Stukjes meidoorn laten drogen?

Thaily

Nieuw lid
2 dec 2020
1
0
Ik ben een absolute beginner die wat kleine houtsnijwerkjes wilt maken.
Ik kon, met kleine beurs, geen goed hout vinden om mee te beginnen, maar heb nu wat meidoorn gekregen. (30+ cm lang)
Heb gehoord dat het heel hard hout is en heb een stukje wilg aangeboden gekregen, dus heb het meidoorn niet direct nodig. Maar eer ik het ga gebruiken moet het toch eerst droog zijn. Ik kan alleen advies vinden over het drogen van gesneden planken, dus bij deze.. Hoe droog ik dit hout? Schors erop? Eraf? Verdunde houtlijm op de einden?
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 1606945770263-small.jpg
    1606945770263-small.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je echt kleine houtsnijwerkjes wilt maken, zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om wat stukjes geschikt hout te krijgen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb ditzelfde gezien bij bijv. rhodondendron hout, dat splijten begon al na een paar dagen na het snoeien. Wat ik heb gedaan: zo rap mogelijk kloven of door de midden zagen, dan kan de spanning in het materiaal gemakkelijker weg. Dan is je hout wel half rond, maar dan kun je er nog iets mee. De bast gewoon laten zitten: die komt vanzelf wel of niet los. Doordat je het hout door de midden haalt, droogt het ook wat gemakkelijker.
Maar voor houtsnijden, lijkt het me juist wel lekker werken als het hout nog wat nat is. Maar daar kunnen de houtsnijders onder ons je beter van advies dienen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vermeldt even de regio waar je woont. Er is vast iemand in je buurt die wat droog kachelhout op overschot heeft waar je mee aan de slag kan. Meidoorn is inderdaad behoorlijk wispelturig en actief.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl