Stukjes meidoorn laten drogen?

Thaily

Nieuw lid
2 dec 2020
1
0
Ik ben een absolute beginner die wat kleine houtsnijwerkjes wilt maken.
Ik kon, met kleine beurs, geen goed hout vinden om mee te beginnen, maar heb nu wat meidoorn gekregen. (30+ cm lang)
Heb gehoord dat het heel hard hout is en heb een stukje wilg aangeboden gekregen, dus heb het meidoorn niet direct nodig. Maar eer ik het ga gebruiken moet het toch eerst droog zijn. Ik kan alleen advies vinden over het drogen van gesneden planken, dus bij deze.. Hoe droog ik dit hout? Schors erop? Eraf? Verdunde houtlijm op de einden?
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 1606945770263-small.jpg
    1606945770263-small.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je echt kleine houtsnijwerkjes wilt maken, zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om wat stukjes geschikt hout te krijgen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb ditzelfde gezien bij bijv. rhodondendron hout, dat splijten begon al na een paar dagen na het snoeien. Wat ik heb gedaan: zo rap mogelijk kloven of door de midden zagen, dan kan de spanning in het materiaal gemakkelijker weg. Dan is je hout wel half rond, maar dan kun je er nog iets mee. De bast gewoon laten zitten: die komt vanzelf wel of niet los. Doordat je het hout door de midden haalt, droogt het ook wat gemakkelijker.
Maar voor houtsnijden, lijkt het me juist wel lekker werken als het hout nog wat nat is. Maar daar kunnen de houtsnijders onder ons je beter van advies dienen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vermeldt even de regio waar je woont. Er is vast iemand in je buurt die wat droog kachelhout op overschot heeft waar je mee aan de slag kan. Meidoorn is inderdaad behoorlijk wispelturig en actief.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Met kleine diameters (5 tot 6 cm) zou je het wel kunen proberen te drogen (hoewel rondhout van langzaam groeiende soorten over het algemeen het snelst willen gaan spijten) zonder dat het gaat splijten: Bast er aan laten en kopse kanten insmeren. Nadeel is dan wel dat het hout super langzaam droogt en er door schimmels verkleuring in het hout gaat optreden, tenzij je dat mooi vindt. Maar vanaf 8 cm wordt het lastig drogen zonder scheuren dus dan is de tip van het splijten een goed idee.

PS Leo: de scheur die jij aanwijst is waarschijnlijk geen scheur maar gewoon een scheve zaagsnede.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Kornoelje droogt meestal zonder scheuren.Grotere diameters zijn wel moeilijk te vinden (meer dan 10 cm). Prima hout om te snijden want het is relatief hard (maar niet keihard) en compact zonder kruisdraad.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Meidoorn is inderdaad hard en ik zou er niet direct als beginner aan gedacht hebben.
Hout door de midden halen doet weinig voor het droogproces.
Het meest vocht komt door de kopse kanten naar buiten.
Iets wat houtstokers zullen kunnen beamen.
Ik heb zelf nog dikke stukken meidoorn liggen onder de oversteek van mijn smidse.
Die liggen er nu drie jaar en zijn mooi rustig aan droog geworden.
Mocht daar belangstelling voor zijn...er kan altijd wel wat van weg.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 8
Ik zou de kopse kanten insmeren met houtlijm of paraffine.
Dan weg leggen voor langere tijd en hopen op zo min mogelijk scheuren.
Langzaam drogen helpt daar bij. zo heb ik Meidoorn, Jeneverbes, Rododendron en Buxus gedroogd.
Als je pech hebt scheurt veel, maar er blijven altijd bruikbare stukken over.
Ook van of uit een gescheurd deel kun je nog prachtige dingen snijden.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De reden dat hout splijt is doordat er verschil is in de snelheid van het drogen, als het hele stuk hout even gelijk kon drogen zouden er geen scheuren optreden.

Einden van hout drogen snel, en word dunner daardoor, maar juist een beetje dieper droogt het hout al niet meer zo snel, en word dus niet zoveel dunner, als het rubber was inplaats van hout zou dat geen probleem zijn, maar dat eind hout kan het dieper-in hout niet dunner knijpen, en zo het moet wel splijten.

En nu komen we ook bij de reden waarom het drogen van hout zolang duurt, we weten nu dat de einden vlug kunnen drogen omdat de lucht er bij kan, en een beetje dieper trekt wel naar het einde en dus droogt dan ook, maar gaan we nu verder/dieper dat vocht gaat niet zomaar naar het eind toe, het vocht zit tussen en in de cellen en blijft daar rustig zitten.

{ In de natuur gebeurd er niets by zichzelf, er zijn energy en reden voor nodig, oneven druk of hoogte verschil word vermindert, langzaam of snel, bergen breken down, water stroomt, lucht gaat van hoog naar lage druk, hoer vochtigheid gaat lagere vochtigheid, en de zon is de energy bron voor deze dingen.}

Zo als we nu dat hout in dunne latjes zagen zal het best vlug drogen, omdat the buitenste vocht verdampt en er nu oneven druk optreed en het diepere vocht nu naar buiten trekt, did gaat allemaal erg langzaam, en met dikkere planken of takken stammen dit duurt voor eeuwig, de schors maakt het nog moeilijker als die er aan zit, die is speciaal aan een plant om uitdrogen te voorkomen.

Kort stuk hout droogt sneller dan langer hout, maar nog langer droogt op de zelfde snelheid, omdat het vocht door het hout naar buiten moet trekken en niet juist naar het einde van het hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.