T-liniaal en Precisie zakliniaal, hoe precies zijn ze?

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zag 2 soorten linialen voorbij flitsen die mij wel interessant leken, maar hoe precies zijn ze?
Vorig jaar heb ik 2 linialen weg gedonderd, 1 was 900mm lang, de schaal klopte niet en was 3mm korter, de ander van 300mm was 1mm korter.
Natuurlijk kan ik ze bestellen, nameten en terug sturen als het niet klopt.
Maar wellicht is hier al wat ervaring met deze linialen/merken?

T-liniaal, multifunctionele liniaal 300mm

Precisie-zakliniaal
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Precies zoals je stelt er is redelijk wat verschil in nauwkeurigheid, dit model is afgeleid van die van Woodpeckers, alleen dan vele malen goedkoper, ik weet dat Woodworks op youtube een filmpje heeft gewijd aan de preciesie van deze goedkope varianten,.....het meeste bleek bagger te zijn behalve de Chinese Paoline variant, wellicht is die Amazon ook oke?, maar van 1 review, is en blijft het, koffie dik kijken. Ik zou gaan voor een Shinwa, goed af te lezen, rvs, en is betaalbaar, maar als je perse een a la Paolini Pocket ruler wil....................
 
Laatst bewerkt:

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik had inderdaad een Youtube filmpje gezien over de Paoline vs Woodpeckers, er was een verschil van ± 1 10de van 1 mm, dit is opzicht mee te leven.
Paoline is via Amazone te bestellen in rood en zwart, alleen via de .com site en dan komt er bijna dubbel het bedrag aan verzendkosten bij. Op de .nl site wordt de Paoline niet aangeboden.
Ik heb een aantal linialen van Shinwa, deze zijn echt goed inderdaad, ik zag net dat er ook een liniaalklem te koop was, deze ga ik maar bestellen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Oke dat had ik niet gespot dat er een zwarte alsook een rode te bestellen was op Amazon. Ik denk als je je best zou doen, kun je ze waarschijnlijk ook vinden op Banggood of Temu voor een aanzienlijk lager bedrag aan porto,.....maar als je al de linialen hebt van Shinwa dan lijkt mij het vele malen verstandiger om deze klemmen zoals jezelf voorstel aan te schaffen,...........1000x beter dan die Chinese meuk. Mensen/internet dwepen zo over Paolini's van Woodpeckers maar geef mij maar een Shinwa met klem die werkt denk ik net zo prettig
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik had al een beetje gekeken voor zo'n soort klem, veel youtube filmpjes van mensen die dat zelf maken.
Maar nu pas zag ik die klem van Shinwa voorbij komen, die ga ik zeker bestelen.
Ik plakte met een stukje tape een dun blokje aan de liniaal, werkt ook, maar het is gemier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik weet dat er best verschillen in lengte van linialen kunnen zitten. Is dit altijd een probleem? Als je met dezelfde liniaal meet en aftekent dan gaat het gewoon goed. Die blokjes zijn heel leuk. Had er jaren geleden een gekregen bij een bestelling in duitsland 15 cm en lang laten liggen. Nu ben ik er fan van en heb er ook een grote bij gekocht.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Toch nog even terugkomend over de klem voor je Shinwa, kijk wel voor de zekerheid dat je de juiste besteld, want er is wat verschil in breedte, en dikte tussen de linialen onderling, en dus ook van de klemmen
 
Laatst bewerkt:

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@Wim Kluck , deels heb je gelijk, alleen 1mm moet 1mm zijn in mijn mening.
Mijn liniaal, schuifmaat, rolmaat geven allemaal hetzelfde aan.

@48rmc , Dat is de enige rede waarom ik nog niet besteld hebt, ik weet nog niet 100% zeker welke breedte mijn liniaal is. Ik heb ze niet thuis liggen. Maar ik denk voor de 300mm 25mm breed en de 600mm 30mm breed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
@Wim Kluck , deels heb je gelijk, alleen 1mm moet 1mm zijn in mijn mening.
Mijn liniaal, schuifmaat, rolmaat geven allemaal hetzelfde aan.

@48rmc , Dat is de enige rede waarom ik nog niet besteld hebt, ik weet nog niet 100% zeker welke breedte mijn liniaal is. Ik heb ze niet thuis liggen. Maar ik denk voor de 300mm 25mm breed en de 600mm 30mm breed.
Ja ik zou ze ook weg doen als er afwijking in zit. Ik heb echter een liniaal met handvat waar 5 mm verschil inzit en die hou ik wel voor het snijden van dik papier ed.

Vroeger waren de linialen 30 mm breed ook die van 300mm maar dat is nu niet meer het geval.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb ze vandaag precies 2 jaar gelden besteld (wat een toeval) bij Hogetex. Kreeg het idee om daar even in te loggen en te kijken of ik nog kon zien wat ik besteld had.

De 300mm is inderdaad 25mm breed en de 600mm is 30mm breed.
_ 2024-02-17 om 20.56.40.jpg

Hogetex heeft ze niet zag ik net en Bapist wel, ga ik ze daar bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Gisteren de 2 klemmetjes binnen gehad, had ze gelijk nodig.
Opzicht een mooie aanvulling en werkt redelijk goed.

Na een aantal streepjes te hebben gezet zag ik dat de klemmetje bijna 1mm was verschoven, het schroefje moet je erg stevig vast draaien en vaak kijken of het niet verlopen is.
Wat wel lukt maar niet perfect is als je een lijn wil trekken door te schuiven, de liniaal gaat telkens kantelen.
Met glad materiaal gaat het natuurlijk wel beter.
De klemmetjes zijn niet erg dik, dus heb je materiaal met een ronde kantje bijvoorbeeld is het ook een beetje lastig.

Voor de rest heb ik er geen spijt van, de prijs is te overzien en als je er rekening mee houdt dan is er goed mee te werken.

Misschien dat ik nog een keertje kijkt voor zo'n T-liniaal, niet alles tegelijk, geen ruzie met mijn vrouw maken :sneaky:

_ 2024-02-21 om 19.45.03.jpg
_ 2024-02-21 om 19.45.46.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik heb die t-squares van incra en vind die super handig voor iets parallel mee uit te zetten, plus omwille van de gaatjes is dit altijd herhaalbaar wat eigenlijk belangrijker is dan de exacte maat meestal. Heb ook een grote t-square van woodpeckers maar die gaten zijn groter en per mm. Hiervoor gebruikte ik daar een combihaak voor, dan heb je meer lengte als je dus een lijn trekt.

Of een 3D combihaak die de functie heeft? Ook makkelijk om dingen van over te halen en vaak zit er dan ook wat andere functies op, ik heb er eentje van alu met afstanden voor schanieren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Die T-square van incra zijn handig. Het nadeel wat ik eraan vind is dat de punt van het potlood snel breekt. Niet op mdf maar op eiken essen en wenge wel. Bij gaatjes van 0.7mm heb je daar al weer minder last van.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Die T-square van incra zijn handig. Het nadeel wat ik eraan vind is dat de punt van het potlood snel breekt. Niet op mdf maar op eiken essen en wenge wel. Bij gaatjes van 0.7mm heb je daar al weer minder last van.
Je kunt ook een fineliner gebruiken, bijv. een Micron 05. Sommige fineliners, zoals die van Staedtler hebben een te dikke metalen huls bij de punt waardoor die niet in de gaatjes van de Incra past. Dus even testen met zo'n pen.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Na een aantal streepjes te hebben gezet zag ik dat de klemmetje bijna 1mm was verschoven, het schroefje moet je erg stevig vast draaien en vaak kijken of het niet verlopen is.
Dank voor je beoordeling; nuttig!
Als je 't boutje flink aandraait, merk je dan dat 't staal van de liniaal (licht) beschadigd? Of loopt dat zo'n vaart niet? Ik overwoog bij een vlg. bestelling bij Baptist dezen mee te nemen, of misschien is een investering in een langer combinatie haak een beter idee. Hier bijv. ééntje van 60cm voor geen geld - mijns inziens te goedkoop.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
De schade loopt inderdaad niet zo'n vaart, ik draai het stevig vast, maar niet met een tang of zo.
Ik kijk gewoon elke keer, is al een soort van automatisch.
Meestal zet ik hem een ± halve mm terug en dan heb ik gelijk de dikte van de pen af gevangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.