Beuving vlakbank

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Beste allen,

Vorige week via marktplaats dit beest van een machine aangekocht:
IMG_1017.jpg
IMG_0995.jpg
IMG_1018.jpg

Een grote Beuving schaaf / vlakbank. Aangezien hij niet in mijn schuurtje past staat hij bij de buurman.
Mijn bedoeling is om hem wat op te knappen en weer door te verkopen.

Er zat een setje messen in en een setje messen bij die net van de slijperij af komen.

Ik heb geprobeerd een stukje te schaven, maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat zoals ik bij mijn kleinere VVD bankje gewend ben (die wel in de schuur past...).
Voor mijn gevoel kan ik te weinig druk leveren op het hout. Hij snijdt niet, maar klapt er soms hard op. De tafels kan ik helemaal stellen (tot 15mm schaafdikte, wat een joekel), maar ook bij 0,25mm heeft het geen echt effect.

Zie bijgevoegde foto hoe ik het nieuwe setje messen heb ingevoerd (en die zijn echt scherp):
IMG_1019.jpg

Ik ben dus op zoek naar wat expertise; doe ik het zelf fout? moet ik het anders instellen? of kan ik simpelweg te weinig druk leveren en is een doorvoerrol hier een must?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.257
2.654
Lijkt goed te zitten. Wat voor hout en formaat hout probeer je te schaven? In basis werken die dingen allemaal het zelfde en met scherpe messen moet hij gewoon schaven. Als je hout klappert zijn je messen bot.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.253
1.992
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor mijn gevoel kan ik te weinig druk leveren op het hout. Hij snijdt niet, maar klapt er soms hard op. De tafels kan ik helemaal stellen (tot 15mm schaafdikte, wat een joekel), maar ook bij 0,25mm heeft het geen echt effect.
schrijf je hier over de V van VVD of over de VD ?
15 mm schaafdikte (vlak ?) zou in theorie kunnen, maar daar bij zou ik het hout niet in mijn handen willen houden
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.012
826
Omgeving Leiden
Voor de zekerheid: draait die de goede kant op?
En staat het mes hoog genoeg? Op de foto *lijkt* het net of die lager staat dan de rechter kant van het messenblok.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Lijkt goed te zitten. Wat voor hout en formaat hout probeer je te schaven? In basis werken die dingen allemaal het zelfde en met scherpe messen moet hij gewoon schaven. Als je hout klappert zijn je messen bot.
Ik heb een Iepen plank, 15cm breed, 2,5 meter lang geprobeerd, en een eiken plank van 20cm breed, 1 meter lang.

schrijf je hier over de V van VVD of over de VD ?
15 mm schaafdikte (vlak ?) zou in theorie kunnen, maar daar bij zou ik het hout niet in mijn handen willen houden
Er is alleen een vlakbank, geen vandikte gedeelte. De aanvoertafel kan tot 15mm neergesteld worden (hoogte verschil met de uitvoertafel.

Voor de zekerheid: draait die de goede kant op?
En staat het mes hoog genoeg? Op de foto *lijkt* het net of die lager staat dan de rechter kant van het messenblok.
Ja, hij draait de goede kant op. Rechtsom richting de aanvoertafel.
Dat laatste ga ik nog eens nameten... Maar mijn duimstok wordt 3-4mm meegenomen per mes-gang.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.253
1.992
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar mijn duimstok wordt 3-4mm meegenomen per mes-gang.
dan is de hoogte in orde
Voor mijn gevoel kan ik te weinig druk leveren op het hout. Hij snijdt niet, maar klapt er soms hard op.
plaats je je hand vooraan op het hout van zodra het een veilige lengte voorbij de messen is ?
hoeveel neem je in 1 keer af ?

heb je enig idee van de draaisnelheid van de schaafas ?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.