Suggesties middelgrote industriele vlakbank

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Hallo mede forumleden,

Ik ben een zelfstandige meubelmaker/ontwerper een paar jaar in zijn houtbewerking avontuur.
Op het moment is mijn werkplaats nog een schuur van 20m2 die nogal vol staat met allerlei gereedschap.
Nu heb ik wat opgeruimd en heb ik plek gemaakt om een vlakbank en een draaibank neer te zetten.

Draaibank heb ik al gevonden.

Nu nog de vlakbank:
Ik heb dus al een zoon benchtop vandiktebankje van Makita met custom bed en die werkt eigenlijk perfect.
Nu heb ik online een paar keer verschillende middelgrote vlakbanken tegen gekomen.

Om specifieker te zijn de volgende 3 modellen:
Axminster CT1502 surface planer
1669672666137.png

Bernardo surface planer SP 150 P
1669672750037.png

en de Powermatic 54A Jointer
1669672857387.png

Nu heb ik zoon beetje het gehele internet afgespeurd en kan nergens een vinden die te koop staat.

Heeft een van jullie suggesties waar ik deze of soortgelijke vlakbanken zou kunnen kopen?

Alvast bedankt,
Emiel

PS ik kies niet voor een combinatie machine omdat ik op het moment niet genoeg plek heb om een kwalitatief goede machine neer te zetten waar ik de rest van mijn leven mee doe (of tenmisnte een groot deel ervan), ik geef dan eigenlijk 1000-2000 euro uit om vervolgens een paar jaar later weer een nieuwe te moeten kopen, en ik dus al die vandiktebank heb. Graag hoor ik hier ook meningen over.

Oh en vergeef me als ik de post niet op de goede plek heb gezet/verkeerde tags etc: dit is mijn eerste post.

orgelman

Nieuw lid
30 sep 2021
20
11
Twente
Robland heeft sinds kort ook losse vlakbanken.
Ik weet de prijs niet. Mijn ervaringen met Robland zijn goed.

Han

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Ik heb qua oppervlakte werkruimte ongeveer dezelfde situatie; een schuur/aanbouw van 2,5 x 4 meter als hoofd-werkruimte.
Daarin heb ik een flinke zaagtafel (Harvey) staan, en een Hammer A3-31. Het kan dus wel, zolang je maar creatief bent in het plaatsen.
Hier staat alles op (goede kwaliteit) zwenkwielen, zodat ik de machines overal naartoe kan rollen en ook naar buiten als ik meer werkruimte nodig heb.
Je woont zo te zien in je profiel in Tilburg, je mag altijd hier (net aan de andere kant van Eindhoven) een keer langs komen om te kijken naar mijn opstelling/vlak-vandiktebank.

Maar om terug te komen op je vraag, de meeste machines die aangeboden worden (zowel nieuw als tweedehands) zijn vlak+vandiktebanken. Jij bent nu specifiek op zoek naar alleen een vlakbank, wat het aanbod beperkter maakt.
Wat is de reden dat je voor 2 losse machines wilt (blijven) gaan? Want ik ga ervan uit dat de Makita vandiktebank die je nu bezit geen grote/zware machine is. Waardoor die het mogelijk ook wat moeilijker heeft bij grotere werkstukken. En die heeft geen langere uitvoertafels, wat vandikteschaven van langere planken ook weer lastiger maakt ivm mindere ondersteuning. En ook die neemt weer ruimte in beslag...
Zou het niet beter/makkelijker zijn om een kwalitatieve zware (dus gietijzeren) vlak+vandiktebank te kopen en de Makita te verkopen?

Ik heb hier dus een Hammer A3-31 met spiraal (silent power) as staan. Zeer tevreden mee, ook langere delen geen probleem. En doordat deze op wielen staat ook nog redelijk makkelijk te verplaatsen. Ook neemt deze niet meer ruimte in dan de modellen vlakbank die jij laat zien schat ik zo in.
Ook het ombouwen van vlakbank naar vandikte is in enkele seconden gebeurd (max een halve minuut).
Naar mijn idee veel veelzijdiger dan 2 losse machines, zeker als je al met de ruimte moet schipperen.
Bij mij was het ook een opstap van een tafelmodel machine naar dit. Het is nu voor mij ook iets beperkter in ruimte als ik zou willen, maar ik heb nu een machine waar ik nu goed mee vooruit kan, maar die wel de rest van m'n leven mee kan (ook in een grotere werkplaats later). Dat is tenminste voor mij de keuze geweest voor de Hammer tov bijvoorbeeld een HBM van de helft qua prijs.

Nog wel 2 wedervragen om makkelijker mee te denken door anderen:
- Heb je 400V liggen of ben je gebonden aan 230?
- Wat is ongeveer het budget (voor een goede machine waar je jaren mee verder kan tenminste)?

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Marijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Je kan voor voorlopig toch zo'n ding van marktplaats halen? De goedkoopst die ik zo snel kan vinden, kost 150 euro. Die doet het zelfde als de door jouw getoonde machines.

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Ik heb qua oppervlakte werkruimte ongeveer dezelfde situatie; een schuur/aanbouw van 2,5 x 4 meter als hoofd-werkruimte.
Daarin heb ik een flinke zaagtafel (Harvey) staan, en een Hammer A3-31. Het kan dus wel, zolang je maar creatief bent in het plaatsen.
Hier staat alles op (goede kwaliteit) zwenkwielen, zodat ik de machines overal naartoe kan rollen en ook naar buiten als ik meer werkruimte nodig heb.
Je woont zo te zien in je profiel in Tilburg, je mag altijd hier (net aan de andere kant van Eindhoven) een keer langs komen om te kijken naar mijn opstelling/vlak-vandiktebank.

Maar om terug te komen op je vraag, de meeste machines die aangeboden worden (zowel nieuw als tweedehands) zijn vlak+vandiktebanken. Jij bent nu specifiek op zoek naar alleen een vlakbank, wat het aanbod beperkter maakt.
Wat is de reden dat je voor 2 losse machines wilt (blijven) gaan? Want ik ga ervan uit dat de Makita vandiktebank die je nu bezit geen grote/zware machine is. Waardoor die het mogelijk ook wat moeilijker heeft bij grotere werkstukken. En die heeft geen langere uitvoertafels, wat vandikteschaven van langere planken ook weer lastiger maakt ivm mindere ondersteuning. En ook die neemt weer ruimte in beslag...
Zou het niet beter/makkelijker zijn om een kwalitatieve zware (dus gietijzeren) vlak+vandiktebank te kopen en de Makita te verkopen?

Ik heb hier dus een Hammer A3-31 met spiraal (silent power) as staan. Zeer tevreden mee, ook langere delen geen probleem. En doordat deze op wielen staat ook nog redelijk makkelijk te verplaatsen. Ook neemt deze niet meer ruimte in dan de modellen vlakbank die jij laat zien schat ik zo in.
Ook het ombouwen van vlakbank naar vandikte is in enkele seconden gebeurd (max een halve minuut).
Naar mijn idee veel veelzijdiger dan 2 losse machines, zeker als je al met de ruimte moet schipperen.
Bij mij was het ook een opstap van een tafelmodel machine naar dit. Het is nu voor mij ook iets beperkter in ruimte als ik zou willen, maar ik heb nu een machine waar ik nu goed mee vooruit kan, maar die wel de rest van m'n leven mee kan (ook in een grotere werkplaats later). Dat is tenminste voor mij de keuze geweest voor de Hammer tov bijvoorbeeld een HBM van de helft qua prijs.

Nog wel 2 wedervragen om makkelijker mee te denken door anderen:
- Heb je 400V liggen of ben je gebonden aan 230?
- Wat is ongeveer het budget (voor een goede machine waar je jaren mee verder kan tenminste)?
Ten eerste bedankt voor je reactie.
- Ja ik heb 400v krachtstroom laten leggen, zou dan wel een extra stopcontact moeten hebben en heb gehoord dat je liever niet zelf aan krachstroom moet werken dus electricien inhuren, het kan dus wel maar liever 230v.
- Als het gaat om een machine waar ik heel mijn leven nog mee kan doen ben ik bereid best veel uit te geven, ookal betekent het dat ik even zou moeten sparen.

Mijn twijfeling met een machine als de Hammer A3-31 (waar ik best veel goede dingen over hoor) is dat je hem niet echt tegen een muur kan zetten omdat met de fence naar achteren hij ~100cm van de muur komt. Is dit ook jou ervaring? Mijn schuur is 2m bij 5m waar dus ook al een harvey cabinet tafelzaag in staat en een werkbank die niet op wielen kan + een kastje en spullen wat niet weg mag omdat het van mijn huurbazin is. Ik ben dus bang dat ik niet genoeg ruimte heb om zoon mooie machine neer te zetten. Zoon vlakbankje is volgens mij veel minder diep en kan ik dus tegen een muur aanzetten zonder veel ruimte verlies.

+ mijn vandiktebankje staat onder mijn freestafel dus die staat niet echt in de weg.

Moet je zoon Hammer A3-31 in het midden van je werkplaats zetten of is het wel te doen tegen de muur?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
625
453
Ik heb zelf ook geen grote werkplaats, maar heb zo'n dik jaar geleden een grote gietijzeren vlakbank gekocht, een Beuving (nederlandse makelij).
Dat is deze:

Ik ben er sinds die tijd niet meer aan toegekomen om hem goed na te kijken en in gebruik te nemen. Staat sinds die tijd geparkeerd in een schuur.
Ik denk ook niet dat ik er nog aan toe ga komen, dus wat mij betreft mag hij weg voor hetzelfde geld als waar ik hem voor gekocht heb (275 euro).
Mocht je interesse hebben, hoor ik het wel.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Krachtstroom is net zo moeilijk / makkelijk aan te leggen als enkel fase.
Alleen heb je 2 extra draden grijs en zwart.
Zolang je spanningsloos werkt is het precies het zelfde.
Alle kleuren aansluiten aan de zelfde kleuren.
Zeker een extra wandcontactdoos aanleggen is goed te doen.
En draaid de machine verkeerd om dan wissel je 1 van de fases om maakt niet uit welke ( bruin, grijs of zwart) en hij draait de goede kant op.
Gebruik 5 aderig 2.5mm² harde kern koperdraad ymvk.

EmielvdPol

Nieuw lid
14 aug 2022
17
2
Tilburg
Krachtstroom is net zo moeilijk / makkelijk aan te leggen als enkel fase.
Alleen heb je 2 extra draden grijs en zwart.
Zolang je spanningsloos werkt is het precies het zelfde.
Alle kleuren aansluiten aan de zelfde kleuren.
Zeker een extra wandcontactdoos aanleggen is goed te doen.
En draaid de machine verkeerd om dan wissel je 1 van de fases om maakt niet uit welke ( bruin, grijs of zwart) en hij draait de goede kant op.
Gebruik 5 aderig 2.5mm² harde kern koperdraad ymvk.
Ah oke top ik ben al bekend met enkel fase dus dat moet wel lukken.
Bedankt voor de tip.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.