Tafel instabiel

Frankz

Nieuw lid
20 mei 2022
8
0
Hoorn
Hallo allemaal. Ik ben frank en ik ben nieuw hier.
Ik weet ook niet of ik hier helemaal juist ben maar als jullie het niet weten dat weet ik het ook niet.
Ik heb een tafel van een vriend gekregen, maar weet nu waarom. De tafel is instabiel. Het gaat om een salon tafel van mango hout met aan de zijkant zwart metalen profiel (als poot). Het profiel zit aan de zijkant met 8 schroeven vast en onderkant 4 schroeven. De tafel gaat dus heen en weer als je er tegen aan komt. Wat kan ik hieraan doen? Bedankt voor het meedenken
 

Bijlagen

  • 20220520_150832.jpg
    20220520_150832.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 76

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
75
19
ff serieus, vermoedelijk zitten de poten alleen aan de onderkant vd stalen poten vastgeschroefd en bij het bovenblad niet .
 
J

j1eke

Guest
Ik neem aan dat hij alleen in de lengterichting wiebelt? Je zou het geheel wat meer stevigheid kunnen geven door in de vakken wat blokjes of hoekijzers te maken die ervoor zorgen dat de rechthoek geen parallellogram kan worden. Als er ruimte is kan dat achter/tussen de la(des).

Zou eerst ook even de schroeven controleren of xe wel vast zitten. Anders de gaten even vullen met een cocktailprikker of luciferhoutje met wat lijm erop en dan opnieuw schroeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heef het dubbeldeks blad een afgesloten achterkant?. Zonder zo´´n achterwand geeft het dubbeldeks blad weinig stijfheid in de lengterichting.

Schroeven lijken me sowieso wat klein.

Klaas
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.008
824
Omgeving Leiden
Zou het kunen dat de gaten in het metaal te groot zijn, omdat bij het verzinken van de gaten te diep is geboord?
De onderste rij schroeven ligt nl wel erg diep.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik zie ook een laatje. In dat vak kun je misschien een schotje maken wat voor wat zijdelings stevigheid kan zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: blommetje92

Frankz

Nieuw lid
20 mei 2022
8
0
Hoorn
Ik zie ook een laatje. In dat vak kun je misschien een schotje maken wat voor wat zijdelings stevigheid kan zorgen.
Dat is misschien wel een oplossing. Merk ook dat er spelling zit tussen het bovenblad en het tussenschot en ook onderblad en tussenschot
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Kruisschoren. Onder het blad: Staalkabel van hoek (oogschroef) naar midden (ring aldaar), dat vier keer dus & met die aantrek-dingen waarvan ik de naam maar niet kan onthouden, op spanning zetten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Kom op zeg; er is geen ingewikkelde ingreep nodig. Goede diam en goed aangedraaide schroeven gebruiken en ... ik zie niet in waarom het dubbeldekkerblad aan de achterzijde niet kan worden afgesloten met een ``mangoplankje``

Overigens weet ik niet goed wat mango is. Een fantasiehoutsoort? Maar... houtsoort is voor dit probleem niet van belang.

Klaas
 

Frankz

Nieuw lid
20 mei 2022
8
0
Hoorn
Kom op zeg; er is geen ingewikkelde ingreep nodig. Goede diam en goed aangedraaide schroeven gebruiken en ... ik zie niet in waarom het dubbeldekkerblad aan de achterzijde niet kan worden afgesloten met een ``mangoplankje``

Overigens weet ik niet goed wat mango is. Een fantasiehoutsoort? Maar... houtsoort is voor dit probleem niet van belang.

Klaas
Klinkt simpel, althans wat is een diam? Sorry ben nieuw.
Mango ze zeggen dat het van de mangoboom komt, zou een harthoutsoort zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.