Stofzuiger voor schuren?

rbrt

Nieuw lid
24 jul 2022
6
3
Sassenheim
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of het zin heeft om een stofzuiger aan te schaffen voor het schuren.
Momenteel heb ik een Karcher WD3 welke perfect is voor de grootste rommel, maar op de schuurmachine zuigt hij veel te hard.

De Karcher WD6 P leek mij handig, mede omdat het apparaat aan gaat zodra ik start met schuren maar deze is wel vrij groot.
De Festool CT15 of Mini lijken me een fijner maatje, maar ik vraag me af of het zin heeft om 300+ euro uit te geven aan een apparaat enkel voor het schuren.

Verder klus ik eigenlijk alleen maar om en rond het huis, ik hoef dus niet echt 'op locatie' bij anderen te schuren.

Anderzijds scheelt het natuurlijk flink stof, opruimen en is het misschien nog een beetje beter voor de gezondheid :unsure:

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik zou voor schuren zeker stofzuiger gebruiken. Maakt het schuren ook veel efficiënter (minder warmte ontwikkeling, waardoor je sneller schuurt en je pads minder slijten) en superveel schoner.

Ik gebruik zelfs buiten de stofzuiger altijd.

De Festool is wel duur (ook de zakken en accessoires) , maar werkt wel supergoed (is mijn ervaring), mits de stofzuigerslang goed op je schuurmachine past.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Ik heb de Karcher WD6. Bevalt me prima voor schuren en zagen.
Enig nadeel vind ik dat het stopcontact ook stroom levert als de automatische inschakeling niet aan staat. Met gehoorbescherming hoor je niet of de stofzuiger start of niet en dan merk je pas als je al bezig bent en al een hoop stof hebt gemaakt dat je iets hebt vergeten. Bij schuren kun je dan stoppen en corrigeren. Als je aan het zagen bent moet je (meestal) door.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.249
540
Eanske
ingoogni.nl
De WD3 kan je niet zachter zetten, dus hij zuigt altijd op maximaal vermogen
Bij veel huishoudelijke stofzuigers zit er een schuifje in het handvat. Als je het opent, trekt het gat er achter valse lucht en verminderd de zuigkracht. Is er iets dergelijks voor de WD3 te vinden / maken / improviseren? Onderdeel van een ander merk / model?
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

rbrt

Nieuw lid
24 jul 2022
6
3
Sassenheim
Ik heb de Karcher WD6. Bevalt me prima voor schuren en zagen.
Past deze ook op festool schuurmachines? Ik dacht dat daar een speciale Gummi aansluiting voor nodig was?

Bij veel huishoudelijke stofzuigers zit er een schuifje in het handvat. Als je het opent, trekt het gat er achter valse lucht en verminderd de zuigkracht.

Goed idee, daar had ik niet aan gedacht!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
297
omgeving Rotterdam
Voor mij een no brainer, altijd met stofzuiger. minder stof in de lucht, minder stof op het geschuurde oppervlak en het schuurpapier gaat langer mee.
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of het zin heeft om een stofzuiger aan te schaffen voor het schuren.
Momenteel heb ik een Karcher WD3 welke perfect is voor de grootste rommel, maar op de schuurmachine zuigt hij veel te hard.

De Karcher WD6 P leek mij handig, mede omdat het apparaat aan gaat zodra ik start met schuren maar deze is wel vrij groot.
De Festool CT15 of Mini lijken me een fijner maatje, maar ik vraag me af of het zin heeft om 300+ euro uit te geven aan een apparaat enkel voor het schuren.

Verder klus ik eigenlijk alleen maar om en rond het huis, ik hoef dus niet echt 'op locatie' bij anderen te schuren.

Anderzijds scheelt het natuurlijk flink stof, opruimen en is het misschien nog een beetje beter voor de gezondheid :unsure:

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Past deze ook op festool schuurmachines? Ik dacht dat daar een speciale Gummi aansluiting voor nodig was?
Geen idee welke aansluiting Festool heeft, maar de aansluiting van de WD6 is gewoon een stofzuigerbuis. Je huidige WD3 zal niet anders zijn dus als die past dan past de WD6 ook. Bij de mijne zat een rubber verloop maar ik weet niet of dat standaard is. Anders even knutselen met siliconentape en stukjes PVC pijp.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.600
Gaanderen
Kijk of je een tussenstukje ergens tussen kan zetten. Hier boor je enkele gaatjes in. Ik schuur eigenlijk altijd met de maximale zuigkracht van mijn Festool ct26. Zelden last dat de machines "plakken".
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
275
77
Oldenzaal
De WD3 kan je niet zachter zetten, dus hij zuigt altijd op maximaal vermogen en mijn schuurmachine plakt daarmee eigenlijk op het werkstuk. Kan hem bijna loslaten :)
Had je ook de schuurmachine zelf inwendig al een keer schoongemaakt? Mogelijk dat er te weinig volume doorheen kan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.089
401
het maakt heel veel uit welke korrel schuurpapier je gebruikt en welke houtsoort je schuurt wat dat kleven betreft.
als je schuurmachine verstopt zit kleeft hij niet .
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.795
752
Enschede, Twente
Waarom kleeft mijn combi de Festo et2e met de ct 26, granat papier 320 op mdf dan niet. Stofzuiger staat op max.
Ik ben wel eens de bewering tegengekomen dat MDF lucht doorlaat. Zelfs een keer een demo gezien dat iemand een stuk MDF op een vacuumhouder zet en vervolgens een werkstuk op die MDF dropt, wat dan ook ‘vastklemt’.
Je zou eens moeten voelen aan de onderkant als je de stofzuiger op MDF zet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Als je toch besluit een nieuwe stofzuiger te kopen en er wat geld in te investeren zou ik geen Festool nemen maar de Starmix 1635. De Midi van Festool is een uitstekende stofzuiger voor kleine machines, maar niet all-round. Hij is klein en relatief licht en daardoor gemakkelijk mee te nemen. De Starmix is groter en zwaarder en kan je zonder zak gebruiken, heeft een klopsysteem voor de filter te reinigen en een langere en dikkere slang. Daardoor is hij ook meer geschikt om bijvoorbeeld de werkplaats proper te maken of de auto uit te zuigen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.655
706
Antwerpen
Past deze ook op festool schuurmachines? Ik dacht dat daar een speciale Gummi aansluiting voor nodig was?
overgangsstukken zijn te vinden oa bij Baptist en Amazon (is eigenlijk een vloek op dit forum)
Goed idee, daar had ik niet aan gedacht!
dus je hebt helemaal geen nieuwe stofzuiger nodig denk ik, ik heb jaren met een Nilfisk droog/nat zuiger gewerkt (schuren, zaagtafel en af en toe vandikte met mate) tot volle tevredenheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.