Tafel blad en frame

JapserLL

Nieuw lid
17 dec 2020
17
18
Beste houtbewerkers,

Misschien niet de meest originele openingszin; als beginnend houtbewerker heb ik een vraag, maar ik begin toch maar zo.
Nu is deze vraag vast al eens gesteld op dit forum maar mijn ik kan een dergelijke vraag en uitleg niet vinden.

Waar het om gaat, ik wil een tafel gaan maken, niet iets ingewikkelds zoals deze afbeelding doet vermoeden:
Schermafbeelding 2022-01-19 om 16.50.48.png
Ik maak me zorgen over het werken van het blad tov het frame. De tafel komt binnen te staan en daar zal de temperatuur of luchtvochtigheid niet veel schommelen. Nu wil ik het frame en blad los van elkaar verlijmen en vervolgens van onder aan elkaar bevestigen. Ik heb begrepen dat in de lengte richting er niets gebeurd maar wel in de breedte. Kom ik hier zo mee weg? Het zou zonde zijn als er in zo'n strak geheel van die teleurstellende kieren ontstaan tussen het blad en frame of erger krom gaat staan.

Nog even wat specificaties;
Frame en tafelblad wil ik maken uit kersenhout.
Frame, poten en liggers: 70x70 mm
Tafelblad: 5 planken van 22mm dik

Mogelijk heeft iemand een linkje naar een gelijke vraag of kan hij/zij mij voorzien van een antwoord.
Mijn dank is bij voorbaat groot!

Jasper
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Je kan niet hout in de breedte opsluiten met hout in de lengte tenzij je een "breadend" verband toepast, ik weet de nld benaming even niet, zoek op yt. Beter is tafelblad en frame separaat maken en blad met bladwervels vastmaken aan frame zodat dit eerste nog kan werken. 22 mm is dik genoeg.
 

Bijlagen

  • 20180806_171430.jpg
    20180806_171430.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 51

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Het plaatje dat je stuurt zorgt voor verwarring: je wilt een tafel maken, maar niet zo een als op het plaatje.
Hoe moet die er wel uit gaan zien? Wat worden de afmetingen?
Even zoeken op internet: "how to make a dining table"
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.793
947
Leeuwarden
In mijn topic van de ovale tafel kun je zien hoe ik het verschil in werking tussen het blad en de poten opvang met zg. slobgaten. In bericht #87 zie daar de foto’s van.

Fons

 

JapserLL

Nieuw lid
17 dec 2020
17
18
@gpf , @thomasz en @Athanor dank voor jullie reacties!

Het hele vraagstuk komt voort uit de wens van mijn schoonmoeder, ze heeft een dergelijke salontafel en wil graag dat de eettafel hetzelfde model heeft maar andere afmetingen. Zie deze foto:
1643035680313.png

Waarbij ik er vanuit gegaan ben dat het op een of andere manier wel zou moeten kunnen. Maar uit jullie antwoorden begrijp ik dat dit toch een misvatting is.

Ter aanvulling op de opmerking van thomasz de maten van de gewenste tafel.
Totaal 2100x1100x770 mm, waarbij de liggers en poten (frame) 70x70 zijn en het blad 1960x960x22 (verdeeld over 5 planken).

Ga met jullie tips en adviezen aan de gang en mocht er iemand nog aanvullingen hebben dan hoor ik die natuurlijk graag. Zal mijn schoonmoeder maar eens gaan vertellen dat wat ze wil niet echt gaat lukken (mij in ieder geval niet) en hoop dat ik met de kerst nog mag aanschuiven ;).

Ps. Fons, wat een prachtige tafel en heb genoten van het uitgebreide verslag, hoop dat ik dat ooit ook ga kunnen.
 
J

j1eke

Guest
Een manier waarop het zou kunnen is als je voor het blad fineer verlijmd op plaatmateriaal gebruikt ipv massief hout. Probleem is dan weer dat je lastig hout kan vinden met een soortgelijke kleur en tekening.
De mooiste manier dan zou zijn om zelf je fineer te zagen, maar dan heb je in ieder geval een lintzaag nodig. Dan kun je ook meteen het fineer wat dikker zagen dan je standaard krijgt, zodat je in de toekomst de tafel nog een keer kaal kan schuren.
Een andere manier zo kunnen zijn om eerst je fineer te bestellen en dan pas het andere hout te gaan halen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
@gpf , @thomasz en @Athanor dank voor jullie reacties!

Het hele vraagstuk komt voort uit de wens van mijn schoonmoeder, ze heeft een dergelijke salontafel en wil graag dat de eettafel hetzelfde model heeft maar andere afmetingen. Zie deze foto:
Bekijk bijlage 114041

Waarbij ik er vanuit gegaan ben dat het op een of andere manier wel zou moeten kunnen. Maar uit jullie antwoorden begrijp ik dat dit toch een misvatting is.

Ter aanvulling op de opmerking van thomasz de maten van de gewenste tafel.
Totaal 2100x1100x770 mm, waarbij de liggers en poten (frame) 70x70 zijn en het blad 1960x960x22 (verdeeld over 5 planken).

Ga met jullie tips en adviezen aan de gang en mocht er iemand nog aanvullingen hebben dan hoor ik die natuurlijk graag. Zal mijn schoonmoeder maar eens gaan vertellen dat wat ze wil niet echt gaat lukken (mij in ieder geval niet) en hoop dat ik met de kerst nog mag aanschuiven ;).

Ps. Fons, wat een prachtige tafel en heb genoten van het uitgebreide verslag, hoop dat ik dat ooit ook ga kunnen.
Die tafel op de foto is zo goed als zeker gefineerd. Zelfde design in massief hout gaat dus niet werken (of juist wel ;))
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.