Strikjes plaatsen bij scheuren in hout

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.025
341
Rosmalen
Onze eettafel is gemaakt van allemaal kleine stukjes van verschillend hout, en die zijn aan elkaar gemaakt met zo'n machinale verbinding. Op sommige plekken zijn daar scheuren ontstaan.
Naar aanleiding van een filmpje op Facebook (waar die ellende al niet goed voor is :) ) had ik een combimalletje gemaakt, om het strikje uit te frezen (met kopieerhuls), en op de lintzaag het strikje te maken.20250629_201707.jpg
Op de lintzaag
20250629_201639.jpg
Voor een kopieerhuls diameter van 16mm (kleine Makita) en freesdiameter 6mm.
Ik heb er een parametrisch model van gemaakt, dus hoogte en freesdiameter opgeven en er rolt een tekening uit. Als iemand andere maten nodig heeft, dan laat maar weten.

Edit:
Gelukt, hoogte 25mm en 40mm geattached.

Bijlagen

• para_bowtie40.pdf
    14,9 KB · Weergaven: 23
  • para_bowtie25.pdf
    15,1 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: Richard72

John1969

Post veel
10 jul 2023
765
424
‘s-Hertogenbosch
Ziet er goed uit 👍🏼.
Ik ga ervan uit dat je hier de zaag en freesmachine hebt gecombineerd. De hoekjes zijn met de hand uitgestoken want dit gaat zelfs met de kleinste frees niet lukken om de hoeken scherp te krijgen.
Misschien een freesmal voor de zwaluwstaarten uit laten rekenen….🤔
Uitgaande dat je de mal op een cnc gemaakt hebt 🫢
Groetjes John

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.025
341
Rosmalen
bedankt voor de reacties!
De volgorde is, met de kopieerhuls de holte uitfrezen, dan hoekjes inderdaad even uitsteken met een beitel.
dan de strik maken. Maak een blokje hout zo hoog als de strik is, 40mm in mijn geval, net iets meer zodat ie klem zit in die flesopener in de mal, en dan 4x tot de helft zagen en je hebt een strik die net iets groter is als de holte (ik heb de snijvoeg van de laser geprobeerd te compenseren).
Dan een beetje schuren totdat ie precies past en hem erin lijmen.
de mal is idd op een lasersnijder uitgesneden (de Sculpfun die elders genoemd is)
Het model in CAD is zodanig opgezet, dat je de hoogte opgeeft van de strik, frees en geleidebusdiameter (zal meest hetzelfde blijven), en de taille van de strik, en dan berekent ie zelf de contour voor het frezen en de grootte van de hap uit de zijkant om de strik te zagen. Voor mij was het ook een kwestie van wat automatisering uitproberen in CAD (creo parametric heet het programma), om er een beetje handigheid in te houden (niet meer nodig voor het werk, maar het staat nog wel op mijn pc).

Edit:
Maar je hoeft de mal niet perse met de lasersnijder uit te snijden, uitprinten en op een stukje hout plakken en daarna met de decoupeerzaag en schuurpapier aan de gang kan ook, het gaat erom dat je met 1 mal zowel de holte kan frezen als de strikjes zagen.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.