T track tbv afkort zaag station

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
papier is nou niet echt maatvast te noemen.
als je houten plaat uitzet is het meetlint zomaar eens 1 of 2 mm langer zonder dat je het doorhebt.
plus dat je bij elke meter overnieuw begint te tellen.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
papier is nou niet echt maatvast te noemen.
als je houten plaat uitzet is het meetlint zomaar eens 1 of 2 mm langer zonder dat je het doorhebt.
plus dat je bij elke meter overnieuw begint te tellen.

Eh, is dat verhaal over het uitzetten van papier een theorie of ervaring? Lijkt mij een beetje onzin namelijk en wel omdat het hier in de praktijk prima werkt. Zo is overal wel een nadeel aan te verzinnen overigens. Denk ook dat papier heel wat sterker is dan jij denkt. Probeer maar eens een stukje wat op te rekken... Dat houten platen af en toe iets in maat verschillen zal wel maar is hier ook nooit zo extreem geweest. En als dat wel zo erg was zou het waarschijnlijk ook niet uitmaken hoe nauwkeurig je je hout afzaagde denk ik. Maar goed, ik draaf misschien een beetje door. Was bedoelt als simpele tip om misschien wat mee te kunnen besparen.
@Bas, Die spullen van incra zijn super mooi natuurlijk. En als je het geld er voor (over) hebt zou ik zeker aanschaffen. Succes met je project, maak er iets leuks van!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb laatst een en ander besteld voor mijn freestafel bij https://www.berger-tools.co.uk/
Ik heb dan wel geen plaklint, maar alu plakstrips... Je kunt ze in alle soorten en maten bestellen...

Eh, is dat verhaal over het uitzetten van papier een theorie of ervaring? Lijkt mij een beetje onzin namelijk en wel omdat het hier in de praktijk prima werkt.

Uit de omschrijving van Baptist.nl:

Let op! We hebben gemerkt dat het meetlint soms problemen kan veroorzaken door temperatuurverschillen. Als het lint in een warme ruimte wordt geproduceerd dan kan het krimpen in een koelere ruimte. Bij het plaatsen van het lint is het dan ook raadzaam om het meetlint te controleren en indien niet nauwkeurig genoeg het in warm water op te warmen en ze dan op te plakken met een vaste lineaal ernaast om te controleren.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Allemaal goeie tips mensen, en @grrt mooi station heb je man, die van jou is al klaar zo te zien 😎😎
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@Basronin, Gewoon de metalen plakliniaal van Kreg kopen,dan weet je zeker dat je goed zit, de manier die ik je als voorbeeld hebt gegeven is de goedkoopste manier om het ook echt goed te doen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
heb je je papieren meetlint al eens helemaal van begin tot eind nagemeten met een goede rolmaat met ( || ) merkteken.
En klopt elk mm streepje of loopt ie weg?
als dat niet zo is is dat natuurlijk prima maar anders kloppen je maten niet altijd.
En betreft dat trekken.
Als ik aan een dikke eiken balk trek zal ie ook niet veel langer worden maar werken doet ie toch echt.
 
Laatst bewerkt:

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb twee week terug een meetlint van Kreg via Gereedschapsmolen besteld. Is een goed meetlint met een snelle levering.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Het ging om het lint niet de site,

Heb bij gereedschapspro het hele pakket besteld (zag dat die daar goedkoper was idd):

-metalen lint Kreg rechts naar links
-incra enkele geleider 122cm x2
-incra knoppen met schroefdraad en bouten

Iedereen super bedankt voor de tips!! Ik denk dat het nu net zoiets wordt als @SkyBiker en @grrt.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ja mijn zaagstation staat op halfhoge stellingkasten (vloeken in de kerk hier denk ik) omdat mn wasmachine en droger er ook onder staan (circa 1,5 meter van de zaag vandaan) met daarboven lades gemaakt van underlayment. Binnenkort plaats ik foto's van het project ik ben erg tevreden maar moet eerst nog verder uitgebouwd worden.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Korte vraag, is het een probleem als de t track een mm dieper verzinken in de geleide strook ligt of maakt dat niets uit. Het lijkt me dat hij er vooral niet mag uitsteken maar iets dieper moet geen probleem zijn toch? Ff checken voor ik verder bouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.