Syntra meubelmakersopleiding afgerond

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Gisteravond heb ik het 3e jaar van de meubelmakersopleiding van Syntra succesvol afgerond. Officieel geslaagd voor de opleiding.
Ik kan hem iedereen aanraden die in de buurt van hun locaties woont, want ik heb er 3 jaar met veel plezier nieuwe dingen geleerd en gedaan.

Er waren uiteraard verbeterpunten maar de jury en mijn docent waren erg tevreden over het meubel en mijn uitleg.
Ik zelf ook natuurlijk :)

Ik heb op dit forum het laatste jaar regelmatig vragen gesteld over gerelateerde onderwerpen en ben steeds goed geholpen of op de juiste weg gezet.

Ik hoop er meer mee te kunnen gaan doen. Een overstap naar een meubelmaker in dienst is op mijn 51e eigenlijk niet meer te doen vanwege het salaris en de jonge lui die van school komt, maar wie weet lukt het nog. Als iemand tips heeft, dan hoor ik dat natuurlijk erg graag.

Dus iedereen bedankt die mij hiermee ondersteund heeft met jullie kennis en ervaring.


WhatsApp Image 2023-06-27 at 07.22.51.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Gefeliciteerd, en een mooi meubel heb je gemaakt.
Kan je daar iets meer over vertellen en laten zien?
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Gefeliciteerd, en een mooi meubel heb je gemaakt.
Kan je daar iets meer over vertellen en laten zien?
HIj is traditioneel van eik gemaakt en getekend in Fusion 360.
Alles pen en gat verbinding en de laderegels hebben zwaluwstaarten.
Lade bodems liggen los in een sponning zodat ze kunnen werken. Ze zitten alleen aan de voorkant met 2 kleine spijkertjes vast.
Bovenblad zit aan de achterkant met zwaluwstaart pennen vast zodat ook die kan werken.

Het uitzagen van de ladefronten uit de voorregel was lastig maar het is wel gelukt waardoor de nerf door loopt.
De ladegreepjes zijn van leder.

Zoiets? :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Gaaf dat je dit op je 51e gepresteerd hebt! Dat doen niet veel mensen je na, dus daar mag je best trots op zijn. (y) Gefeliciteerd!
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik hoop er meer mee te kunnen gaan doen. Een overstap naar een meubelmaker in dienst is op mijn 51e eigenlijk niet meer te doen vanwege het salaris en de jonge lui die van school komt, maar wie weet lukt het nog. Als iemand tips heeft, dan hoor ik dat natuurlijk erg graag.
proficiat !
die 51 is niet van belang
wat telt, is dat je een passie hebt + je hoofd en handen blijft gebruiken
rust roest
in dienstverband treden is moeilijk
met massief zit je in een kleine markt
tegen de ikea's ga je niet op kunnen boksen
het wordt maatwerk
links en rechts een kleine opdracht
je gereedschap en machines heb je zo terugverdiend
succes !
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Klopt. Meubelmaker in dienstverband gaat hem niet worden.

Denk dat ik voor mijn IT baan minder ga werken en de extra tijd besteed aan houtprojecten die misschien wat opleveren. Dan ben ik er niet afhankelijk van en kan het alleen maar meer worden. Als het niet mijn hoofdbaan wordt, hoef je ook niet de hoofdprijs te vragen om te kunnen blijven leven.

Ik heb inmiddels wel begrepen van een adviseur dat er op het gebied van werkvoorbereiding, calculator en project mgmt in de interieurindustrie schaarste is aan mensen. De gemiddelde meubelmaker stroomt daar meestal niet naar door. Dat is iets wat ik nog wel wil onderzoeken.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
Klopt. Meubelmaker in dienstverband gaat hem niet worden.

Ik heb inmiddels wel begrepen van een adviseur dat er op het gebied van werkvoorbereiding, calculator en project mgmt in de interieurindustrie schaarste is aan mensen. De gemiddelde meubelmaker stroomt daar meestal niet naar door. Dat is iets wat ik nog wel wil onderzoeken.
Dit klopt zeker. Wij hebben het ook lastig om op dat gebied geschikte mensen te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gaaf dat je dit op je 51e gepresteerd hebt!
van iemand van 51 mag je zeggen dat die nog in de fleur van zijn leven staat
inderdaad niet meer makkelijk om als beginneling in een nieuwe tak aan de bak te komen
Freelance is het nieuwe zelfstandig zijn.
hoe ik 'vrilans' moet interpreteren is mij niet volledig duidelijk
wanneer dat 'onderaanneming' betekent, dan denk ik aan iemand die vanuit zijn luie zetel & vanop kantoor opdrachten naar vakmensen doorschuift, of lui die de markt van beginnende zelfstandigen afschuimen met de belofte dat ze jou een pak 'exclusieve' kontrakten aan zullen bieden
geen van beiden zijn voor mij uit het goede hout gesneden
ze pakken een ruime % op jouw zweet, of sturen jou een faktuur voor zogenaamde marketingondersteuning voor het volgende / de volgende jaren
met een % op werkelijke opdrachten zou ik nog kunnen leven
vooraf betaalde marketing is meestal 'een scheet in een fles' (alle dank aan mijn realistische schoonmoeder zaliger voor die uitdrukking)
een jongeling van 51 heeft nog alle tijd om zijn kennis en ervaring op te bouwen, en langzaam aan zijn klantenkring te timmeren, zodat die later - zelfs na pensionering - op eigen vleugels op kan stijgen
@twdi, ik wens jou alle succes, en vergeet nooit dat passies je jong houden !
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Freelance werken betekent eigenlijk dat je projecten doet voor een bedrijf zonder er werknemer te zijn. Feitelijk een zelfstandige dus maar niet noodzakelijk met een btw nummer en handelsregister. Zo heb ik ooit in een ver verleden artikels geschreven voor een computertijdschrift zonder daar een arbeidscontract te hebben. Ik werd toen gewoon per pagina betaald en gaf dit netjes aan bij de belastingen in een deel van de aangifte dat volledig gescheiden was van mijn beroepsinkomsten.
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Freelance werken betekent eigenlijk dat je projecten doet voor een bedrijf zonder er werknemer te zijn. Feitelijk een zelfstandige dus maar niet noodzakelijk met een btw nummer en handelsregister. Zo heb ik ooit in een ver verleden artikels geschreven voor een computertijdschrift zonder daar een arbeidscontract te hebben. Ik werd toen gewoon per pagina betaald en gaf dit netjes aan bij de belastingen in een deel van de aangifte dat volledig gescheiden was van mijn beroepsinkomsten.
Dat is dan feitelijk “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Dus gewoon wat extra werk dat je verricht zonder daarvoor kosten voor inschrijving te hebben hoeven maken.

Freelance of zzp is normaal als je jezelf (uren/diensten/producten) als eenmanszaak verhuurt/verkoopt zonder dat je een bv opricht. De vent is de tent. Daarvoor krijg je wat extra kortingen van de belastingdienst. Vanaf 100k omzet per jaar (dus geen winst) is het fiscaal interessant om een bv op te richten. Bijkomend voordeel je bv is aansprakelijk waardoor je privé(-bezit) beter is afgeschermd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.