Stofzuiger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Voor een kleine straalcabine ben ik op zoek naar een stofzuiger die een beetje stil is. De compressor zit rond de 45 db. Wat ik aan stofzuigers kan vinden zit rond de 70 db. Deze zijn op basis van een zijkanaal ventilator. Mijn vraag is , wat veroorzaakt het merendeel van het geluid? Is dat de luchtstroom? Weet iemand een afzuiger die meer naar die 45 db gaat? Of manieren om zo veel mogelijk van het geluid weg te dempen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Omdat ik alleen stof, wat meer als een mist in de straalcabine komt te hangen , wil afzuigen, lijkt zelfs de kleinste uitvoering te groot. En deze dingen zijn voorzien van koolborstelmotoren en die maken over het algemeen erg veel lawaai. Zeg maar tussen een opstijgende raptor met en zonder naverbrander. Een zijkanaalventilator is vaak al voorzien van uitlaatdemping en door zijn draaistroommotor al veel stiller. Ik kan nog proberen met een frequentieregelaar er tussen. Dan kan ik kijken of de geluidsproductie nog wat kan dalen door het toerental wat te verminderen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Hoe kom jij aan een compressor die voldoende is voor straalwerk en maar 45dB produceert?
Of sta je elke paar minuten te wachten tot je compressor weer op druk komt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Deze straalcabines zijn voor fijn werk. Deze cabine krijgt zijn lucht van een junair 6-25. Ik heb ook nog een drie cilinder durr staan. Die levert iets meer lucht maar is ook zeer stil. Zoals bijna al mijn spullen komt dit van marktplaats. En deze straalcabines zijn niet voor het stralen van de bumpers van je auto.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
De straalcabine is een dichte kast waardoor de luchtstroom wordt geremd, ik heb bij mijn houtdraaibank een afzuiging voor stof die ook makkelijk krullen verwerkt. Deze heb ik gemaakt van een tweemotorige afzuigkap met een cycloon er tussen en dat werkt voor mij goed. Maar bij mij wordt de luchtstroom niet tegengehouden door een dichte kast.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Deze kasten hebben geen handschoenen, dus de lucht wordt door de armgaten naar binnen getrokken. Stralen gebeurt met weinig druk en fijn straalmedium. Als de onderdruk en of luchtsnelheid te groot is, verdwijnt ook het straalmiddel in de stofzuiger.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik gebruik voor ‘rustige’ stofafzuiging een normale stofzuiger met toerenregelaar (hard/zacht draaischakelaar op de stofzuiger) met een cycloon er tussen. Werkt voor mij goed op figuurzaagmachine en handschuurmachines. Bij allebei heb ik weinig zuigkracht nodig en zet ik de stofzuiger op de laagste stand en is hij dus heerlijk stil🙂
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hoe veel fijn stof eindigt er in je stofzuiger? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een opstelling zonder stofzuigerzakken. Weet je wat de fabrikant voor geluidsproductie opgeeft voor jouw stofzuiger.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Stofzuigers zonder stofzak maken altijd gebruik van losse filter cardridges die je kunt reinigen, vaak met water of uitkloppen (of perslucht) ik denk dat dit in jouw situatie wel gaat werken.

Ik vervang ongeveer 1 keer per half jaar de stofzak en hier zit dan wel wat vuil in. Hoeveel db hij produceert durf ik niet te zeggen maar het is een miele van een jaar of 6 oud. Miele is wel een wat stillere stofzuiger dan gemiddeld maar dan ook wel weer wat duurder in aanschaf. Op de laagste stand is hij stil genoeg om normaal met elkaar te kunnen praten🙂
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.