Superjaws SJA 200

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Toevallig heb ik net afgelopen week een vergelijkbare werkbank gekocht bij de Aldi (soms komt een bepaalde hebzucht opzetten bij het boodschappen doen:))
In de handleiding staat dat het de Batavia Croc-Lock is. Lijkt sterk op "jouw" exemplaar.
Ik heb hem nog niet gebruikt, maar mijn eerste indruk is positief. Hij is een stuk zwaarder en degelijker dan mijn B&D workmate, waar toch best veel plastic aan zit.
De klem is zeer sterk en erg snel te bedienen (ook een groot verschil met de B&D). Een ander voordeel is dat de werkbank zeer stabiel staat (driepoot). Een nadeel daarbij is wel dat hij een groot vloeroppervlak inneemt (zeker t.o.v. de B&D), de poten staan ver uit elkaar. Ingeklapt is de werkbank lekker compact. Het in en uitklappen gaat simpel en op een logische wijze, maar is wel iets omslachtiger dan de B&D.
Ik had hem meegenomen met het idee om een extra werkbankje te hebben, maar de komende tijd wordt dit mijn voornaamste werkbank op locatie en ik verwacht dat de B&D binnenkort de deur uit gaat.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Had de aanbieding in de ivanafolder ook zien staan en om dat ik al een tijd van plan was de triton multistand, die ook in deze aanbieding zat, te kopen, heb ik maar toegehapt.
Ik heb de set nu 14 dagen en de multistand is, volgens verwachting, heel makkelijk als toevoeging aan m'n zaagtafel bij het afkorten. Ook toen ik een deur moest afhangen en iemand anders m'n zaagbankjes in gebruik had heb ik de multistand gebruikt, samen met m'n zaagtafel, als werkbank.

De superjaws heb ik nu gebruikt bij het repareren van een stoel, de stoel erin geklemd bij het repareren van de leuning, bij het afkorten van balken voor een balklaag, samen met de multistand en vanmiddag bij werkzaamheden aan het hek aan de voorgevel van ons huis.
Ik heb schuine kanten gezaagd aan balkjes met de handzaag, ging mooi met zo'n werkbank dichtbij. Ook heb ik een bij de kop afgeknapte steel van een voorhamer in de superjaws gehad om hem smaller te maken met een haalmes.

Tot nu toe vind ik het een veelzijdig ding, ook de voetbediening en het vergrendelen gaat makkelijk. Denk dat je er ook wel goed in kunt handschaven en met het haalmes werken, zou bij veelvuldig gebruik daarvoor wat op de werkplaatsvloer maken waarmee hij vast te zetten is.

Nu ben ik iemand die weinig aan een werkbank werkt, doordat ik vooral op locatie werk. Heb de superjaws gekocht omdat hij in combinatie met de multistand in de aanbieding was, maar ben nu van plan hem een vaste plek in m'n bus te geven, hij valt me dus niet tegen. Groot voordeel is ook dat hij ingeklapt zo klein is en je dus overal over een bankschroef kunt beschikken.

Mvg, Bjorn
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Heb hem op de valreep toch ook maar aangeschaft, d.w.z. zeg maar nee, dan neem je er twee :D
De aanbieding was zeer scherp, dus de verleiding niet kunnen weerstaan.
Alles uitgeklapt en even met een vluchtig oog bekeken en ziet er zeer stabiel uit, ook de bijgeleverde multistand.
Wat handig is, is dat de multistand ook een beperkte klemfunctie heeft.

Al met al, geen spijt en lijkt het een nuttige aankoop geweest.
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik geloof dat de uitvinder vergeten is patent op zijn/haar uitvinding te vragen haha.
Kom hem hier weer onder een andere merknaam tegen (Powerplus Jawzilla)

Die triton superjaws was er eerst, en bestaat al een hele poos. Ik denk eerder dat het patent inmiddels vervallen is (zoals van die oscillerende multitools van fein, of de invalzaag van festool (patent verkregen door holzher over te nemen). OF het heeft te maken met dat Triton enkele jaren geleden overgenomen is door zo'n grote fabrikant van budgetgereedschap.

Overigens wel grappig: de eerste keer dat ik zo'n ding in het echt zag was bij een festool/protool demo bij de introductie van de vacsys vaccuumklem, die beugel om dat ding aan zo'n mft tafel te hangen hadden ze nog niet, en ze gebruikten een plaat geklemd in superjaws als werkbank om het ding te demonstreren (in het blad van een mft tafel zitten gaten, zodat de vacuumklem zich daarop niet kan vastzuigen)
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ben zeer tevreden over de superjaws, heb hem eigenlijk gekocht omdat die multistand in de set zat. Bij het werken met massief hout vind ik hem erg makkelijk, laatst een eiken schouw gemaakt om een stalen constructie heen. Het ding is zeer makkelijk bij het uitvoeren van zaag en bovenfreesbewerkingen, ook om het hout op te schuren met de bandschuurmachine. Hakken met de beitel gaat ook goed, dan ga ik wel op het lange gedeelte zitten, zodat het ding massa krijgt:)
Heb het ding tot nu toe meer gebruikt dan ik verwacht had, vind de prijskwaliteit verhouding erg goed
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
De eerste keer dat ik dat ding zag was dat een elu volgens mij jaren 80. Is nooit een verkoop sucses geweest wat na de workmate wel de bedoeling was. Ik denk dat de rechten hierna diverse keren doorverkocht zijn. Ding werkt maar geschikt voor enkele toepassingen.
 
B

bronts

Guest
ben geintereseerd in de Rockwell Jawhorse Sheetmaster, Model RK9002, heeft iemand hem al eens gekocht in het buitenland en verscheept hier heen?
zo ja, welke site was dat?
ben altijd een beetje huiverig als het om schepen gaat en ik de site niet ken, dus dacht vraag of iemand dat al gedaan heeft

erik
 
B

bronts

Guest
mij leek de kwaliteit en alles net wat beter, breder materiaal, kan meer gewicht dragen en nog meer
maar kan niet veel vinden en die rockwell wel via ebay en andere sites maar dat is allemaal in het buitenland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.