Stofzuiger voor schuren?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Ik ben wel eens de bewering tegengekomen dat MDF lucht doorlaat. Zelfs een keer een demo gezien dat iemand een stuk MDF op een vacuumhouder zet en vervolgens een werkstuk op die MDF dropt, wat dan ook ‘vastklemt’.
Je zou eens moeten voelen aan de onderkant als je de stofzuiger op MDF zet.
Zal ik doen. Alleen zitten er nu 2 lagen osmo op. Dat gaat dus niet helemaal een juiste vergelijk worden.
Bovendien heb je mdf en mdf in verschillende persingen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Als je toch besluit een nieuwe stofzuiger te kopen en er wat geld in te investeren zou ik geen Festool nemen maar de Starmix 1635. De Midi van Festool is een uitstekende stofzuiger voor kleine machines, maar niet all-round. Hij is klein en relatief licht en daardoor gemakkelijk mee te nemen. De Starmix is groter en zwaarder en kan je zonder zak gebruiken, heeft een klopsysteem voor de filter te reinigen en een langere en dikkere slang. Daardoor is hij ook meer geschikt om bijvoorbeeld de werkplaats proper te maken of de auto uit te zuigen.
Ik deel de mening dat er prima andere merken stofzuigers zijn die net zo goed zijn als festool. Heb ook starmix verkocht.
Echter over het zuigen zonder stofzak ben ik van mening dat dit je dit eigenlijk alleen moet doen bij grove stukken. Heb je geschaafd of gedraaid zou dat prima kunnen. Met het schuren en frezen van muren heb ik echt twijfels of dit goed gaat. Ook bij andere zeer fijne stoffen zou ik altijd een stofzak gebruiken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
297
omgeving Rotterdam
Ik deel de mening dat er prima andere merken stofzuigers zijn die net zo goed zijn als festool. Heb ook starmix verkocht.
Echter over het zuigen zonder stofzak ben ik van mening dat dit je dit eigenlijk alleen moet doen bij grove stukken. Heb je geschaafd of gedraaid zou dat prima kunnen. Met het schuren en frezen van muren heb ik echt twijfels of dit goed gaat. Ook bij andere zeer fijne stoffen zou ik altijd een stofzak gebruiken.
Helemaal mee eens. Daarbij is mijn ervaring dat zonder stofzak het filter heel snel vol zit en e.e.a. niet meer goed werkt.
Het schoonblazen van het filter maakt het stofprobleem op dat moment alleen maar groter.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Ik heb deze week een makita bouwstofzuiger (naast een cycloon afzuiging) gekocht voor klusjes in en om het huis, daar zit ook een automatische schakeling op. Ik word hier wel gelukkig van, had ik 2 jaar eerder moeten doen. Los van de technische punten zoals hierboven besproken, waarom zou je voor 150 euro willen bezuinigen op je gezondheid?
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Ik heb een karcher basic stofzuiger.( zou best de wd3 kunnen zijn.) En als voorfilter gebruik ik een zelfgebouwde cycloonfilter. Van fijn stof gaat je stofzuiger zo snel stuk. Ik gebruik deze setup voor mijn afkortzaag maar ook mijn schuurmachine. Werkt perfect..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.