Sumitsubo

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
187
277
Vlijmen
Hoi allemaal,

Graag deel ik met jullie een van mijn nieuwe handgereedschappen.
Eerder dit jaar kocht ik mijn eerste Japanse houtbewerkingsgereedschap, een Japanse schaaf of Kana. Dit was een opknapper, zoals ik ze het liefste heb.
Onlangs kreeg ik van mijn zus het volgende in mijn handen gedrukt. Ze gaf aan dat ze niet precies wist wat het was maar dat ze had begrepen dat het met japanse houtbewerking te maken had.
1782990537663.png
Na wat google-lens zoekwerk bleek het al snel te gaan om een Sumi Tsubo/SumiTsubo, een 'kalklijn' pot waarbij je inkt gebruikt in plaats van kalk.
Het wieltje rechts is waar je de lijn oprolt, links in de 'bak' zou de inkt moeten zitten en de lijn komt dan links uit een gaatje.
Zoals hierboven al aangegeven, hou ik er wel van als er nog wat opknapwerk aan moet gebeuren, zo ook bij deze.

Het wieltje miste een asje, ook liep het wieltje vast (was gebroken/gescheurd), aan het uiteinde van de lijn moet een pin zitten, de lak was in zeer slechte staat en er miste natuurlijk de inkt. Ook begreep ik uit diverse youtube video's dat er een soort 'bambu pen' bij hoort (een sumisashi).
IMG_1900.jpeg IMG_1901.jpeg
Als eerste heb ik het wieltje gerepareerd en een asje toegevoegd (een sateprikker bleek precies de goede diameter). Vervolgens heb ik de laklaag verwijderd en het geheel ingeolied met hardwax oil.

IMG_1908.jpeg
De pin voor het uiteinde van de lijn heb ik gedraaid uit een stukje beuken en een spijker in het uiteinde gelijmd. Gelukkig had een Nederlandse webshop de goede inkt op voorraad en kon ik daar ook een nieuwe lijn kopen (de originele was niet meer in opperbeste staat). In het 'bakje' heb ik simpelweg watten gedaan. Op youtube gaf iemand de tip om eerst watten onderin te leggen, hier wat inkt op te doen. De lijn er overheen te trekken en vervolgens nog een laag watten met inkt zodat de lijn altijd van beide kanten inkt krijgt toegediend. Als laatste stap de nieuwe pin vastgeknoopt aan het eindpunt.
Om het geheel af te maken heb ik zelf een poging gewaagd tot het maken van een sumisashi. Facinerend hoe dit werkt zie vooral ook deze video voor meer info:
.

Ik heb zelf wat bambu in de tuin staan. Deze is zeker niet van het formaat van de video, maar net dik genoeg om een kleine versie te maken. Ook had ik nog nooit met bambu gewerkt, dus weer een mooi excuus om kennis op te doen.

Het facinerende, door het uiteinde van de 'pen' heel vaak heel dun te splijten (tip waar ik zelf achter ben gekomen, pak vooral groene/verse bamboe zodat het geheel nog flexibel is) krijg je een soort capillaire werking waardoor de inkt in de 'pen' wordt gezogen. Ook scherp je het vlakke eind tot een 'mesvorm' om zo een hele dunne lijn te kunnen zetten. De 'achterkant' is een soort kwast voor grovere noteringen op het hout.

IMG_1914.jpegIMG_1915.jpeg

Uiteindelijk werkt het geheel fantastisch. Ik ben soms nog wel aan het klungelen waardoor mijn handen helemaal onder zitten met inkt (gelukkig op waterbasis dus gemakkelijk af te poetsen). Maar de lijn werkt erg goed en de 'pen' werkt wonderbaarlijk nauwkeurig en fijn!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.