandeerd kapotscheuren
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb het even "in" de tafel gehouden om te zien of hetgeen ik dacht ook zo zou zijn en zie hier het resultaat:

DSC_0443_zps2j8r4e5g.jpg



DSC_0444_zpsnmagziwu.jpg


Ik denk dat ik dit inderdaad op het laatste moet vastlijmen om zo te zorgen dat het "naadloos" aansluit.



Brengt dit ook extra stevigheid an het geheel? want nu (ongelijmd) is de tafel in de lengte nog erg instabiel, maar verwacht dat dit randje ook wel enige stabiliteit zal brengen....?
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Met steigerhout wordt doorgaans gewoon een lat van 3x3 cm gebruikt om dit soort verbindingen te maken. Makkelijker, sneller. Als je dit soort verbindingen gaat maken met pen en gat of deuvels begint het al te duur te worden. En de planken niet verlijmen. Door het werken van het hout zal dit gegarandeerd kapotscheuren


Bedoel je dat ik veel te moeilijk bezig ben? :)

Dus zijkanten met een latje boven en beneden aan elkaar maken, blad idem?
Maar waar haalt de tafel zijn stevigheid dan vandaan?
En u zegt; niet verlijmen... Doelt u dan op het blad wat niet verlijmd mag worden vanwege de werking of geldt dit ook voor de zijkanten?

Deuvels heb ik nu al gebruikt dus die laat ik wel zitten maar zal er verder geen meer gebruiken.... Het is me ondertussen wel duidelijk geworden dat deze geen "kracht" hebben voor de stevigheid maar enkel dienen om ervoor te zorgen dat de te verlijmen delen op hun plek blijven zitten.



Zelf hebben we al een tv-meubeltje gekocht waarbij hetzelfde is toegepast als ik bij de tafel wilde doen ik zal er eens wat foto's bij zetten want daarin zit alles verlijmd en met pennen in elkaar gezet. Zouden jullie er eens met een professioneel oog naar willen kijken?


Dit is dus ons tv-meubel en gezien de "eenvoud" dacht ik geen dure tafel te kopen maar het zelf te proberen (niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege de interesse in houtbewerking en de voldoening mocht het lukken)

DSC_0445_zpsube0dwhu.jpg


DSC_0446_zpsxykoivk7.jpg


DSC_0447_zpspfgi8kon.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het tv meubeltje is duidelijk met schroeven vast gezet.
Daarna zijn de schroefgaten met proppen opgevuld.

Bij steigerhouten meubels mag je best wat kieren en schroeven en latjes zien.
Wil je het strakker hebben, dan zal je wat houtbewerkingstechnieken moeten toepassen.
Dat is nou juist het leuke er aan, flinke oefenen, filmpjes bekijken, hier vragen stellen en oude posts lezen.
En gewoon maar proberen en van je fouten leren.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Aha, ze hebben dus "vals gespeeld" en wel alles geschroefd.... Dat doe ik liever niet. Hout op hout gaat al eeuwen goed en ik kies nooit voor de makkelijke weg haha.
Ik wil er tenslotte ook iets van leren!

Als ik hier zo wat zaken bekijk en lees dan merk ik dat ik echt nog te kort schiet in de basis, maar je moet ergens beginnen anders lukt het natuurlijk nooit...

Ik zal er morgen weer eens mee bezig gaan (vrij uurtje) en nog eens wat nalezen, kijken op YouTube en hier mijn vragen en vorderingen posten.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, ze hebben me al goed op weg geholpen en inzicht gegeven.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Toch nog een vraag over die proppen... Hoe maak je die? Stel dat ik toch enkele schroeven wil gebruiken, stel, dan wil ik wel een prop erin persen van hetzelfde hout... Hoe maak ik proppen? Of kan je deze kopen?

Ah, ik zie het al.... Die maak ik dus met een proppenboor, logisch!!


Nog een laatste vraag (voor nu)

Stel dat ik ga schroeven, ik neem aan dat ik deze eerst moet voorboren? Maak ik dan ook gebruik van een deuvelaar om dit netjes recht te doen? En schroef ik de schroef er dan zo in of moet ik dan ook een plug gebruiken?

En wat voor schroeven raden jullie aan? Hoe lang en hoe breed? Zijn dit speciale schroeven of volstaat de gewone spaanplaatschroef?

Ik ga dit toch ook eens serieus in overweging nemen om het blad aan de zijkanten te kunnen bevestigen.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
stukje resthout en een proppenboor normaal gebruik je 10mm voor de wat hardere houtsoorten en een wat grotere voor zachter hout.
De mooiste afwerking bereik je als je de prop erin lijmt met de houtnerven in de zelfde richting, dit kan zeker in harde houtsoorten vaak bijna onzichtbaar, netjes glad afsteken met een beitel glad met de bovenkant, bij steigerhout wat gewoon blank is en later mag verkleuren is dat natuurlijk simpel maar als vergrijsd hout wordt wat lastiger, dan moet je proberen proppen te maken van de juiste langte zodat je ze niet meer hoeft in te korten na het plaatsen.je kan je schroeven ook wat dieper erin zetten normaal boor je het gat van de prop tot ongeveer 1/3 van de dikte van de plank.

Gewoon even uitproberen op een stukje resthout...
Scroeven pas je aan aan het materiaal, spaanplaatschroef is prima maar beter een schroef die een stukje kaal staal onder de kop heeft ook wel deeldraad genoemd. De gaten door de plank waar de prop in komt, kun je het beste voorboren, zodat je de planken strak op elkaar kan zetten en dan vastschroeven.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank u.

Dus de gaten voorboren, neem aan dat ik dat het best doe met de deuvelaar om het netjes recht te krijgen? Dan de schroeven erdoorheen en de prop er netjes op drukken, liefst in dezelfde richting als het hout qua nerf en dan mooi vlak schuren?

Ik denk dat ik het begrijp en zal eens op wat rest hout wat gaan oefenen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb even een doorsnede getekend om het te verduidelijken.
Met de deuvelaar boort u een ondiep gat van 10mm doorsnede.
Dan boort u met een gewone boormachine een gaatje van 4mm doorsnede helemaal door de plank heen. Dit gaatje moet in het centrum van het 10 mm gaatje.

Als u nu de twee planken tegen elkaar schroeft, zal de schroef de bovenste plank tegen de onderste aan trekken. Want de schroefdraad van de schroef zal geen houvast in de bovenste plank krijgen.

De kop van de schroef is nu verzonken in de bovenste plank. Want de kop is kleiner dan het 10mm gat.
Het 10mm gat kan nu met een 10mm houten prop opgevuld worden.

doorsnede.jpg
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hartelijk dank, het is me nu zeker duidelijk.
Ik neem aan dat ik het blad hiermee goed vast kan zetten. 2 schroeven per plank per kant is denk ik ruim voldoende?
Kan ik op deze manier ook de legplank onderaan bevestigingen aan de zijkanten of adviseert u daar toch gebruik te maken van een extra versteviging zoals bijv een latje om doorgangen te voorkomen?

Nogmaals dank, ik begin er een steeds beter beeld bij te krijgen en het vertrouwen dat de tafel solide zal zijn.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Wa je ook kan doen is gebruik maken van zogenaamde Pocketholes. Is naar mijn mening mooier gezien je dan geen proppen aan de bovenzijde hebt zitten. Deze pocketholes zijn gaten die je met behulp van een 'jig' schuin in de plaat boort. Deze zitten dan aan de onderzijde (en binnenzijde) van je tafel en zie je niet. Deze kan je ook wel opvullen met een prop om het helemaal mooi af te werken.

https://www.youtube.com/watch?v=DjlPX05hUTQ

Deze bestaan ook van het merk 'Kreg'. Persoonlijk vind ik UJK mooier afgewerkt. Deze zijn uit gemachineer alu met een harde boorkern terwijl deze van Kreg uit gegoten plastic zijn. Doen beide uiteraard hun werk :) Heb de UJK zelf bijna een jaar en werkt prima ;)

p_Facejoint.jpg


Deze pocket holes zijn op zich al zeer stevig maar ik gebruikte ze voornamelijk om 2 vlakken aan te trekken als ik iets verlijm. (Lijmklemmen zijn dan overbodig) Ik plande dit zodanig dat de pocketholes uit het zicht zaten maar vulde de gaten alsnog op met stopjes.
Sinds ik domino's gebruik heb ik deze echter niet meer gebruikt. Lijmklemmen zijn toch nog net iets sterker... Tenzij je heel veel pocket holes steekt :)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank je voor de uitleg! Ik verlijm de zijkanten met behulp van lijmklemmen, toch wil ik dit ook proberen zeker omdat het niet direct zichtbaar is en extra stevigheid kan geven. Maar ik zie niet goed in hoe ik dit gebruik om het blad vast aan de zijkanten te krijgen, daarvoor zal ik toch proppen gebruiken zoals hierboven is uitgelegd.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Zie onderstaande afbeeldingen :)
Je kan de pocketholes ook gebruiken om bv hoeken aaneen te zetten. (zoals jij je tafel wil maken)
Afbeelding 1: Gaatje boren, lijm aanbrengen, positioneren, vijs vastschroeven en laten drogen.
Afbeelding 2: Vervolgens een stop erin verlijmen, laten drogen
Afbeelding 3: Overtollige afzagen en vlak schuren.

Pockethole1.jpg
Pockethole2.jpg
Pockethole3.jpg


Hopelijk is het nu wat duidelijker :)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het is me zeker duidelijk, ik vraag me alleen af of dit iets is om direct de eerste keer toe te passen, het is wel mooier dan met proppen werken, dat zeker. Alleen zal ik dit eerst eens een paar keer moeten oefenen op wat rest hout want het ziet er vast eenvoudiger uit dan het in de praktijk zal zijn ;-)
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Is op zich zeer eenvoudig. Deze gaatjes worden geboord met een mal. Hier moet je enkel de plaatdikte instellen en vervolgens boren.
Van waar ben je ergens ? Misschien is er hier op het forum iemand bij jou in de buurt die een pockethole jig heeft en waar je eens kan gaan kijken ;)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Als het eenvoudig is ga ik het eens een paar keer oefenen, lijkt me hetzelfde principe als met proppen werken? Dus een mal erop en dan gat uitboren (gewone boor of proppenboor?) kleine diameter erachter zodat de schroef zich vastdraaid in het blad? Prop erin en met een klein zaagje het overtollige eraf zagen, vlak schuren en klaar?

Neem aan dat het beste is om naast deze techniek ook te verlijmen? Dus beide?

Alvast bedankt voor de hulp, het is me denk ik wel duidelijk.

Ik ben door hiermee bezig te zijn me aan het oriënteren op een vakopleiding meubelmaken maar vind tot dusver alleen een roc in Rotterdam, ik kom zelf uit Tilburg. Zijn er nog meubelmakers die vanuit de "ambacht" werken met "meester/gezel" om zo het vak te leren? Hoe meer ik lees en bezig ben hoe groter de weerstand wordt tegen de ikea bouwpakketten...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Korte, ga eens in het Belgische kijken naar een goede vakopleiding? Turnhout bijvoorbeeld, das toch goed te doen vanuit Tilburg? Erg goed, down to earth met veel aandacht voor de echte handenarbeid en (we blijven Hollanders) HEEL betaalbaar!

Succes!!

Groet, Rob.

PS: op youtube vind je zat filmpjes over pockethole technieken. Zoek op "Kreg jig" of "pockethole jig". Eea wordt dan snel duidelijk. Overigens zijn die jigs niet goedkoop, gewoon lekker ruim doorboren en dan een prop er op is voor de beginnert een prima methode. Ik ben zelf wel een voorstander van een, al dan niet onder 45 graden geschulpt, steunbalkje tegen de onderdelen. Dat geeft net even wat meer stevigheid. Verlijmen doe ik zelf niet, goed doorgeschroefd werkt prima, ook zonder lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.