'T-star' Wirox 3.5x45mm voor MDF hoekverbinding?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Voor mijn 1e project moet ik een hoekverbinding maken tussen twee 18 mm MDF panelen. Om het makkelijk uit te leggen; een legplank van buiten naar binnen vastschroeven in het kader. Gebruik ik een Spax schroef voor MDF 'T-star' Wirox 3.5x45mm, zonder voorboren? Zou niet mogen splijten, en zou vanzelf in het plaatmateriaal moeten verzinken. Ik zou ook de kanten verlijmen. Wat denken jullie?

Ik zou dit volledig met schroeven en lijm in elkaar knutselen (verzinken, en met plamuur wegwerken en verven):
Beige is het te verlijmen hardhout, en de rest is plaatmateriaal.

1700837715538.png
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik zou niet voor 1 meubel helemaal speciale dure schroeven aanschaffen. En ik zou er niet op vertrouwen dat het niet splijt. Ik zou een normale 3,5*45 schroef gebruiken, deze voorboren met een 3mm boortje en niet te dicht op de rand zetten. Nog beter is om het zonder schroeven te verlijmen met bijv. lammelos
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je moet ons wat meer informatie geven.
Wat is je vraag, alleen die ene legplank of dat hele kastje.

Is het alleen die legplank in een bestaand kastje, zou je ook aan pocketholes kunnen denken, heb je geen gaten in de buitenkant.

Ga je dat hele kastje maken; Welke gereedschappen heb je en hoe vaardig ben je al. Ga je alles zelf zagen, welke scharnieren etc etc.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
k zou niet voor 1 meubel helemaal speciale dure schroeven aanschaffen. En ik zou er niet op vertrouwen dat het niet splijt. Ik zou een normale 3,5*45 schroef gebruiken, deze voorboren met een 3mm boortje en niet te dicht op de rand zetten. Nog beter is om het zonder schroeven te verlijmen met bijv. lammelos
Dank je wel voor de snelle reactie! Ik kocht gelijk het materiaal. Werken met een lamellenfrees is voor een volgend project.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Mijn ervaring met deze schroeven is echt goed. Ik merk oprecht verschil met “normale” spaanplaatschroeven. Bij mij draaien ze altijd dol op het eind waardoor je geen grip hebt. Met deze mdf schroeven is dat verholpen. Maar het zou ook aan het materiaal kunnen liggen. Ik had bouwmarkt mdf. Dat gebruik ik niet snel meer. Of het lag aan mij, dat kan natuurlijk ook:)
Wel zou ik adviseren zo min mogelijk zichtbare schroefverbindingen te gebruiken. Ik heb een buitenkeuken gemaakt met schroeven en plamuren. Daarna netjes geschuurd en geschilderd maar je blijft het toch zien. Met de kennis van nu had ik een doorlopend zijpaneel gemaakt zodat je van binnenuit kunt schroeven. Met kapjes afdekken en klaar. Veel succes met je project!

Jochem
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Tevreden met het resultaat; geen schroeven te zien in het zijpaneel, maar ben inderdaad wel gewonnen voor iets beter. Deuvels is ook niet super aangenaam werken; al snel een mm verschil op het boorgat, ondanks alle inspanningen met een mal.

20231210_102821.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH en jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat is toch goed gelukt? Voor een vrijstaand kastje is het vaak mooier als je het blad wat over laat steken.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik weet dat het niet 100% is maar best okay voor een 1e project met enkel een boor en verstekzaag ter beschikking. Materiaalkost was €245. Nu mag ik wat gereedschap kopen se.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het lijkt alsof je de webbing koud op de achterkant van het deurtje hebt gemaakt. Bij een volgend project kan je een sponning in het hout zagen, zodat de webbing niet meer uit steekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.